Diskuze

Kužvart povolil provoz dvou vleků

Na Ovčárně v Jeseníkách budou letos v provozu minimálně dva lyžařské vleky. Ministr životního prostředí Miloš Kužvart totiž udělil pětiletou výjimku na provozování vleku označovaného jako S+S. Výjimku dostal také provozovatel vleku, který lyžaři znají jako Malý Václavák. "O zbývajících čtyřech vlecích rozhodnu během několika dnů," řekl Kužvart. Rozhovor s Martinem Míčkem ze sdružení Sojka - ZDE.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ing. Marek Mohyla

8. 11. 2001 17:57
Dezinfomace ohledne udajnych skod na prirode.
Pri hodnoceni vystoupeni pana ministra Kuzvarta se musim domnivat, ze bud je pan ministr zamerne nepravdive informovan o skutecnem stavu nebo ze primo pan ministr nemluvi pravdu. Ja se vice priklanim k prvni moznosti. Toto jsem take sdelil pracovnikum ministerstva ZP behem sve navstevy na MZP toto utery 6.11.2001. Nemel jsem cas o teto veci mluvit primo s ministrem, protoze ten se musel uprostred setkani omluvit, jelikoz mu posunuli odlet letadla. Nicmene vcera (ve stredu) jsem mel moznost sledovat primo z rezie v budove Ceskeho rozhlasu porad Radioforum na tema "Vleky na Pradedu". Pan Halfar, vedouci CHKOJ, opet zopakoval tvrzeni o ohromnych skodach na prirode. Kdyz jsem ho po vysilani upozornil na rozpor s faktem, ze napr. kontrola samotneho ministerstva ZP ze dne 6.6.2001 nenasla na vleku "A" ZADNE nove poskozeni, nedokazal mi tento rozpor vysvetlit. Nezbyva nez zopakovat, ze se domnivam, ze tady nekdo umele vyrabi dezinformace a ze by na konci cele kauzy mely padat hlavy! Tady uz davno skoncila legrace!
0 0
možnosti

Karel

1. 11. 2001 9:44
Nechápu...
... proč když je tolik chráněných území se nemůže jedno obětovat. Přinese to radost daleko více lidem, než když tam deset vášnivých ekologů bude jezdit o víkendech čumět na nějaký jedinečný ekosystém!
0 0
možnosti

Kirry1

1. 11. 2001 13:00
Re: Nechápu...to taky
Zase jeden,který místo mozkem uvažuje švédskou bednou.Taky spíš nesouhlasím se zavřením těch dvou sjezdovek,ale představa,že obětujeme celou rezervaci kdejakým výmyslům hoteliérů,lanovkařů,vodohospodářů,lesních bojovníků s motorovou pilou nebo jiným "expertům" je pro (doufám,že nejen pro mě) úděsná.Proč v tom případě neobětovat třeba Hradčany nebo Chrám svaté Barbory v Kurné hoře?? Vždyť koho zajímá čumět na blbou gotiku nebo nějaké stupidní obrazy ?? A že naše děti a vnoučata můžou mít jiný názor a můžou se zeptat,proč jste se táto chovali jak idioti ? To taky přece "nikoho", netrápí,že ?? Nebo se pletu ?? Kirry,Jirka Dluhoš.
0 0
možnosti

karllos

31. 10. 2001 16:12
Ad Iva:
Myslím, že za současného stavu - tzn. povoleny dva malé vleky - žádný provozovatel velků na Pradědu nebude, protože bez vleků A,B,C (přičemž jenom nejproblémovější "A" snese nějaké parametry kvalitní sjezdovky) se nikomu nevyplatí vleky na Pradědu provozovat. Takže k vzájemné averzi asi bude chybět druhá strana...
0 0
možnosti

Iva

31. 10. 2001 15:27
ad karllos
Děkuji za odpověď. Jste první očitý svědek v této diskusi který nějaké poškozování přírody viděl, do této chvíle tady všichni házeli jen frázemi. Hlavní problém bude asi v tom, skloubit ekonomické a ekologické aspekty, což je myslím problém celorepublikový. Otázka je, jestli zákazem provozovaní vleků nevznikne ještě větší averze mezi ekology a provozovateli a celá věc nebude nakonec kontraproduktivní.
0 0
možnosti

