Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola je po smrti dívky vzhůru nohama

Smrt čtrnáctileté žákyně základní školy v Karviné-Mizerově, která minulý týden zkolabovala při běhu v hodině tělocviku, znamená předěl pro mnoho lidí. Že nikdy nebude jako dřív, to cítí především truchlící rodiče. Ví to i učitelka tělocviku, která pomalejší žákyni přiměla běžet kolečko navíc, aniž tušila, že trpěla do té doby skrytou nevyléčitelnou chorobou srdce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pavel

poznámka:
A ještě poznámka: tuhle diskusi čtou různí lidé, zajímalo by mne, jestli by se někdo odborně kvalifikovaný (zdravotník, lékař, profesionální trenér) mohl vyjádřit, zda opravdu bylo možné příznaky nemoci rozpoznat. Díky.
0/0
18.10.2001 15:20

Martin

Re: poznámka:
Působím již několik let v Sokole jako cvičitel II. třídy (s akreditací MŠMT ČR)
Jenom pár poznámek k článku:
1) rozpoznání skryté srdeční vady
Jestliže tato dívka měla skryté srdeční vady, nemohla to podle mého názoru dotyčná učitelka zjistit. Musím připomenout, že učitelé TV nejsou lékaři. Skrytou srdeční vadu je možno za jistých okolností poznat, ale záleží zde velmi na konkrétní osobě (u každé osoby se může projevit jinak). Je však věcí dokazování zda 1) věděli o určitých zdravotních potížich ať už rodiče či učitelé nebo ošetřující lékař a zda o tom také informovali učitelku. Je škoda, že se ve škole nevyžaduje posouzení zdravotního stavu praktickým lékařem pro hodiny TV (existovalo by zde potom určité krytí pro učitele). Např. u nás je v případě pochybností toto posouzení zdravotního stavu (respektivně do zdravotních skupin) vyžadováno.
Bohužel dnes je stále více patrný odklon zájmu o TV na školách a je patrná určitá snaha žáků se z TV "ulévat". Není tedy nic lehčího než se vymluvit na bolest břicha,hlavy apod.  Tady má učitel dvě možnosti: 1) buď bude tuto výmluvu akceptovat (záleží samozřejmě na okolnostech - kvalitní učitel většinou pozná kdy již žáci "mají dost" a měl by se samozřejmě vyhnout přetěžování organismu) nebo 2) tuto výmluvu akceptovat nebude a v tomto případě je zde možnost že špatně odhadně situaci a může opravdu dojít k určitým zdravotním problémům tohot žáka. 
Mnoho žáků nechápe význam TV (prevence civilizačních onemocnění, výchova ke kázni a sebeuvědomění, přínos pro zdraví životní styl - je však také otázka jestli dnešní společnost podporuje tyto aktivity), a pokud si mohou "schladit žáhu" na učitelce, která na ně kladla určité možná trochu vyšší nároky tak to v udělají. Nevím jestli jim vadí že se musí hýbat, že jsou líní to by měl asi posoudit konkrétní učitel.
Závěrem:
V této konkrétní kauze podle mého názoru skutečně učitelka nemohla zjistit, že tato dívka trpí závažnou srdeční vadou. Zcela jistě slyšela během své praxe tisíce výmluv na bolesti,,..... apod ale nikdy se nic nestalo , takže proč by měla postupovat nějak jinak i v tomto případě. Je vždy tragedie pokud se něco takového stane. Sám se bojím aby se mým svěřencům něco podobného nestalo.  Nesnažme se však za každou cenu hledat viníky.
0/0
24.3.2002 22:05

Brutus Decimus

Já a sport
1. V 6. třídě jsme měli tělocvikáře, který kromě povinného zkoušení (běh + skok + ...atd.) s námi hrál fotbal, vybíjenou, volejbal. Kdo nechtěl (necítil se dobře) a neměl omluvenku, dotázal se učitel rodičů přes ŽK, zda souhlasí s tím, že v takovém případě děcko nebude nutit cvičit. Měli jsme ho rádi, cvičili jsme rádi a nikdo se zbytečně nevymlouval. Děti jsou totiž přirozeně hravé!!! 2. V 7.- 9. třídě jsme měli blázna, který nás nutil neustále běhat, skákat,..., atd. Ostatní (fotbal atd.)jen když zbylo na konci hodiny pár minut času. To zbylo málokdy. Omluvenky uznával, ale nerad. V zimě se cvičilo často venku, nad 5 °C zásadně v trnkách. Tělocvik jsme rádi neměli a učitele též ne. Říkali jsme mu "fašista". 3. Nesnáším běh! Žádnej běh!!! 4. Na střední škole jsme měli fajn tělocvikáře. Fotbal, košíková, ... , kdo chtěl cvičit cvičil. Kdo ne, necvičil. Většina z nás cvičila a ráda. Vše bylo s humorem a i největší nemehla cvičila ráda. 5. Od 17 do 30 let jsem aktivně lezl po skalách. Dával jsem si do těla. Přesto jsem nikdy nechodil kondičně běhat. Běh totiž nesnáším!!! Myslím, že mi ho zhnusil tělocvikář v 7. - 9. třídě. Ten nám dával kolečka navíc za kde jakou blbůstku při hodině. Hajzl!!! Takže když to shrnu. Učitel TV má především v dítěti probouzet lásku ke sportu, inspirovat ho k aktivnímu pohybu a nedělat mu z hodiny TV pakárnu. Učitel má mít děti rád, má jim umět rozumět. Děti nejsou tovar jeho výdělečné činnosti, byť nepříliš placené. Je to v člověku!!! PS: Co takhle podrobit tělocvikáře psychotestům, jestli někteří z nich nejsou skrytí sadisti???
0/0
18.10.2001 15:15

