Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prezident se přímo volit nebude

Hlavu státu bude i napříště volit parlament. Čtyřkoalice totiž neuspěla ve sněmovně se svým návrhem na změnu ústavy - kritizovala ji jak ODS, tak ČSSD i KSČM. Návrh nakonec poslanci "smetli" 86 hlasy ze 142 přítomných. "Je to spíš stranický předvolební trik než pokus o vážnou debatu o ústavním právu," řekl například poslanec ODS Jiří Payne. Podle dalších výtek návrh dostatečně nevyčísluje, kolik by přímá volba prezidenta stála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

hunter

Dotaz
Co přinese přímá volba prezidenta ve stávajícím ústavním systému ? 1. Zbytečné náklady 2. Riziko, že hlava státu nebude zvolena třeba rok. 3. Možnost zvolení totálního blba, který se sám sebe pasoval do role spasitele. (Viz Svěrák &spol.)
0/0
11.3.2002 12:44

Jirka

prime volbe rici jasne ne!
to snad radeji Pitharta nez tu primou volbu. Ona uz ho tam 4K spolu s komunisty a dalsimi social. demokraty nejak protlaci i pres parlament. Mozna bude ale prekvapko.
0/0
5.12.2001 13:16

Radegast

Ústava
Signifikantní je, že většina diskutujících celý problém personifikuje, namísto toho, aby se zabývali DLOUHODOBÝM dopadem takovéto změny Ústavy na náš politický systém a kvalitu naší demokracie. Za jejich názory je úvaha, jak by to ovlivnilo šance Pitharta, Klause a spol. Přitom Ústava je základní zákon, který tu není proto, aby byl ušit na míru jednotlivým osobám nebo pro účely příštího volebního období. A největší průser je, že stejným způsobem k Ústavě běžně přistupují i ty paka z parlamentu.
0/0
5.12.2001 11:12

bohouš

Změna ústavy
v otázce volby prezidenta by vedla k tomu, že to Vašík bude znovu. Jsem proti.
0/0
5.12.2001 10:46

Machiavelli

Populistický návrh
Návrh přímé volby je čirý populismus. Tupým masám se strašně líbí představa, že by mohly do všeho kecat. Přitom i tahle diskuze ukazuje, že většina diskutujících (a to se jedná o nadprůměrný vzorek obyvatel - vždyť všichni umíte, na rozdíl od všech těch Dežů, zpustlých a opilých bezdomovců, atd., alespoň psát) našemu systému demokracie nerozumí. Někteří by zaváděli prezidentský systém, druzí by rádi doživotně dosadili báťušku Havla, další jsou v křeči ze strachu, že by mohl být zvolen Klaus. I když je v parlamentu pořádná sebranka, tak je to pořád lepší, než lůza z ulice. A za její názor, bych si měl ještě připlácet? Demokracie je skvělá věc, ale proč ji přivádět ad absurdum?
0/0
5.12.2001 9:00

-ed-

Re: Populistický návrh
Přestěhuj se. Asi bydlíš a stýkáš se se špatnými lidmi. Degradovat tento národ na bandu z ulice ,to je už přehnané. Jak může člověk (tvého ražení)který napsal tento článek, mluvit o demokracii ? A tam kde přímou volbu mají, je většinou slušný president. Jiná otázka je, jak by si to dnešní mocní přizpůsobili ve svůj prospěch. Ale jsem zásadně pro přímou volbu a pro co nejmenší pravomoci centrálním orgánům.
0/0
6.12.2001 1:03

Věra

Re: Re: Populistický návrh
I JÁ JSEM ZÁSADNĚ PRO PŘÍMOU VOLBU PRASIDENTA!!! HLAS LIDU - HLAS BOŽÍ!!!! ALE SPRÁVNĚ SE PODOTÝKÁ - JAK SI VOLBY PŘIZIPŮSOBÍ PARLAMENT - TOTIŽ K OBRAZU SVÉMU!!! COŽPAK NEJSME V ČESKU? COŽPAK VOLBY NEJSOU ZMANIPULOVÁNY!!! TROUBÁM SI ŘÍCI, ŽE VŽDY!!!!!
0/0
11.3.2002 11:09

Petr

Ještě aby se volil sám
Plně souhlasím, že "Prezident se přímo volit nebude". Kdyby se měl zvolit sám, pak není už vůbec o čem diskutovat. Taky si nemyslím, že se změní systém "bude to tak, jak to bude vyhovovat vyšším zájmům". Tento fakt nezmění ani intelektuální diskuse, ani hospodské tlachy. Jedno vím jistě - hodně to mohou ovlivnit především prachy. Ono se to tak totiž nejen nejlíp rýmuje, ale prostě to tak je. Pokud má někdo sílu to změnit, tak toho bych chtěl vidět, toho bych chtěl volit.
0/0
5.12.2001 8:25

