Umělé prahy a životní prostředí
TAK TADY TO JSEM NAŠEL NA
http://WWW.AUTOMOBIL.CZ
Rakouský klub OAMTC a švýcarský TCS se spojily při rozsáhlém výzkumu, kterému byla podrobena místa, opatřená nejrůznějšími zpomalovacími prahy - šikanami. Budování těchto "zpomalovačů" se stává v poslední době velkou módou.
Při výzkumu šlo o to zjistit, jaký vliv mají podobná opatření na životní prostředí a spotřebu paliva. Měření byla prováděna mobilní měřicí jednotkou, vždy na srovnatelných úsecích s prahy a bez nich, ve Vídni a v Locarnu. Řada měření prokázala, že při násilném zpomalení ze 30 km/h na 15 km/h se zvyšuje spotřeba benzinu o 25%, v exhalacích se zvýší podíl CO2 o 24%, NOx o 900% a CO o 160% proti plynulé jízdě třicetikilometrovou rychlostí. K tomu přistupuje zvýšené opotřebení tlumičů a celého podvozku vozidel. Jako účelné je tedy možno podobné umělé překážky hodnotit pouze na začátku pěších zón, do kterých je přístup motorových vozidel výrazně omezen.
Za velmi účelné je považováno zavádění "zvukových upozorňovacích pásů", které dokáží svým zdrsněným povrchem "probudit" řidiče a upozornit jej tak, že se blíží k nebezpečnému místu, či vyjíždí do odstavného pásu.