Pavel

ode zdi ke zdi
Je to zajímavá diskuse, ale ze všeho nejvíc mi připadá jako typicky české "ode zdi ke zdi". Do minulého týdne jsme se snažili vychovat mladou generaci k tomu, aby zvládla fyzickou zátěž, když se ulejváci nebo ti slabší ozvali, tak dostali kolečko navíc, aniž by se rozlišovalo kdo je kdo. Teď se situace změnila a ode dneška budeme respektovat mladou generaci, aby se pohybovala tak jak má chuť a ulejváci nebo ti slabší se pohybovat nemusejí, aniž bychom rozlišovali kdo je kdo. Podle mne chyba není v samotném tom kolečku navíc, ale v tom, že učitelka nepoznala, že to není snahou se ulít, ale skutečnou nemocí. A měli bychom diskutovat o tom, zda to poznat mohla a jak. ******* A hlavně bychom se měli snažit definovat společně přijatelný optimální cíl, který bude někde uprostřed mezi těmi "zdmi", a k tomu optimu pak směřovat. Čili jako první ROZPOZNAT a OCENIT učitele, kteří dokáží odlišit ulejvání od nemoci a individuálně přizpůsobit zátěž žáka tomu, co zvládne. Protože je potřeba SOUČASNĚ chránit nemocné děti před nadměrnou zátěží a ulejváky pobízet. ***** Snad je zřejmé, že si nemyslím nic špatného o té žákyni. Ta byla nemocná, neulejvala se a učitelka to nepoznala. ***** A na závěr: kdybychom si hrdě a přitom důstojně stáli každý za svým, nenechali se lámat a přemlouvat, bylo by tu líp. Učitelé by si vymohli vyšší platy (třeba i stávkou, vždyť na ni má právo každý, kdo není hodnocen tak jak má být a nedokáže si to vyřešit sám - viz železnice), rodiče by si vymohli lepší učitele (řeknete si nojo, ale když si budu stěžovat na učitelku, tak ona si na něj/ni zasedne - ano, ale jen pokud si budu stěžovat a ostatní sklopí hlavy, nebo snad ne? A o tom to právě je, že jeden člověk sám svou hrdostí moc nezmůže, ale bude-li takových více, pak ano) a děti by se nenechaly přemluvit k něčemu, co by jim ubližovalo.
0/0
18.10.2001 15:15

Marie

Preventivní prohlídky
V souvislosti s touto tragédií mne napadlo, že preventivní prohlídky dětí a mládeže by měly být důkladnější. Např. mého syna při preventivní prohlídce v 15.ti letech změřili, zvážili, zkontrolovali zrak ,barvoslepost a moč. Myslím si, že by nebylo od věci prodělat důkladnější vyšetření od rentgenu plic přes EKG až po laboratorní vyšetření krve.
0/0
18.10.2001 14:31

Josef

Jsem znechucen
Jsem znechucen názory některých lidí na školství a na učitele. Kdyby učitelé takoví na škole byli, co jim brání, aby dítě dali na jinou - lepší školu. A hlavně netvrďte, že nejsou ty lepší! Druhá věc je ta, za kterou si můžete všichni lidé v našem státě sami. Dokud učitelé nebudou pobírat odpovídající plat, ale almužnu 8000,- Kč po deseti letech praxe, dotud nebudou ve školství lepší učitelé!!! To je totiž to podstatné. Ti lepší se uplatní všude. Tudíž zůstávají jenom nadšenci a "ostatní". Navíc v dnešní době učitel nemá nikde zastání - všichni si na něj mohou dovolovat - žáci, rodiče, úřady prostě kdekdo. Divíte se, že ti nejlepší odchází? Já ne a o odchodu v poslední době uvažuje mnoho učitelů, kteří se snažili o dobrou školu. Poslední "nařízení" MŠMT,opětovné bujení administrativy ve školách, přidání o 1500,- Kč, které bylo ve skutečnosti o 700,- a podobně k tomu vyloženě vybízejí. Navíc učitele trápí i absolutní nedostatek financí na pomůcky a učebnice. 380,- Kč ročně na učebnice a pomůcky na žáka je opravdu neskutečně vysoká částka!!! A takto by se dalo pokračovt až do aleluja. Nekydejte proto prosím špínu na všechny učitele, ale donuťte politiky, aby opravdu školství bylo prioritou!!!!! Pak se může něco změnit.
0/0
18.10.2001 12:35

