Diskuze

Izrael dal Palestincům nůž na krk

Atentát na odstupujícího izraelského ministra cestovního ruchu Rehavama Zeeviho vyhrotil izraelsko - palestinské vztahy. Izrael za necelých 24 hodin po útoku na ministra oznámil, že zjistil totožnost vrahů. Údaje předal Palestincům zastoupeným Jásirem Arafatem s tím, že viníky musí vydat. Jinak s nimi naloží, jako by hájili teroristy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jan Jonáš

19. 10. 2001 15:19
Pro redakci iDnes
Stále víc se nemůžu zbavit pocitu, že Vaše zpravodajství o arabsko-izraelském konfliktu se snaží manipulovat se čtenáři. Již jednou jsem se ohradil proti názvu článku - "Izrael se mstí..." nyní se opět musím ohradit proti názvu článku "Izrael dal Palestincům nůž na krk", proč nemůžete napsat "Izraelské ultimátum...", proč se snažíte prostřednictvím názvu ostrakizovat Izraelce (dávat někomu nůž na krk vzbuzuje představu o počínání, kdy někdo někomu bezbranému a ze zálohy položí nůž ze zadu na krk a pod hrozbou smrti, které se dotyčný nemůže bránit, po něm vyžaduje vše - a Vy víte moc dobře, co tomu ultimátu předcházelo). Vaše zpravodajství není vyvážené, straníte jedné straně konfliktu a je to stále víc zřejmé. V článku jste záměrným nedodržováním posloupností dějů manipulovali s pořadím příčin a následků (už jste to opravili a to tak, že jste prostě vyhodili tu zmínku o výbuchu automobilu se třemi aktivisty) - vznikal tak dojem, že je to Izrael, kdo eskaluje napětí a Palestinci pouze reagují. A když si k tomu dáme i ten název článku, pak je vše jinač než ve skutečnosti.
0 0
možnosti

Jan Jonáš

19. 10. 2001 12:33
Nesnažme se dělat soudce a advokáty
Neměli bychom se snažit dělat soudce a ani advokáty, natož verbálně "bojovat" za jednu či druhou stranu konfliktu, samozřejmě s vyjímkou těch zde diskutujících, co jsou příslušníky jedné z nesvářených stran (Židé, Arabové). Snad všichni uznáme, že jádrem či příčinou sporu - konfliktu je vznik státu Izrael na základě většinového rozhodnutí OSN za otevřeného nesouhlasu arabských zástupců. Celý arabský svět vnímal založení židovského státu jako urážku a nikdy neuznal a asi hned tak neuzná jeho existenci (snad jen Egypt má normální vztahy s Izraelem) a otevřeně usiluje o jeho likvidaci. Izrael s podporou USA (paradoxem je, že v první izraelsko-arabské válce hned po vyhlášení státu Izrael, zachránila Izrael před likvidací pomoc východního bloku v zastoupení ČR - Sověti si mysleli, že Židé po utrpení způsobené jim II. svět. válkou budou směřovat do levého spektra, tj. že stát Izrael bude přirozeným spojencem Sovětů a ti v něm získají na Středním východě svoji základnu pro své geopolitické hrátky v této oblasti) vybudoval relativně prosperující a demokratický stát (to, že je to relativně stabilizovaná demokracie dokazuje i to, že i přes hluboké nepřátelství mezi Židy a Araby, se tato nenávist neprojevuje uvnitř v Izraeli - alespoň ne otevřeně, tj. že by si Židé po nějakém sebevražedném útoku vybíjeli svoji zlost na svých arabských spoluobčanech formou nějakých pogromů). Prosperita státu Izrael je jen zdánlivá, nebýt podpory USA formou bezplatných transferů vojenské techniky, tak by se Izrael nedostal na tu úroveň, na které se nachází (peníze, které dává na rozvoj hospodářství a infrastruktury, by mu nutně chyběly, kdyby si za ně musel zbraně kupovat). USA samozřejmě podporuje i arabské státy, respektive jejich oligarchické vlády. Za to obojí (= oligarchy i Izrael) nyní platí USA svoji daň - určité arabské síly se rozhodly změnit politickou situaci na Středním východě, odstavit oligarchické vlády od moci, zbavit Izrael přirozeného spojence a sponzora a pak ho oslabeného napadnout a zlikvidovat. Odveta na USA má být roznětkou, která rozhýbe masy Arabů, aby se postavili proti svým vládám za to, že podporují USA v boji proti jiným Arabům. Proto tolik snahy udržet vše na rovině boje s terorismem, ale i to je ošidné - těch terorismů je světě příliš mnoho a mnozí se oprávněn můžou ptát, proč se USA tak nekompromisně zaměřují jen na jedny teroristy a ty ostatní nechávají na pokoji jenom proto, že proti USA neútočí? Současná reakce USA je to pochopitelná, ale co do budoucna - co udělají USA + protiteroristická koalice s teroristy v Baskicku, Ulsteru atd. Přihlásí-li se USA ke svému závazku boje proti terorismu jako závazku trvalému, pak to je OK, skončí-li jejich boj s terorismem pouze zabitím nebo chycením Ládina, pak se stane jejich počínání nevěrohodným (něco jako mobilizace ODS proti ČSSD a následná spolupráce s ní po volbách).
0 0
možnosti

