Diskuze

Motoristé musí od neděle svítit

Všichni řidiči musí od neděle jezdit s rozsvícenými světlomety i ve dne. Ukládá to zákon o provozu na pozemních komunikacích: V období, kdy platí zimní čas, je povinné svítit po celý den. Svícení snižuje riziko nehody, podle odborníků by bylo lepší, kdyby se muselo jezdit s rozsvícenými světly po celý rok.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Honza

29. 10. 2001 8:08
Svicení neni povinne ani v zime
V §32 ods. 3 zákona o pravidlech silničního provozu se praví: .. vozidlo musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo obrysová světla a světla pro denní svícení, , pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Existuje takový zvláštní právní předpis? Do července roku 2001 to řešila vyhl.102/95, jenže ta je zrušena a vyhláška, která ji nahradila, to neřeší. Podle jakého zákona tedy policajti dávají pokuty, jak nám to bystře ukázala včerejší reportáž na Nově? Jinak svícení považuju za užitečné a svítím často i v létě.
0 0
možnosti

Xenon

28. 10. 2001 14:54
Úspora
Pro xxl, který níže vypočítává ztrátu za svícení: jsi skvělej demagog, skoro bych si myslel, jestli se Tvůj otec nejmenuje Grebeníček nebo nějak podobně. Ve svém výpočtu totiž klidně počítáš se svícením za celý rok, včetně nocí. Buď teda nechceš svítít vůbec (o čemž pochybuju) nebo jsi prostě napsal svůj příspěvek tak, abys za pomoci zkresleného čísla podpořil svůj názor (a potom si můžeš podat ruku s komanči). Když tady tolik lidí tvrdí, že jim svícení bere hrozně benzínu, tak jim doporučuju, aby teda šetřili i na dalších "zbytečných výdajích" na bezpečnost. Prodejte airbagy - dobře 10.000,- Kč! A co zimní pneumatiky? Zbytečnost, nějak to ukloužete na letních - úspora několik tisíc!! A nezapomeňte na stěrače - když nemusíte svítit, nepotřebujete vlastně vidět a ušetříte za gumičky! Jen do toho, já si pár měsíců počkám, až se sami pozabíjíte a potom vyjedu mezi ty, kdo zbyli a berou ohledy na sobe i ostatní. ;)
0 0
možnosti

xxl

29. 10. 2001 7:52
Re: Úspora
Az se Xenone naucis poradne cist, tak se ozvi. A precti si me vsechyn prispevky, abys videl na jake strane stojim.
0 0
možnosti

Forrest

28. 10. 2001 10:53
Jestli...
JESTLI NEKDY DOJDE K HAVARII TEMELINU CI DUKOVAN (JAKOZTO VERIM, ZE NIKOLIV), BUDOU SVETELKOVAT RIDICI I CHODCI.
0 0
možnosti

Karel Švejda

27. 10. 2001 23:17
NESVÍTIT ! ... SVÍTIT !
Máme za sebou první rok, kdy se v zimě svítilo a v létě ne. Což takhle statisticky vyhodnotit počet nehod v obou obdobích a srovnat to s obdobími minulými? Pak bychom měli fakta a mohli bychom diskutovat bez emocí. P.S.: Např. po zavedení povinného svícení ve Švédsku někdy v sedmdesátých letech tvrdili Švédové, že jim klesl počet nehod o 30%. Karel Švejda Zámrsk
0 0
možnosti

Lukas

27. 10. 2001 22:14
Sviceni
Rad bych prispel do debaty, ja osobne nerad svitim ve dne, nevim proc asi nejakej zkrat v me hlave, ale vsechny argumenty o spotrebe a praskani zarovek(ktery i ja nekdy pouzivam kdyz chci nekoho nastvat) jsou uplne scestny, a casem k tomu dojde kazdej i ja ze svit se musi, a cim driv nas k tomu nejakej zakon donuti tim lip, protoze to ze nekdo sviti a nekdo nesviti je opravdu matouci a nekdy dost nebezpecne. S tou spotrebou nevim, ale zda se mi ze alternator stejne dobiji baterii i kdyz se nesviti takze se furt toci je jasne ze ma mensi odpor kdyz jde na prazdno ale jestli je to tak vyrazne to opravdu nevim, mozna ze ty co nejvic krici o zvysene spotrebe si pak pri cekani na parkovisti zatopi a nebo pouzivaji klimatizaci ktera misto 1 litru na 1000 km zvedne spotrebu o 1l na 100km.(priblizne, vim ze se urcite najde nekdo kdo mne chytne za slovo a napise ze joho auto spotrebuje na AC 0.54l na 100km)
0 0
možnosti

Jiří Březina

27. 10. 2001 22:07
Není to tak jasné
Nechte té svíticí psychózy. Všichni daleko více zranitelní účastníci silničního provozu - cyklisté, chodci, malé motorky - jsou při celodenním svícení aut vidět daleko míň! Když jedu v bílém autě za poledního slunce s rozsvícenými světly, nepřipadám si, že bych nějak přispíval bezpečnosti, spíš naopak. Ale vadí mi rozsvícená zadní mlhová světla v koloně, když po mlze není ani památky, vadí mi jedovatá xenonová světla protijedoucích aut (i když jsou schválená - asi proto, že je mají i vládní káry), vadí mi parkování těsně u výjezdů a křižovatek, vadí mi čtyři blinkry jako omluvenka za bezhlavé zastavení na nemožných místech, vadí mi předjíždění "na třetího" se zaháněním protijedoucích na krajnici, vadí mi reklamami zaplácená krajina (nejlepší jsou reflexní poblíž dopravních značek) a vadí mi, že jsem nikdy neviděl, že by se toho všeho policisté všimli. Pokud jsou vůbec vidět, umí jen měřit rychlost - na to jim stačí radar, na to ostatní by potřebovali ještě rozum.
0 0
možnosti