kfe

Re: Jsem znechucen
Takže bych to shrnul. Jde o to, aby jako první odešli kantoři - tělocvikáři, kteří nejsou schopni poznat, že na dítě jde infarkt.
0/0
18.10.2001 12:54

kacenka

Re: Jsem znechucen
Nebavíme se o celkové situaci všehomíra, ale o konkrétním případě šikany !
0/0
18.10.2001 13:39

matej kotrba

je to na nic
vite co je na tom nejhorsi? My si tady myslim docela rozume povidame, ale asi tim vubec nic nezmenime. Tak uz to bohuzel chodi a tyka se to vetsiny veci, ktere v novinach cteme.
0/0
18.10.2001 12:10

Lucie N.

Lidi uvažujme!!
Proč dle zkušeností pár učitelů, odsoudíte hned všechny? Děte si sednout do škol či lépe stoupnout před žáky či studenty a snažte se je učit,vychovýávat... Mnoho lidí svaluje vinu na pedagogy, že jsou neschopni naučit,ale neulechčuje si rodič velmi své povinnosti? Pedagog musí zastat mnoho věcí, které nejsou v jeho kompetenci,odbornosti. Bohužel lidé rádi odsoudí hned a všechny aniž si uvědomí, že vina je také na jejich straně. Proč učitelé musí zvládat tolika věcí:musí být odborník, pedagog,psycholog,vychovatel,rodič,přítel....Ať si každý uvědomí,zda by to sám zvládl.Vždyt učitel musí zastat povinnosti, které by zvládalo nejméně 10 lidí, a on na to je sám. Určitě ne. Místo,aby lidé byli rádi,že naše školství se snaží udržet na určité úrovni a vychovávat nové lidi,tak na ně stále házejí špínu. Každý sám zauvažuje nad tím, když je jeho dítě úspěšné ve škole,jestli to taky není úspěch toho pedagoga.Ať každý si uvědomí, kolik času věnuje výchově, zábavě, koníčkům se svým děckem. Přemýšlejte nejdříve nad sebou,zda vy jste svoje povinnosti splnili na výbornou a pak suďte jiné,ale po zkušenosti s učením. Nemáte-li zkušenost s učením,tak Vaše názory asi tak 100% nebudou. Soudit mohu oprávněně jen tehdy, když na vlastní kůži poznám co je to učit. Je to velmi jiná role a velmi těžká, než sedět v lavici jako žák. K TV: Tělocvik je nejlepší věc, co ještě na školách existuje.Vždyť nám formuje osobnost po stránce zdravotní, fyzické, psychické, společenské, sociální...Lidé co se neradi pohybují, ti nikdy pohyb rádi nebudou mít, ale také kolik problémů zdravotních mají. Aspoň ať se děcka hýbají, dokud rostou a mají možnost ovlivnit svoje zdraví na celý svůj nastávající život. DÍKY TAKOVÝM PEDAGOGUM, co se stále snaží,aby naše děti byly aspoň zpevněné= ZDRAVÉ.
0/0
18.10.2001 11:35

Alice

Re: Lidi uvažujme!!
Za prvé: v žádném případě neodsuzuji všechny pedagogy - já tady diskutuju o jednom konkrétním případě jedné konkrétní tělocvikářky. Za druhé: opravdu bych byla nerada, aby moje děti byly ve škole tak "psychicky formovány", tak žáci té učitelky. Za třetí: "DÍKY TAKOVÝM PEDAGOGUM, co se stále snaží,aby naše děti byly aspoň zpevněné=ZDRAVÉ" - ta chudák holka je už opravdu "zpevněná". Dost, dál nemůžu...
0/0
18.10.2001 11:44

kfe

Re: Lidi uvažujme!!
Když je učitel odborník, pedagog, psycholog, vychovatel, rodič, přítel... to je pořád málo, když má učit tělocvik a není schopen poznat, že na dítě leze infarkt. To je prostě základ. Všechno ostatní se dá oželet. Základem je přežít. Když budeme mít mrtvé děti, nebude mít smysl se bavit, jak má vypadat správný pedagog.
0/0
18.10.2001 11:46

matej kotrba

Re: Lidi uvažujme!!
s prvnimi 2/3 vaseho prispevku souhlasim, ale co se tyka telocviku - nejake tresty a kolecka navic nemaji z hlediska fyzicky zadny vyznam, naopak z psychickeho hlediska mohou dosahnout praveho opaku - tj. vypestovani odporu ke sportu. Napr. ja osobne sportuji rad, ale telocvik a organizovany sport rad nemam - mozna ze mj. i diky pristupu jednoho meho telocvikare. Na hodinach TV by deti mely poznat jake jsou ve sportu moznosti a pak si samy vybrat cemu se budou venovat, pravda je ze to nemusi byt vzdy jednoduche najit nejaky klub atp. To ale jeste neni duvod delit deti na schopne a neschopne podle toho jak zvladaji sporty zarazene do osnov.
0/0
18.10.2001 11:48