sla

19. 10. 2001 14:05
a to je ten rozdil
klicova myslenka - "i přes hluboké nepřátelství mezi Židy a Araby, se tato nenávist neprojevuje uvnitř v Izraeli - alespoň ne otevřeně, tj. že by si Židé po nějakém sebevražedném útoku vybíjeli svoji zlost na svých arabských spoluobčanech formou nějakých pogromů". arabove tyto civilizacni hodnoty neuznavaji
0 0
možnosti

Demosthenes

18. 10. 2001 14:02
Hezke :)
Cernobila vidina sveta je krasna :) a pro vsechny rasisticky "antiarabsky" ladene intelektualy charakteristicka ,,jsem take rad jak mili a civilizovani spoluobcane cti nazory druhych. K tematu, stale zde slysim jak zidovsti pristehovalci zvelebili Palestinu a pozdvihli ji do evropskych dimenzi,,to je pravda,zcela nekriticky klobouk dolu o tom ,ze by palestina v opacnem pripade byla tak 100 let za Evropou vubec nepochybuji .. spis mne sokuje jak 3Mio vyhnancu nikoho nepali (jsou to podlidi?) jak desetitice zavrazdenych lidi (pelastincu) take ne ,,jak se nikdo ani nezamysli proc to delaji (ja vim ,maji v sobe "zakoreneny terorismus,parazitismus a nelidskost") ... Pan Petr zde odsoudil pozadavek aby byl Izrael oznacen za rasisticky-teroristicky stat,,evidentne je teroristicke odpalit na sobe bombu ,,lec delostrelectvo,vrtulniky,oficialni vrazedna komanda teroriste nejsou..ze? ,proc se Izrael boji pozorovatelu OSN? Mili Rasisto, pane Radku ,vase demagogicke paradoxy a psychologicky cit pro to co si ja "asi myslim" mne udivuji ,stejne jako dezinterpretace fakt, o ustupcich Izraele ohledne Al-Aksa doporucuji precist cokoli vyrceneho Saronem,pozastavim se nad vyplodem vasi statotvornosti .. "Izrael nespacha sebevrazdu prijetim 3.5Mio palestincu" .. to je hezke :) ,, ospravedlnujete - prekrucovanim historie - narok osob s zidovskym vyznanim po tisicich letech vratit se a vladnout Pelastine,,, onem 3.5 milionum vyhnanych pred desitky let uz stejny narok ale nedavate .Ja vim,jsou preci "POD-lide". Mohu vas take uklidnit,me znalosti zidovstvi,krestanstvi,Islamu jsou sice ruzne ...lec stejne jako rozlisuji mezi Fanatikem-Muslimem tak rozlisuji mezi Sionismem a zidovstvim. Zkuste to taky.
0 0
možnosti

čech

18. 10. 2001 16:09
Re: Hezke :)
Naprosto souhlasím. Navíc si musíme uvědomit, že bez finanční pomoci USA, by celá ekonomika Izraele vydržela asi 3. měsíce. Vyhlášení Jeruzaléma za hlavní město je pak výsměchem všem.
0 0
možnosti