Rádě

Jsem pro přímoou volbu prezidenta.
Nechápu, proč někomu vadí přímá volba prezidenta. Naše "vládnoucí dvojstrana" na jedné straně vyjadřuje obavy, aby občané nezvolili komika (jakoby nestačilo, že zvolili je) a na druhé straně tvrdí, že přímá volba prezidenta je možná pouze se současnou změnou jeho pravomocí, tedy jejich posílení. Kurňa, vždyť si to odporuje! Já mám pocit, že tihle naši "dárečci" v Parlamentě mají jen strach, že nebudou mít příště žádný vliv na volbu prezidenta. A to je trápí nejvíce. Bojí se předat rozhodnutí o prezidentovi ze svých rukou do rukou všech obyvatel. Zase koryta...
0/0
5.12.2001 7:39

HL

Re: Chces vyhazovat nase penize blbe!
President je figura bez moci a bez odpovednosti tak proc na to vyhazovat vice nez doposud?!
0/0
5.12.2001 19:56

Pirochta

Zavést prezidentský systém - zrušit poslaneckou sněmovnu, ponechat senát
USA mají takový náskok před Evropou také proto, že ten, kdo vládne, má silný mandát od voličů a není každé jeho rozhodnutí výsledkem extravagantních kotrmelců jak je vidět ve všech koaličních vládách v Evropě. Politický cirkus koalic a opozičních smluv by tak vystřídala jasná vládnoucí síla a čitelná opozice. Nic víc, nic míň. Proto to u nás nemůže jít.
0/0
3.10.2001 10:06

Ibrahim Kozák

Re: Zavést prezidentský systém - zrušit poslaneckou sněmovnu, ponechat senát
No, že by Bush měl zrovna extra silný mandát? U nás bych si s myšlenkou prezidentského systému moc nepohrával. Čeho všeho bychom se asi dočkali od současného udělovače milostí? K čemu by bylo posílení pravomocí měkkému a bezvýraznému Pithartovi? Autoritářský Klaus s velkými pravomocemi? Děkuji, nechci. Prezident je víceméně na ozdobu, odmítne-li spolupodepsat zákon, přijatý parlamentem, poslanci ho stejně přehlasují. Tudíž mě zajímá, kdo je mým poslancem a senátorem a ne to, kdo se uklání nad pomníkem neznámého vojína. Takže ať si prezidenta volí parlament, který si za to královsky platíme. Dělat z toho nosné téma volební kampaně je opravdu populismus až na půdu.
0/0
3.10.2001 13:46

stavrogin

Idioti přímé volby
Přímá volba prezidenta je pitomost nezměrná, široširá. Nevím, proč všichni tolik stojí o to, volit si obyčejného kladeče věnců, kterým český prezident dle znění ústavy je. A nechápu též, proč všichni dostávají přímo žlučovité ujímání z představy pana profesora Klause z vůle dumy povzneseného na stolec hlavy státu. Vždyť taková událost bude přeci pramenitým zdrojem veliké radosti. Ty mužiky, kteří pana profesora milují, bude těšit, že má tak skvělý důchod, a ty, co pana profesora zavile nenávidí, bude zase těšit to, že jako kladeč věnců už nemůže nic pokazit. Marná sláva, český politický rozum je dosud uhrovatým výrostkem, jenž má k maturitě ještě pár prašných a škobrtavých verst! Stavrogin
0/0
3.10.2001 9:44

Max i Pes

Re: Idioti přímé volby
Obavam se, ze Vas vyspely politicky rozum je jiz natolik vyspely, ze Vam zatemnuje skutecnosti zrejme i "prvnackovi" skoly politickeho uvazovani. Lepsi nez uklidit politika na post prezidenta, aby uz nic nepokazil, je lepsi uklidit jej uplne. Proste ho "vyhodit do kose"...
0/0
3.10.2001 10:28

stavrogin

Re: Re: Idioti přímé volby
Ale to přece není vůbec snadné, že? (Viz Sarajevo) S.
0/0
3.10.2001 11:14

Michal V. Praha

přímá volba
Návrh na přímou volbu prezidenta se mi líbí jen proto, že jeho shválení by dozajisto vyřadilo z množiny všech možných kandidátů na vítěze jednoho zbožňovaného a zároveň nenáviděného p. profesora, který se cítí být nejchytřejším na světě.
0/0
3.10.2001 9:07