karllos

31. 10. 2001 14:30
Ad Iva
Nejsem do problému nějak osobně zatažen, až na to že mi není lhostejné poškozování přírody v Jeseníkách a nebo kdekoli jinde. Co se týče spouštění vleků při sněhové pokrývce - zkuste se někdy podívat, jak to vypadá když najede rolba do 1m prašanu - není li pod ním podklad, tak je stroj na hlíně. To ale nemění nic na věci, že podloží se pod rolbou tak jako tak udusává a ztlačuje každou provedenou úpravou, bez ohledu na to, kolik je sněhu. Množství sněhu hraje roli je z hlediska ochrany před samotnými lyžaři a jejich lyžemi,před stlačováním a poškozováním louky rolbou ale myslím moc nepomůže. Byl jsem na Petrových kamenech letos v dubnu, na sjezdovkách bylo sotva 30cm tvrdého podkladu, připadlo asi 20 cm prašanu (který se mj. okamžitě velmi rychle sfoukával), nicméně rolba vyjela sjezdovky upravovat... Že občas radlice zajede trochu hlouběji, tomu snad ani řidič stroje nedokáže zabránit. Co se týče ohraničení sjezdovek - myslím, že jaksi vyznačeny byly už dnes, bez dostatečné fyzické zábrany ale není moci, aby sjezdaři nepřejížděli z jedné sjezdovky na druhou (přes stromy, trávu apod. podle množství sněhu), což se na "Petrákách" vždycky dělo. Zabránit tomuto by se dalo asi jenom bytelnými sítěmi,toto však doposud žádného provozovatele nenapadlo nebo nechtělo napadnout, jejich snaha o ochranu přírody vlastním přičiněním skončila akorát trapnou ceduličkou u vleku.
0 0
možnosti

Iva

31. 10. 2001 12:35
add karloss
Neznam pana Figuru ani jeho majetkove pomery, nejste prvni kdo ze zastancu zakazu vleku se o nem zminuje. Proto nabyvam pocitu ze to je ten pravy duvod ktery vam lezi v zaludku. Co nechapu je, ze do reseni nejakych osobnich sporu chcete zatahovat celou republiku vcetne vlady. Jezdim do Jeseniku jiz nekolik let, v lete i v zime. Od znamych kteri tam ziji vim, ze vleky se na Pradedu spousteji az pri dostatecne snehove pokryvce, takze pri 1m snehu si tezko dovedu predstavit jak se rolba dostane az na holou zem. Souhlasim s vami v tom ze nekteri lyzari mohou zajizdet mimo sjezdovku a poskozovat tak porost, coz by se dalo ovsem nejprve vyresit narizenim o ohraniceni sjezdovky a teprve po nesplnění tohoto narizeni provoz vleku zakazat. To by ale samozrejme musel nekdo hlidat coz je pro nase urady nemyslitelna prace navic ze?
0 0
možnosti

Ing. Michal Krčál, Brno

31. 10. 2001 11:39
Ostatní vleky
Vlek Malý Václavák je krátký dětský vlek na cvičné loučce pro nejmenší a začínající lyžaře a nemá cenu se o něm bavit. Ale vlek S+S je jeden z vleků na svahu pod Petrovými kameny, mezi vleky "A,B a C". Jeho výstupní stanice je v těsné blízkosti výstupní stanice vleku "A". Může mi někdo vysvětlit, jak to že vleky "A,B a C" natolik poškozují přírodu že mají být zrušeny, když jsou na stejném svahu a v blízkosti S+S který je povolen?
0 0
možnosti

Ing. Michal Krčál, Brno

31. 10. 2001 11:13
Kritika MF DNES
Dovoluji si kritizovat redakci za nedostatečné poskytování informací všech čtenářů deníku. Články o vývoji lyžování na Ovčárně vychází pouze v regionální příloze Severní Morava a Slezsko a jsou tudíž nedostupné čtenářům ostatních částí republiky, zejména Moravy. Pokud by se jednalo o uzavření lyžařského střediska např. v Peci pod Sněžkou, určitě by tyto články vycházely minimálně na druhé nebo třetí straně hlavního deníku (A). A přitom Pec je jedno z mnoha středisek, kde začátkem března hledají největší závěj sněhu, aby mohli napsat do sněhového zpravodajství 40 cm sněhu a přitom sjezdovky jsou vydřené a pokryté mokrou máčkou ( sám jsem se o tom přesvědčil ), kdežto Ovčárna je nejvýše položené lyžařské středisko v ČR, na Pradědu je nejvyšší bod v ČR ( na vrcholu vysílače ) a začátkem března je tam běžně 2 m sněhu. Nebo snad když tam nejezdí lyžaři z Prahy, tak to nestojí za informování? V jednom příspěvku redakce k článkům na toto téma jsem narazil na kritiku diskutujících, že se neúčastnili on-line diskuse s panem Míčkem ze Sojky dne 25.10. I když sleduji vývoj této kauzy na internetu téměř pravidelně, žádného upozornění na konání této diskuse alespoň několik dnů předem jsem si nevšiml. Chtěl bych svůj příspěvek řádně podepsat, aby měl šanci být uveřejněn, ale nevím jak to mám udělat.
0 0
možnosti