Honza

Re: Lidi uvažujme!!
Obdivujete Hitlerjugend a statni vychovu "novych generaci"? Ukolem ucitele je pouze ucit, zadnym zpusobem nesmi zasahovat to pravomoci rodicu. Vychovavat sve dite maji pravo pouze rodice a nikoli STAT prostrednictvim ucitelu. Jdete nekam se svym socialnim inzenyrstvim...
0/0
18.10.2001 12:09

kfe

Děti je možné zastrašit.
Hm tři děti prý podepsaly, že si mrtvá dívka před během nestěžovala na zdravotní potíže. No kdybych byl ředitelem školy a chtěl se zastat kantorky, věděl bych, jak na ně... Poslední ročník, blížící se přijímačky, rozhodující klasifikace. Pořád ale chybí odpověď na otázku, proč právě tahle dívka měla běžet o 150 metrů více než ostatní dívky. Nejspíš byla bledá a paní učitelka chtěla, aby trochu zrůžověla... :-(
0/0
18.10.2001 11:31

Alice

týká se vás to víc, než si myslíte
Naučme se respektovat i děti. I puberťáky, přestože si o jejich jednání můžeme myslet cokoliv. Budou-li dospělí šikanovat děti, že jsou pomalé, budou ony, až dospějí, šikanovat ty dospělé (=nás), v té době už důchodce, např. za to, že pomalu přecházejí (přecházíme) chodník. Zamyslete se nad tím všichni vy, co jste pro bezohledně vedenou "telěsnou výchovu".
0/0
18.10.2001 11:29

matej kotrba

Re: týká se vás to víc, než si myslíte
naprosto souhalsim
0/0
18.10.2001 11:53

kfe

Re: týká se vás to víc, než si myslíte
My už to vydržíme. Spíš budou tyhle děti jednou jako učitelky šikanovat naše vnuky. Koloběh. Mimochodem já si na své tělocvikáře nemůžu stěžovat. I když (nebo protože) už jsou to desítky let. Byli to sice většinou namyšlení frajeři, ale většinou se jim nedala upřít snaha dětem ten tělocvik neznepříjemnit. Díky tomu mě tělocvik bavil. Taky proto, když slyším, že se "děti nerady hýbou" mám pocit, že vina je v tělocvikáři.
0/0
18.10.2001 11:59

Roman

vina v plném rozsahu
Vinu má určitě, hloupá tělocvikářka, která si myslí, že drillem udělá z každého vrcholového sportovce. Já sám mám vadu jater a srdeční šelest, sportuji rekreačně a myslím víc než je průměr v této zemi. Podle <mblahout@seznam.cz> bych asi měl být vykastrován, nebo rovnou popraven, no je to jeho názor... Že mám tyto choroby zjistil lékař až v průběhu gymnázia. Takzvanou 12-ti minutovku, nebo běh na 2 kilometry jsem v klídku odchodil. To byl asi důvot proč jsem měl z TV ve škole vždy špatné známky, přestože jsem dělal do 14-ti let sportovní gymnastiku. On se totiž každý tělocvikář bojí úrazů na sportovním načíní a tak je pro něj lepší když haranti běhají jak debílci dokolečka. Když remcají, že je to nebaví, ignoruje to. Když říkají, že jim je špatně, považují to za výmluvu. Jen tak dál, když bude někdo při běhu bledý až zelený, nebo brunátný, tak to určitě simuluje a dostane kolečko navíc, on ho má totiž i ten kantor v hlavě... Co sahají mé znalosti, tak nadměrná zátěž organizmu dovolí skrytým či latentním chorobám propuknout v plném rozsahu viz. meringokok u vojáků, zápal plic u nastydlého a podobně. Když se teď srovnáváme s amerikou, tak bychom si měli vzít přiklad ze sportovní výchovy tam - tam se učí vyhrávat i prohrávat, učí se týmové spolupráci i samostatnosti. U nás běhají dokolečka jak epileptičtí křečci dokud nepadnou vysílením. Českému školství zdar! Nazdar!!! Roman Kozák Praha
0/0
18.10.2001 11:27