Pavel

Re: přímá volba
Naprosty souhlas.
0/0
3.10.2001 9:43

karel

Zrušme senát
Zrušme senát a volme přímo prezidenta. To ušetříme peněz. Ale to by nikdy neprošlo - možná s ročním odstupným pro senátory.....
0/0
3.10.2001 8:46

Věra

Re: Zrušme senát
TO JE SLOVO DO PRANICE!!! PROČ VŮBEC MÁME SENÁT? PROČ SE TAKÉ NEVOLIL PŘÍMOU VOLBOU????
0/0
11.3.2002 11:11

Novak Hradec

verejna volba
S poznatky, které člověk lehce získá i z jiných zdrojů než jen z knihy Vladimíra Kadlece Podivné konce našich prezidentů je zřejmé, že kdo jednou usedne na Hradě jen velice těžce se loučí s představou, že jednoho dne bude muset odejít na odpočinek. Je to snad důvod tak otevřené angažovanosti V.Havla v době krize v České televizi ? Co by tím získal ? Mohl by kandidovat znovu na prezidenta ČR ? Ano mohl a pravděpodobně by tomuto pokušení neodolal! Svým spasitelským komplexem byl pověstný už v dobách disentu (kniha rozhovorů s V. Černým od V.Bělohoubka), a proto by to jeho našeptavačům nedalo ani moc práce. Zabývejme se hypotézou, že by skutečně došlo k předčasným volbám ve kterých by zvítězila 4K. Se současnou převahou v senátu by s podporou části sociálních demokratů ( nezapomeňme na koketování Špidly a některých politiků ČSSD v době krize 4K) získali i převahu v poslanecké sněmovně a lehce by tak mohli schválit změnu ústavního zákona směrem k přímé volbě prezidenta. Touto změnou by Havel dostal znovu možnost kandidovat na funkci prezidenta. Za silné mediální podpory aktivistické ČT a Čro by bylo docela možné, že by byl zvolen do funkce na další volební období .
0/0
3.10.2001 8:41

cassul

Re: verejna volba
To by musela byt zmenena ustava ve smyslu toho, kolikrat muze byt nekdo zvolen prezidentem. To, jak je zvolen, je vec jina. Takove zmeny by jednak neprosly, jednak uz davno rekli 4Koalicnici, ze navrh za zmenu typu volby nijak nesouvisi s osobou VH.
0/0
3.10.2001 9:16

tdhr

Veřejná volba - blbost
Jsem proti přímé volbě z těchto důvodů: 1. Prezident musí být přijatelný pro vládu a perlament, který s ním občas musí komunikovat. Takže s nějakým rozumbradou z horní-dolní by to mohl být zbytečný problém. 2. Prezident v ČR je pouze osoba, která reprezentuje stát. Nemá pravomoci vládnout. Nemáme prezidentský systém jako v USA. Proč tedy někteří chytráci touží aby mohli volit svého prezidenta to nevím. I kdyby se nakrásně tato volba uskutečnila, co by vám to přineslo? Snad jenom pocit já jsem ho volil. Hlavně mi tady nebásněte o morálním kreditu atd. 3. Přímá volba by znamenala zbytečné výdaje a navíc je zde riziko, že by se neustále prodlužovala, protože v prvním kole by asi nikdo zvolen nebyl. 4. Politikové, kteří dneska oblbují lidi přímou volbou sázejí na to, že oni jsou ti co to myslí z prostým lidem nejlépe a snaží se takto patolízalským způsobem získávat politické body.
0/0
3.10.2001 8:31

Anthony

Re: Veřejná volba - blbost
Jasně. Lidé se nemají co plést do voleb! Já si myslím, že by se měla zrušit i příma volba stran do parlamentu. K čemu to? Aby měli lidé pocit, že si něco zvolili sami? Nejlepší by bylo, kdyby se volili už napořád jen poslnci sami. Jsou moudřejší než lid a určitě by veděli správně komu dát hlas. Představa, že bychom si mohli zvolit populárního herce ( a to za mediální masáže televize) je opravdu hrozná. Nakonec by to mohlo mít průběh jako v USA, kde si zvolili herce Reagana a ten nakonec rozboural celý socialistký blok. A že to byl ráj na Zemi. A ty přímé volby tenkrát.....!
0/0
3.10.2001 8:52

Petr

Re: Re: Veřejná volba - blbost
Jiz dlouho ze rozhlizim po diskuzich na netu a jiz jsem mnel pocit ze rozumni lidi vymreli. Dik za to ze ne. :-)
0/0
3.10.2001 9:36