Ben

31. 10. 2001 15:50
Re: Kritika MF DNES
Pokud si vlezete na Snezce na setsakra dlouhy stafle, budete jeste vejs. Clovece, co jses to za jelimana, uplatnovat takovy veci, jako ze na vrcholu televizni veze je nejvyssi misto CR muze akorat tak mameluk.Mimo toho, na Praded Prazaci nejezdej, prave protoze podminky tam jsou dost zly (mimo snad snehovy pokryvky - ale ta bez dodatecne upravy stoji za prd), ale rozhodne nejsem proto, aby se neco rusilo jenom kvuli nazorum radoby odborniku, ktery se ani v diskusi u clanku k rozhovru s p. Mickou nebyli schopni dohodnout, co je a co neni poskozovani prirody a co vlastne se poskozuje. Rozlisoval bych mezi poskozovanim prirody na strane jedne, ktere je jen tezko dokazatalne a ochranou prirody na strane druhe a vrcholy televiznich vezi bych nechal uplne na pokoji.
0 0
možnosti

karllos

31. 10. 2001 10:32
Z opačné strany...
I když v diskusi vidím, že většina lidí horuje pro vleky, já jsem pro jejich zrušení. Ze stejných důvodů, jako píše "V" - lyžování je v dnešní době již v podstatě "průmysl" - jsem lyžař, takže vím o co se jedná, a jako takové by mělo být provozováno tam, kde to příroda snese a jsou na to podmínky. Pokud někdo jezdí do Alp a podívá se, jak vypadají sjezdovky na jaře a v létě poté, co jsou celou zimu drceny strojovou úpravou, zjistí, že to asi přírodě moc nesvědčí. Nicméně alpské země si můžou dovolit vymezit místa, kde se natvrdo lyžuje se všemi důsledky (aby si člověk za ty svoje peníze přišel na své), a na druhou stranu rezervace, kde je zakázaný nebo omezený přístup a aktivity. Tak, aby se část přírodního dědictví zachovala pro další generace. Asi není sporu, že lokalita kolem Pradědu a hlavně Petrových kamenů je u nás zcela ojedinělá z hlediska přírodních podmínek. Právě proto by měla být maximálně chráněna i za cenu uzavření vleků. Mimochodem nikdo nevyčíslil, jaké by byly skutečné ekonomické důsledky - vždyť nikdo v lokalitě nezakazuje běžky, nikdo nezakazuje kola, nikdo nezakazuje vleky v Karlově a na Malé Morávce... nemyslím si, že vleky na Petrových kamenech jsou tak důležité pro celou ekonomiku regionu, spíš jsou důležité pro kapsy jejich majitelů, panem Figurou počínaje. Ten se mohl vyhnout problémům kdyby místo, toho, aby se proháněl ve svém Porsche, víc investoval do ochrany přírody kolem svých zařízení v okolí Pradědu.Nic mu nebránilo, aby např. sjezdovky byly odděleny od okolní přírody sítěmi a zabránilo se tak volné jízdě v okolní přírodě (což spousta blbečků bez jakýchkioli ohledů dělala), aby obsluhy vleků důsledně dbaly na dodržování podmínek pro lyžování (místo toho samy jezdili na sněžných skútrech a rolbou kde se dalo). Teď jenom sklízí plody své ignorance a nenažranosti, protože lyžování na jeho vlecích bylo bezprecedentně nejdražší v celé střední Evropě, v poměru ke kvalitě a délce sjezdovek. Jsem z Opavy,ale jet lyžovat na Praděd se absolutně nevyplatilo, v poměru k ostatním střediskům ve zdejším regionu (např. je levnější si zajet na Slovenskou Velkou Raču, a srovnat tamní služby s těmi na Pradědu). Pokud by si člověk měl platit na Pradědu i ubytování, pak vychází levněji jet skutečně do Alp. I proto nevidím důvod, aby se na Pradědu lyžovalo - to ať se provozuje tam, kde jsou k tomu skutečné podmínky, a ne tam, kde se to děje za cenu devastace, která může být nevratná. Je to stejně nesmyslné, jako Grégrovy plány na revitalzaci hutí... když nemáme ani dostatek rudy, ani dostatečné nergetické zdroje.
0 0
možnosti

Petr

31. 10. 2001 9:36
demise
Dokáže mě naštvat když zelený mužíček z Prahy direktivně zruší provoz na Pradědu. Jinde rolby asi nejezdí pane ministře? "A aby moc neřvaly tak malou devastaci jim tam povolýme ty dva vleky.."-tak o co vám vůbec jde? Ve včerější diskuzi na ČT o zrušení vleků začne Kunžvat vykládat o čističkách odpadních vod, myslím že větší vypatlanec už tam sedět namohl. Měl by okamžitě odstoupit než napáchá víc škody než užitku.
0 0
možnosti