Petr

18. 10. 2001 12:53
Stále stejná písnička - Palestinci zavraždili, Palestinci se radují
Je trapné, jak proarabsky naladění pisatelé stále do omrzení omílají právo Palestinců na "osvobozenecký boj". Za osvobozenecký boj lze tak ještě považovat partyzánský způsob boje či Gandiho "lidovou neposlušnost". Útoky na ozbrojené složky by Palestincům jistě přineslo více sympatií než zbabělé vraždění civilistů. Takto podporují palestinské povstání pouze arabské státy, které tupě sympatizují s čímkoli, co provedou palestinští sebevrazi. O to hloupějí, ba urážlivěji, zněl požadavek, aby byl Izrael označen za rasistický stát, uplatňující státní terorismus. Kolik let již útočí Palestinci na civilisty v Izraeli? Těžko lze spočítat nevinné, kteří padli za obět zbabělcům, kteří si troufnou jen na neozbrojené děti a pracující lidi? Záměrně zmiňuji slovo pracující, protože práce přinesla židům takovou životní úroveň, kterou by jim leckterý evropský stát mohl jen závidět. Proměnili neúrodnou zem ve vyspělý stát. Oproti tomu Arabové, žijící v sousedních zemích, kteří zrovna neměli to štěstí nalézt na svém území ropu, nenávistně závidí a hledají výmluvy a záminky pro osnovování bojů proti Izraelcům. Poté, co byly 11. září v celém světě odvysílány záběry slavících Palestinců, zazněly hlasy jejich protektorů, že se jedná o podvrhy, málo početnou skupinku extrémistů či dokonce několik let staré záběry. Chtěl bych upozornit, že to nebyl první případ, kdy nejen Palestinci ale i muslimové z ostatních států slavily smrt nevinných lidí. Již dříve provázely každý úspěšný útok palestinských sebevrahů ovace. Nejinak tomu je i nyní - Palestinci slaví smrt člověka. Jak primitivní! Uznávají zkrátka jiné hodnoty, život člověka pro ně nemá takovou cenu jako v civilizovaných zemích. Chraňme proto Evropu před tímto zhoubným způsobem "myšlení" a více si važme sami sebe. Řekněme našim politikům, že nechceme více přistěhovalců, že nechceme další stupňování sociálního napětí. Chceme žít ve společnosti, která ctí život každého jedince a která nestrpí ve svém kruhu fanatismus a privitivismus.
0 0
možnosti

wicked

18. 10. 2001 11:22
nemozete sa uz k sebe chovat trochu slusnejsie?
uroven tychto prispevkov je az na svetle vynimky dost miziva. na nazor, ze palestincov treba udrzat na uzde(priklad!) predsa nemusite odpisovat invektivami typu "debile, primitive, nauc se <lubovolna_cinnost>" atd. co tak zachovat civilizovanejsi stupen komunikacie? nelisime sa o.i. od zvierat aj tym, ze sa vieme OVLADAT?
0 0
možnosti

čech

18. 10. 2001 16:01
Re: nemozete sa uz k sebe chovat trochu slusnejsie?
Nerozumím, prosím používejte češtinu, anebo komunikujte zcela jinde. Čechy a pak zejména Praha začíná, vypadat jako za časů ČSSR! My, tj. češi se k vám na Slovensko také necpeme!!
0 0
možnosti

lukier

18. 10. 2001 10:41
porad stejna pisnicka
osn po valce(nebo uz za valky?) rozhodla, ze izrael bude stat tam, kde je ted. byly tu jine alternativy (kena, argentina). proste velke, chytre osn se rozhodlo, ze na miste, kde zijou nejaci araby a nejaci zide, udelaji 2 staty. je to stejne jako u nas kupuji nemovitosti rusove a vietnamci a az jich tu bude moc, osn rozhodne, ze se nas stat rozdeli a polovina bude patrit jim a polovina nam. vidim vsechny ty protiaraby, jak by to s usmevem privitali. a od te doby se melou. az se tam americani prestanou angazovat, tak jim prestanou padat letadla na mrakodrapy. ze ziji arabove sto let za opicema, do toho vam nic neni, je to jejich volba. prestante se uz divat na zbytek sveta, ze jsou to podlidi. izrael - to jsou ti co maji stejnou kulturu jako my - jsou kladni, arabove - nechteji(spis nemuzou) pracovat - to jsou zli. tak to neni
0 0
možnosti

uhne

18. 10. 2001 11:23
Re: porad stejna pisnicka
za prve, to, ze arabove ziji sto let za opicemi, mi samozrejme je uplne u prdele. to, ze zabijeji lidi, mi jedno neni. za druhe, zide maji na uzemi historicke Judei a Israele tisicilete koreny. do keni a argentiny jed sam.
0 0
možnosti

pudlik

18. 10. 2001 7:37
nůž na krk?
žádnej nůž na krk. Nachytat anakondy a ty se už postarají.
0 0
možnosti

sla

19. 10. 2001 13:59
Re: nůž na krk?
i přes hluboké nepřátelství mezi Židy a Araby, se tato nenávist neprojevuje uvnitř v Izraeli - alespoň ne otevřeně, tj. že by si Židé po nějakém sebevražedném útoku vybíjeli svoji zlost na svých arabských spoluobčanech formou nějakých pogromů
0 0
možnosti