-ed-

Re: Re: Veřejná volba - blbost
Naprostý souhlas. Vzhledem ke stavu naší ekonomiky a veřejných věcí se vyslovuji pro vytvoření dědičných funkcí Stařešiny rodu a Vrchního šamana.
0/0
6.12.2001 1:12

franta

Re: Veřejná volba - blbost
3.Co by se prodluzovalo.ROZUMÍTE VŮBEC PŘÍMÉ VOLBĚ.To je maximálně dvoukolová volba.A dovedete si představit jak se domluví parlament se senátem. Já ne. A dopadne to jako na Slovensku. Tam tu přímou volbu museli zavést aby vůbec měli prezidenta.2.-Ovsem nejdůlezitějsí jsou pravomoce. Bez nich to vlastně vsechno nemá cenu. Kdyby je REGAN neměl tak jsme snad dodnes v komunismu.
0/0
3.10.2001 8:53

tdhr

Re: Re: Veřejná volba - blbost
Ze všech reakcí se ještě vyjádřím k této: Sám přiznáváš že "nejdůlezitějsí jsou pravomoce. Bez nich to vlastně vsechno nemá cenu" - až se tedy změní v ČR ústavní systém z parlamentního na prezidentský, tak je samozřejmě přímá volba nutností. Bez této změny je ale úplně jedno jestli je volba takové nebo maková. Jestli toto ostatní nechápou jejich věc.
0/0
3.10.2001 10:27

Petr

Re: Veřejná volba - blbost
3. Přímá volba by znamenala zbytečné výdaje === jenom dodam ze tohle je asi vedlejsi, kdyz lidi souhlasili se "scitanim majetku obcanu" za 5 mld ktere je diky nepravdivym informacim absolutne k nicemu, tak 2 mld na primou volbu prezidenta se v tom co musi volici platit na politiky ztrati.
0/0
3.10.2001 9:41

Kuba

Bacha na názor občanů !!!
Móóóc mne pobavila tato věta v úvodním článku: --- "Vadí nám zejména to, že to je návrh dělaný podle výzkumů veřejného mínění," říká Filip a dodává, že tento návrh nepodpoří. --- Sice to řekl bolševik ale těch je v parlamentu většina. Samozřejmě, při představě, že by se politici zajímali či dokonce řídili názorem občanů ho polila hrůza a naskákaly pupínky na xichtě. Vždyť volič je v demokracii postbolševického typu jen nesvéprávná tupá ovce která, když už jinak nedá a nezůstane sedět doma, může volit, nejlépe toho kdo mu podstrčí guláš nebo sociální přídavky.
0/0
3.10.2001 7:36

Věra

Re: Bacha na názor občanů !!!
Máš naprostou pravdu. Ale jak ty bolševiky dostat z vlády ven? Jinak nemají žádné volby žádnou cenu a nic se nezmění, vždyť každý z nich "převlékl" kabát, jen proto, aby se měl zase dobře a získal MOC A FINANCE a to to právě komunistům přece jde... a vždycky šlo...
0/0
11.3.2002 11:16

Koupa

prezident
Souhlasím s návrhem.CHtěl bych si svého prezidenta zvolit sám.A doufám že to nebude pan Klaus,a už vůbec ne pan Zeman.
0/0
3.10.2001 7:15

Cobra

Klausovo ne
V textu se píše: "...Od předsedy ODS Václava Klause zaznělo rezolutní ne.". To je jasný, protože by ho pak nemuseli zvolit, kdežto za současného volebního systému se na hlavu státu cpe. Škoda, že už neodešel z politiky, takhle nemám koho volit.
0/0
3.10.2001 6:49

bongh

Re: Klausovo ne
Když ne Klause, koho by jsi chtěl volit? (Řečnická otázka-vím, že adeptů by bylo více). Nesouhlasím pouze s tím, aby pan Klaus byl srovnáván se Zemanem. Postav ty dva vedle sebe, podívej se na ně a nech je promluvit a vyjde Ti hned, kdo může dělat představitele tohoto státu. Otázka je, jak vypadáš a mluvíš Ty.(Nechci Tě v žádném případě urazit a jestli se tak stalo, tak se Ti omlouvám). Myslím si, že občané státu, kteří si vybrali za vedoucí stranu "Tu" a vybrali si tudíž "Toho" jako svého představitele si v přímé volbě, skutečně můžou vybrat jako prezidenta nějakého komika, který se sice směje vlastním vtipům, ale až by měl přejít nějaké náměstí nebo promluvit o něčem důležitém, dopadlo by to s ním jako s výše uvedeným. Potom bychom se nesmáli my jemu, ale celý svět nám. I když na jednu stranu lepší bavič profesionál než "Ten" amatér. Pokud bych se však měl vyjádřit, tak jednoznačně přímá volba prezidenta. Problém je pouze v tom, že v tomto státě na rozdíl od jiných mají lidé zcela odlišné názory a ty nejbláznivější prezentují vehementně nejvíc takoví, kteří tomu nejmíň rozumějí (třeba i já) touto cestou.
0/0
3.10.2001 8:46