Vaclav Kobes

Re: vina v plném rozsahu
Romane, nepochopil jste muj prispevek, bez emoci muzu rict znova svuj nazor, ze dve hodiny tel. vychovy tydne jsou v konecnem dusledku pro zdravy vyvoj ditete lepsi nez zadna fyzicka cinnost. Kdyby deti jen cuceli do knizek a do monitoru tak by mozna jednou za padesat let nezkolaboval zak v hodine TV, ale bylo by vice tloustiku, cukrovkaru, srdcaru a dalsich, kteri jsou pak odkazani trvale na lekarskou peci a na nasledky civilizacnich chorob drive umiraji. Uvedomte si, ze pohyb je jednou ze soucasti zdrave zivotospravy. Je pravdepodobnejsi, ze zdravi rodice privedou na svet zdrave dite. Nic vic v tom nehledejte, o kastraci jsem nemluvil, ale jestli ji chcete podstoupit, je to Vase svobodne rozhodnuti.
0/0
18.10.2001 12:25

Hanka

Re: vina v plném rozsahu
Nemyslím si, že za to může učitelka. A taky se nedá házet všechny učitele do jednoho pytle. Zažila jsem jich několik, některé si nemůžu vynachválit, jiné nemám ráda ani teď. Ovšem to je všechno věc osobního názoru a také toho, jak ten který učitel umí nebo neumí učit děti a jaký má k nim vztah. O téhle učitelce nic nevíme, jen to, že dala žákyni kolečko navíc. Nesouhlasím s tím, ale není to nijak zvlášť velký prohřešek. Ta dívka mohla zkolabovat kdykoliv, také se to mohlo stát jinému učiteli, i kdyby ji nenechal běhat víc než ostatní. A šikana, to je něco úplně jiného. Jedno kolečko navíc se za šikanu vůbec nedá pokládat! Ale zároveň uznávám, že její smrt je opravdu hrozná tragédie, hlavně pro rodiče a spolužáky a další, co ji měli rádi.
0/0
10.11.2001 0:48

matej kotrba

Re: kolecko navic
Neni, samozrejme, ale co ty vis kolik dalsich by zkolabovalo kdyby to kolecko navic bezely vsechny. Dat trest za to ze clovek uz nemuze je proste jednoznacne sikana, a cloveku to nijak nepomuze, i kdyby se mu tim zvysila fyzicka o 1 %, bude sport nenavidet aspon o 10 % vic, nez pred tim.
0/0
18.10.2001 11:21

Roman S.

Díky za tělocvik!
Tělocvik mně na nikdy moc nebavil a ani mi nešel. Ale jsem rád, že jsem měl schopné a přiměřeně náročné učitele. A do značné míry právě díky náročnému tělocvikáři z gymnázia vím, že občas se jěště trošku pohnout, i když bych si už chtěl posedět, má své kouzlo... Takže kolečko navíc za šikanu nepovažuji. To, že dívka zemřela kvůli skryté srdeční vadě, je neštěstí, ale s prací učitelky to nesouvisí (pokud se jí pokoušela poskytnout první pomoc atd., což - jak víme - pokoušela). Chápu lidi z okolí, že se snaží svalit vinu na učitelku, protože lépe se žije s představou jasného nepřítele, než s vědomím, že příčina zla jsou složitější. Zdraví RS
0/0
18.10.2001 11:06

Alice

Re: Díky za tělocvik!
Nevím, jestli tohle je projev takové té falešné "frajeřiny" některých českých mužů, tvářit se, že šikana není. Vysvětlete mi, co je didaktického na tom, že JEDNA žákyně beží o kolečko víc, než všichni ostatní? Jakou zkušenost si odnesou do života žáci, kteří vidí, že ten, kdo nezapadne do nějaké škatulky, je trestán??!!
0/0
18.10.2001 11:15

Roman S.

Re: Re: Díky za tělocvik!
Netvářím se, že šikana není. Ale toto za šikanu nepovažuji. Co je na tom špatného? Co je didaktického na tom, že si matikář vezma k tabuli JEDNU žačku? A zrovna tu, která to nejvíc nejde? Pokud si nevezme k tabuli všechny žáky ve třídě najednou, je to taky šikana? Není, je to přece příležitost, jak s žákem pracovat idividuálněji. R.S. --- (PS: Není tohle projev "feministického komplexu" některých českých žen? ;-)) ---
0/0
18.10.2001 11:31

Alice

Re: Re: Re: Díky za tělocvik!
Vámi uvedený rádoby analogický případ z matematiky je zcestný. Analogické zde diskutovanému případu by bylo, kdyby dal nejslabší žákyni TĚZŠÍ příklad, než všem ostatním! Copak to vážně nevidíte???
0/0
18.10.2001 11:38

Petr

Re: Re: Re: Díky za tělocvik!
Souhlasím. A příklad pochopitelně považuji za analogický, protože ona nedostala za úkol těžší věc, než ty ostatní. Dostala za úkol to samé, akorát zopakovat. V matematice je to totéž. Nechci se nijak dotknout té zemřelé dívky, ale stejně tak mohla vykolabovat u tabule v matematice, když by měla kupříkladu za úkol znovu počítat příklad z písemky, protože ho nespočítala dobře. Stres by v tomto případě asi mohl způsobit stejnou tragédii. Taky by byl podle Vás (Alice) na vině učitel? Vždyť on ji násilím donutil jít k tabuli a počítat... Hrozná šikama :|
0/0
18.10.2001 12:38