Yuiji

17. 10. 2001 19:59
Radost Palestincu
V televizi jsem prave videl Palestince oslavujici smrt. Stejne jako po 11. zari. K tomu myslim neni co dodat, at chce nebo nechce nekdo mit pseudointelektualni reci o tom, ze Palestincum nic jineho nezbyva a podobne blaboly, toto je proste nechutne a nehodne cloveka. Izrael ma moralni pravo zakrocit - to jen pro chytraky, co zase budou odpoved na atentat nazyvat statnim terorismem. Neni divu, ze Saron vyjadril odhodlani nebyt druhym "Ceskoslovenskem 1938". Jsem presvedcen, ze kdyz dokazali Izraelci za padesat let vybudovat demokraticky a fungujici stat na pousti (na rozdil od jinych, kteri na to meli stovky let a svou lenosti se dopracovali k nabozenskym totalitarskym statum), tak dokazi i nebyt touto "2.CSR 1938".
0 0
možnosti

Marcel

17. 10. 2001 19:45
Arafat ?
Chtěl bych se zeptat, vysvětlete mi někdo, prosím, proč vždycky za každou takovoutu věc je obviňován nejvíc Arafat ? Je mi jasný, že je to předák, ale to si ti, co za tyto činy žádají hned jeho hlavu myslí, že je všemohoucí ? Moc bych se divil, kdyby ho všicni tito militantní Palestinci a hlavně Ti největší fanatici z nich na slovo poslouchali... Vždyť už veřejně mnohokrát prohlašoval, že tyto činy odsuzuje i zakazuje. Nebo je to opravdu tak bezcharakterní lhář a podvodník ? Četl jsem už i taková obvinění proti němu, že je to notorický lhář, ale tomu zkrátka nedokážu věřit, že by byl tolik bezcharakterní, vždyť i v boji a válce by se měli respektovat určité hranice ...
0 0
možnosti

ed11

17. 10. 2001 23:36
Re: Arafat ?
Arafat není "předák". On udělal vše pro to, aby byl považován za hlavu palestinské autonomie, tj. základu pro budoucí palestinský stát. Jako vrcholný představitel tudíž nese odpovědnost za to, co se uvnitř "jeho státu" děje. Podléhají mu i bezpečnostní složky, jako např. palestinská policie. Pokud by v USA existovaly teroristické organizace, které by vraždily občany Kanady, tak by prezident Bush také nesl odpovědnost před mezinárodním společenstvím. Pro současnou situaci existují dvě vysvětlení: (a) Arafat proti teroristickým skupinám, které sídlí na území pod palestinskou správou, zakročit nechce a jejich činnost toleruje ... a pak je sám teroristou (neboť souhlasím s prezidentem Bushem, že neexistuje rozdíl mezi teroristou a tím, kdo mu poskytuje ochranu), (b) Arafat proti teroristickým skupinám zakročit nemůže ... a pak nemá situaci pod kontrolou a jakákoliv diskuse o samostatném palestinském státu je bezpředmětná, protože pokud Palestinci nedokážou ustavit struktury, které by skutečně vládly (= udržely pořádek), pak nemají nárok na vlastní stát. Pro svět není řešením vytvořit samostatný palestinský stát jenom proto, aby teroristické skupiny mohly působit na území, kde proti nim nikdo nemůže zasáhnout, protože se Palestinci budou nepochybně ohánět právem na sebeurčení národa a suverenitu svého státu. Podle mého názoru udělali vrahové amerického ministra (a večerní atentátník, který zaútočil na izraelské vojáky) záslužný skutek ... ukázali světu, že s Arafatem nemá smysl vyjednávat a že na blízkém východě nebude možné zavést pořádek po dobrém.
0 0
možnosti

Azazel

17. 10. 2001 17:55
Nebudte liny si nejake informace najit misto tvrzeni veci, ktere vam "Rikal Jednou Jeden Znamej u Piva"...
udivuje me, kolik lidi je tu schopno psat zavadejici nepresna fakta a tvrdit tak svoji 'nezvratnou' pravdu, kdyz by stacilo mrknout na link ktery tu uz nekdo davno napsal a kde je ta historie od roku 48 popsana....<br>napriklad:<br><i>Na základě rezoluce OSN z 15.5. 1947 byl zřízen vyšetřující výbor OSN(11). Většina jeho členů se nakonec rozhodla pro rozdělení Palestiny na dva nezávislé státy : arabský a židovský, Jeruzalém se měl dostat pod správu OSN. S tímto řešením Židé souhlasili, byť "odepsání" Jeruzaléma pro ně znamenalo těžkou ztrátu. Na druhé straně Liga arabských států, vytvořená v roce 1945, byla proti a otevřeně hlásala, že nepřipustí existenci samostatného židovského státu v Palestině(12). </i>
0 0
možnosti

Radek

17. 10. 2001 18:13
Re: Nebudte liny si nejake informace najit misto tvrzeni veci, ktere vam
Děkuji Azazelovi za věcný příspěvek po té hromadě nesmyslů co se tady kupí.
0 0
možnosti