Bohuslav Roztočil

28. 10. 2001 8:54
Cyklisté - sebevrazi
Často potrkávám cyklisty, kteří buď nemají světla žídná nebo jen chybě viditělné diodové blikačky. Možná nikdy něřídili auto a neuvědomují si, že i když oni vidí docela dobře - protože je ještě šero a jejich zrak se přizpůsobil - řidič v autě s rozsvícenými světly je vidět téměř nemusí. | Druhá věc jsou chodci. Ti nemají jak svítit, že. ;-) Na druhou stranu, jako chodec, pociťuji mnohem větší manévrovací schopnosti, než když jedu na kole nebo v autě. Možnost během vteřiny celkem bezpečně vybočit o 50 či 100 cm z původní dráhy, v autě ani na kole nemáte. To už ale ke světlům nepatří, že.
0 0
možnosti

Ridic

27. 10. 2001 14:40
Chci jenom poděkovat ...
... všem těm, kteří, stejně jako já, svítí po celý rok i ve dne bez ohledu na "velmi zvyšenou spotřebu" paliva i žárovek. Moc to pomáhá zvláště na našich "zasekaných" komunikacích. Ještě jednou: DÍK!!!
0 0
možnosti

xxl

27. 10. 2001 14:01
Svetla a cesti vodici
myslim, ze je to otazka obecen chovani lidi na ceste a ceskych vodicu zvlaste. To, ze mame snad nejhorsi image z vychodni Evropy (snad jen Polaci jezdi jeste hur) je dano toleranci na ceste. Nezapiname svetla za dne, zasadne jezdime nejpomaleji v levych pruzich, nosime na hlavach misto slunecnych bryli radeji cepice, nedivame se do zpetnych zrcatek, jestli nahodou nekdo nejede rychleji, zasadne nepoustime lidi z bocnych cest, neumime v mistech zuzeni do jednoho pruhu vyuzivat zipovy system, tam kde je napsana 60 km/h jezdime zasadne 80 km/h, tam kde je 130 km/h jezdime zasadne 100 km/h.... To jsme my. A prve to je i o svetlech - argumenty o zvyseni energie (420 Kc za rok navic je tedy skutecne castka velika.. vid popis nize), o tom, ze nekdo nekoho oslepi svetlem je trapna. Hlavne se ozyvaji ti, kteri maji stare auta, kteri jsou na ceste nejvetsi pohromou. Mam radeji rychle jezdce, kteri maji dobre auta a vim, ze dokazu predvidat jejich manevry a chovani. Ale bohuzel prave u svatecnich a pomalych jezdcu clovek nikdy nevi, jak se zachovaji. Jeste jedna poznamka - radeji by vlada mela schvalit jake velke zadni svetla by meli mit kamiony a nakladni auta, protoze to je katastrofa. osobni auta maji velka cervena svetla, dokonce i tri vzadu a nakladni je mali malicka (zejmena Avie a stare kamiony), ktere ve tme v mlze nejsou vubec videt.
0 0
možnosti

Ritz Pavel

27. 10. 2001 13:25
Vsem zastancum sviceni...
Nevim kolik z vas jezdi na motorce. Ja na ni jezdim pres leto velice casto a nesouhlasim s pripadnou povinnosti svitit po cely rok. Vysvetlim proc. Motocykly maji ze zakona povinnost svitit po cely rok, toto bylo zavedeno proto, aby ze zvetsila viditelnost motocklu za dne. Zavedenim sviceni vsech ucastniku provozu po cely rok by jsme opet odsunuli motorkare do pozice pred soucasnym stavem. To znamena, ze by opet zapadli a nebyli by tak markantne videt jako nyni a ztratili by alespon tu drobnou vyhodu viditelnosti jakou maji ted. Toto je muj nazor na tento problem a hlavne taky jiny argument nez ekonomicky o spotrebe zarovek a benzinu :-)). Nezapominejme, ze jsou i jini ucastnici silnicniho provozu, kteri jsou vice zranitelni nez ti ve svych automobilech.
0 0
možnosti

Erik Uxa

27. 10. 2001 15:17
Re: Vsem zastancum sviceni...
Souhlas priteli, mam ale pro tebe napad, co takhle si nechat u autorizovane prodejny, napr. Honda, dovezt z USA nebo jine zeme, kde to je bezne, blikac svetel za denniho svetla. Zde v USA je bezne, ze motorky za denniho svetla blikaji. Souhlasim s vami! Erik Uxa - USA, Florida
0 0
možnosti

bartsimpson

27. 10. 2001 12:11
Všem odmítačům svícení
Loni v koncem června v odpoledních hodinách za ostrého slunce jsem jel po hlavní silnici a zleva z vedlejší silnice mi vjel do cesty bílý favorit. Protože nesvítil a v tom slunci jsem si ho všimnul až na poslední chvíli, nestačil jsem zareagovat a došlo ke srážce. Takže s opotřebováním žárovek a zvýšenou spotřebou se jděte vycpat.
0 0
možnosti

Bohuslav Roztočil

28. 10. 2001 8:59
Re: Všem odmítačům svícení
Tak! Já jsem se s nikým nesrazil, ale aspoň dvakrát jsem si najednou všiml neosvětleného auta v kolizním směru. Nebylo to ovšem za slunce, ale naopak v silně podmračeném dni. Vlastně za tokového počasí je povinnost svítit. Ale jak jednoznačně posoudit, kdy už ano a kdy ne. A hlavně, jak si uvědomit, když se počasí pomalu zhoršuje a zhoršuje, že už bych měl rožnout? A proto - svítit furt!
0 0
možnosti