Vana

Re: Re: Re: Re: Díky za tělocvik!
Ne, ne. To by zdovolením analogie nebyla. Řešením těžších příkladů se v matematice obyčejně nic nenaučíme, pokud neumíme řešit ty lehčí. Kolečko navíc pro lidi s horší kondicí pomůže, protože se jim kondice vylepší.
0/0
18.10.2001 13:22

kacenka

ucitele tv
Z vlastní zkušenosti vím, že učitelé tv jsou největší dementi z celého školství a jediné v čem excelují je buzerace. Jsem už hodně let ze školy, ale stále mám chuť jim nakopat prdel. Aktivně sportuji!
0/0
18.10.2001 10:52

Vana

Re: ucitele tv
Já si myslím, že ještě větší dementi jsou notoričtí zobecňovači. Jediné v čem excelují je opruzování ostatních. Taky aktivně sportuji.
0/0
18.10.2001 13:26

kacenka

Re: Re: ucitele tv
Zobecnil bych to ještě více, tv na škole byl k ničemu a ke sportu mě vůbec nepřitáhl. Myslím si že tv nemá žádný zásadní vliv na to, kolik populace sportuje!
0/0
18.10.2001 14:13

Petr

Rozteklé kysně
Jestli chceme, aby příští generace mladých holek vypadala jako ta americká, dál se bavme o tom, jestli se puberťačky rády hýbou nebo ne. Dyť je to směšné, už tak polovina holek vypadá jak 40-ti letá baba nejméně po 8 porodech. Jen tak dál...
0/0
18.10.2001 10:47

matej kotrba

Re: Rozteklé kysně
Nevim kde zijes, tady v Praze se mi vetsina mladych holek zda docela peknych - a pokud se mi nelibi, je to vetsinou spis kvuli jejich vlastnostem, chovani.... Jen maloktera z nich vyda tak jak pises ty. Kolecko navic by to stejne v jejich pripade nevyresilo, naopak prijemny telocvik ve skole (a napaditejsi nez jen behani) bez sikany by je mohl nalakat k tomu aby delaly nejaky sport aktivne i po skole.
0/0
18.10.2001 11:13

Petr

Re: Re: Rozteklé kysně
To, co's napsal je sice velmi vznešené (jakože hodnotíš holky podle jejich vlastností), ale mě šlo spíš o jejich zdraví. Asi se mnou budeš souhlasit i ty, že zatěžovat organismus od tak útlého věku nadměrnými kilogramy asi není to nejlepší. A kdo už jim to má vysvětlit nebo je navést na správnou cestu než škola. Doma na ně stejně nikdo pořádně čas nemá a nejraději by je jenom hýčkali (když už si na ně ten čas udělají)... Vím, že to není obecná pravda, že to neplatí ve 100% případů, ale zdá se mi, že ve spoustě rodin (a tím pádem u spousty holek) to tak je.
0/0
18.10.2001 12:29

matej kotrba

kolecko navic
Myslim, ze vsichni zastanci ucitelky opomijeji ono "kolecko navic". Je treba aby si takovi ucitele uvedomili, ze ne vsicni maji stejne predpoklady pro sport a ze tudiz pokud jim neco nejde - a reknou to (jakozto svepravny clovek), musi to ucitel brat jako fakt. Samozrejme, ze Irena mohla zkolabovat uz pri prvnim regulernim kolecku, a bylo by to stejne nestesti - ale co se tyka viny ucitelky, byla by to zcela jina situace.
0/0
18.10.2001 10:34

Roman S.

Re: kolecko navic
A on je nějaký předpis, kolik koleček má zvládnout běžná žákyně? R.S.
0/0
18.10.2001 11:11

Vana

Re: kolecko navic
Běhání na této úrovni není o talentu, ale o fyzičce. S fyzičkou se člověk nerodí, tu si buduje. A fyzička je prostě potřeba pro každý sport. Fyzická aktivita navíc je jediná cesta jak ji získat. To co se stalo je tragédie, ale ta učitelka za to nemůže.
0/0
18.10.2001 13:38

Tom

Šla by před soud
Mám nějaké zkušenosti z pedagogikou v cizině. Jak se potvrdilo, učitelka tělocviku žákyni nařídila absolvovat kolečko navíc za to, že si stěžovala na zdravotní potíže. Už to by byl v USA či NSR pádný důvod k okamžitému vyhazovu učitelky ze školy. Jde o naprosto zjevnou šikanu, navíc v oblasti fyzického trestu. V USA by si ještě učitelka vysloužila žalobu. V případě úmrtí žákyně, jako v tomto případě, by byla odsouzena nepodmíněným trestem. Zdůrazňuji, že hlavním důvodem by bylo to zmíněné kolečko navíc. Tento příklad jasně dokládá, že naše školství je naprosto zoufale zaostalé, zkostnatělé a nefunkční. A není to zapříčiněno jen slabým finančním ohodnocením pedagogů. Jde o pokřivený systém školství.
0/0
18.10.2001 10:32

Petr

Re: Šla by před soud
Po důkladném přečtení toho článku mám pocit, že máte trochu zkreslenou představu o tom, co se tam stalo. Vždyť přece 2 žákyně podepsaly do protokolu, že si na zdravotní potíže nestěžovala. Vím, že to nemusí být pravda, protože vyšetřování ještě neskončilo, ale právě proto nelze přesně popsat situaci, která se tam onoho osudného dne odehrála. A dávat za vzor USA asi taky není to pravé ořechové. Rád bych třeba připomněl soudy kvůli sexuálnímu obtěžování - chlap byl žalován za to, že ženské otevřel dveře :) USA je prostě opačný extrém než naše školství...
0/0
18.10.2001 11:01

megatacud

Re: Re: Šla by před soud
O tom, ze je extrem se bavit nechci, ale hlavni chyb v prispevku je, demagogicka argumentace : to v USA by soud rozhodl... To se az do rozhodnuti soudu neda rict jak rozhodne i kdyby bylo 1000 precedensu.... soud vzdycky rozhoduje individualne podle dane konkretni situace (a tu on ani poradne nezna - jinak by nemohl rict "za to, ze si stezovala na zdravotni potize" - protoze, ona to dostala za to, ze byla nejpomalejsi, jestli si stezovala na zdravotni potize se setri, ale viz. podpis zakyn)) a proto argumentovat v USA by rozhodl je umyslne lhani
0/0
11.11.2001 22:29

barbudo

Na tělocvik může dítě zemřít stejně jako na očkování.
K takovýmto tragediím docházelo vždy. Na naší škole (před nějakými třiceti lety) také zemřel při přespolním běhu chlapec na mozkovou cévní příhodu. Měl výduť o které také nikdo nevěděl. To, co paní učitelka na hodině tělocviku provozovala, byl pravděpodobně normální vytrvalostní trénink. Přidat kolečko 150 m není žádný teror. Nejčastější příčinou úmrtí v naší populaci jsou oběhové problémy. Asi nejlepší prevencí je vytrvalostní trénink. Statisticky řečeno, takovýto tělocvik mohl stovkám dětí významně prodloužit život a jednomu ho tragicky zkrátil. Problém je v tom, zda se k problému postavit alibisticky nebo hledat rozumné řešení. Příkladem alibistického řešení je například nedávné stažení léku "proti cholesterolu" z distribuce. Tento lék významně prodloužil život milionům lidí a 40 jich pravděpodobně zabil. Na komplikace po očkování může dítě také zemřít. Zakážeme proto očkování? Můžeme zakázat na školách tělocvik (a rozumní rodiče budou muset svým dětem platit trenéra). Můžeme zlepšit zdravotní prohlídky dětí na ZŠ. Můžeme zlepšit komunikaci se školou, aby rodiče neměli pocit (často velmi oprávněný), že nemohou ve škole cokoli ovlivnit. (Víte snad o škole, která by vedla na své internetové stránce diskuze s rodiči?) Určitě je také škoda, pokud děti nemají rády tělocvik. Ale totéž platí i o chemii, fyzice, matematice. To už je ale jiný problém. Trochu souvisí s katastrofou, ke které v našem základním školství došlo v posledních letech. Kupodivu tato katastrofa není mediálně přitažlivá.
0/0
18.10.2001 10:29

Alice

Re: Na tělocvik může dítě zemřít stejně jako na očkování.
Na kolečku 150 m navíc by nebyl žádný problém, kdyby ho musely bežet všechny žákyně. Ale vybrat tu nejslabší a nandat jí, jen ať se proběhne, buchta líná, to je zbabělost a šikana. Píšete, že je škoda, že děti nemají rády tělocvik. Pravda je ta, že si naprostá většina dětí moc ráda hraje aktivně, na vesnici vidíte fotbalové plácky atd. To, co děti nemají rády, je tzv. "tělesná výchova" některých učitelů, kteří vůbec nechápou roli pedagoga. Proč asi?
0/0
18.10.2001 11:08

barbudo

Re: Re: Na tělocvik může dítě zemřít stejně jako na očkování.
Jistě je škoda, pokud dítě škola nebaví. Jistě ale to, že škola dítě nebaví, není trestným činem učitele. Ano, naše základní školství je v katastrofálním stavu. Bojujme proti tomu. On opravdu asi není vážný důvod k tomu, aby dnešní výuka nemohla být alespoň tak kvalitní, jako před nějakými třiceti lety, když jsem na "základku" chodil já.
0/0
18.10.2001 14:09

Petr

Co vyučovat a školách
Z diskuze mám pocit, že předměty, na které musí mít žáci nadání, by se měly ze škol zrušit. To by znamenalo zrušit tělocvik, výtvarnou výchovu, hudební výchovu a další. Mohlo by přece docházet k ponižování žáků, tím že nemají hudební sluch a nebo nejsou tělesně nadaní. A co takhle zrušit matematiku, ta se taky tedá našprtat a musí na ni mít člověk trochu talentu. To celé je samozřejmě nesmysl. Učitelka je úplně nevinná. Jak má kantor rozpoznat, kdy dítě simuluje a kdy ne? A kdyby ustoupil při simulování jednoho, tak by za čas v tělocviku necvičil nikdo. Děti bohužel berou ošizení kantora jako sport. O to má kantor těžší práci. Je mi líto té dívky, ale nehažme vinu na učitelku!
0/0
18.10.2001 10:12

kfe

Re: Co vyučovat a školách
Nikdo nechce rušit tělocvik. Ta baba té dívce dala kolečko navíc, protože dívka řekla, že jí píchá u srdce. V každé civilizované zemi by takový učitel šel sedět.
0/0
18.10.2001 10:43

Roman S.

Re: Re: Co vyučovat a školách
Je úžasné, jak se lidi chytají na každou fámu, a už by pro nich chtěli někoho lynčovat. RS
0/0
18.10.2001 11:15

Robos

Re: Co vyučovat a školách
Dovoluji si lakonicky poznamenat, že na školách je výrazně více předmětů, kde hrozí riziko poranění či smrti. Z paměti doluji chemii, fyziku, práce v dílnách a na podzimku a rovněž i přestávky. Povinností učitele nechť je, ať se snaží udržet své žáky za všech okolností při životě. Když vidím, že je někdo levej a má dost, nenechám ho stříhat plech. O ostrou hranu by se mohl podříznout na zápěstí během pár sekund.
0/0
19.10.2001 3:04

tocci

Učitel není doktor
Že učitel, byť tělocviku, nerozezná vrozenou srdeční vadu mi připadá normální. Je to učitel, ne doktor. Chtít po něm, aby to poznal, je úplně stejná kravina jako chtít po učiteli fyziky, aby si uměl spravit třeba pračku nebo televizi. Konec konců o elektřině a mechanice se také ve fyzice učí. Mám 14letou dceru a vím, jak je líná. Jako veš. Její generace se pohybu brání z nějakého pro mě nepochopitelmého důvodu. Skřípu zuby, ale nutit cvičit jí nebudu. Nebudu jí ale psát omluvenky na tělocvik. Nechci z ní vychovat sebelítostivého člověka, který hledá jenom skulinky a možnosti jak uhnout. Pokud i přesto taková bude, je to její věc. Dost možná pak skončí jako frustrovaná neurotická učitelka, která se neumí postavit k problému, buzeruje děti, nesnáší odpor a diskuzi si představuje jako horlivé přitakávání jejím názorům. Chci říci, že jestliže při tělocviku zemřela 14letá dívka, je to tragédie. Pokud zemřela na skrytou srdeční vadu, potom - má-li někdo vinu - je to její lékař, ne učitel. To, že zemřela zrovna při tělocviku, je náhoda. Můj spolužák na VŠ, výkonnostní divizní fotbalista, zemřel ve 23 letech ze stejného důvodu ve vaně. Tak to vidím já.
0/0
18.10.2001 10:07

Lukas

Re: Učitel není doktor
Problem je ze ucitel ktery Vas bude ucit o elektrine Vam, v pripade ze Vam latka nepujde, nenaridi strcit ruce do zasuvky aby jste se to konecne naucil. Sam jsem alergik a astmatik a dokud jsem si pro kazdy rok nesehnal osvobozeni tak jsem tam zazival docela peklo. Jak na zakladce tak na stredni. Byl jsem ulejvak, neschopnej, ucitele me neustale napadali ze se nesnazim.... pritom proste moje telo nedokaze bezet 10 minut kolecka. Tak jsem se jednou nastval a poslal ucitele do... a sel sem si sehnat osvobozeni. Vetsinou jsou telocvikari ti nejvetsi idioti kteri proste na nic jineho nemaji. Jsou i svetle vyjimky ale je jich malo.
0/0
18.10.2001 13:21

Frantisek Novy

ucitel dnes
Preji dobry den ! 1) Je jasne, ze umrti 14 lete holky je velke nestesti. 2) Par Vasich reakci je na toto tema: 'Jak se to vysokoskolsky vzdelanemu cloveku mohlo stat'. Uvedmoje si vetsina z nas jak na tom v soucasne dobe ucitele na zakladnich skolech jsou? Moje kamaradka idealisticky nastoupila v zari na zakladni skolu a jeji plat je 6100,- Kc.
0/0
18.10.2001 10:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.