Petr

Re: Re: Klausovo ne
Nevolil bych ani jednoho, Klause ani Zemana, ale kdybych musel vybrat pouze Klause nebo Zemana na 100% by to nebyl Klaus. Je to arogantni sobec, ...
0/0
3.10.2001 9:32

pacinka

Re: Re: Re: Klausovo ne
SOUHLAS KLAUS NENI NIC JINEHO,NEZ HROMADA AROGANCE.Mam z nej pocit,ze sezral vsechnu moudrost na svete.At rekne kdokoli,cokoli,tak on ma jiny nazor,snad uz jen ze zvyku.K L A U S nikdy!!!!!!
0/0
3.10.2001 9:44

klik

Re: Re: Re: Klausovo ne
Mám pocit, že pan Klaus nás chytrostí, životním stylem, vzhledem a způsobem vyjadřování zahanbuje. Na rozdíl od Zemana. Škoda, že ješitní a nafoukaní jsou oba dva.
0/0
3.10.2001 12:13

Šťoural

Re: Re: Re: Re: Klausovo ne
Jakou chytrost a rozhled máte na mysli? Já jsem zatím ve všech odpovědích, které kdy Klaus pronesl, slyšel jen samé "nevím, neznám, špatná otázka, nedokážu rozlišit".
0/0
5.12.2001 8:06

Pluton

Re: Re: Klausovo ne
Hehehe, vysvetlujte to tem, kteri volbou Klause zvolili Zemana :-))))) Ale ted uz je Klaus urcite polepsenej, a uz to neudela.. hahaha :O)
0/0
3.10.2001 10:14

obcan x

jsem pro
Přímo zvolený prezident by měl větší morální madát, i kdýž se jeho pravomoce nezmění. Jsem pro.
0/0
3.10.2001 6:35

JOnaS

komik ...
jooooo toho zvolim ma vic rozumu nez cela posahana politicka spicka CR ...
0/0
3.10.2001 2:08

Arnošt Rošt

Nedaj pokoj
Čtyřkoalice si je dobře vědoma, že v parlamentu svého kandidáta neprosadí ani po volbách. Ale protože hradní hoši ovládají většinu médií, snadno mohou přesvědčit občany o volbě podle jejich představ. Průhledné, naštěstí to nikdo nezbaští.
0/0
3.10.2001 0:23

tess

Re: Nedaj pokoj
obavam se ze "kvalitativne" vetsi cast verejneho mineni ovlada konsorcium nova-prima-super -> vsechno vicemene priznivci ODS, 4K je v tomto az na 2. miste, jinak pro primou volbu prezidenta rozhodne jsem - amkdyz si budu chtit zvolit komika tak budu volit komika, tak funguje demokracie a pan Klaus mi v tom nebude nejakymi svymi omezenimi branit. HOWGH
0/0
3.10.2001 1:19

Arnošt Rošt

Re: Re: Nedaj pokoj
Velice výstižně napsáno - souhlasím.
0/0
3.10.2001 8:26

Petr

Re: Re: Re: Nedaj pokoj
Taky souhlasim!
0/0
3.10.2001 9:27

Bohuslav Roztočil

Re: Nedaj pokoj
Nevím, co by z toho měli. Prezident v našem systému je ryze individuální funkce. Mnohokrát bylo psáno, a já s tím souhlasím, že funkce prezidenta je u nás podobná spíše panovníkovi v parlamentní monarchii. A proto jsem nejen pro přímou volbu, ale i pro delší funkční období - aspoň 7 let.
0/0
3.10.2001 8:10

Pluton

Re: Nedaj pokoj
Hradni hosi ovladaji vetsinu medii - aha... to ze jsou politici kteri patrne maji aspon neco malo v hlave a vedi ze s medii je NUTNOST byt zadobre je v cechach hnedle podezrely, bere se to jako minus, a jako nepochybna snaha ovladat media. Hm. Muzete mi vysvetlit k cemu je dobry byt s medii na ostri noze ? Duvod tohohle ceskych specifika by me opravdu zajimal... To co tady prezentujete pod znackou hradni hosi vs. media je podle mne jediny logicky a spravny postup. Alespon v civilizovanem demokratickem svete.
0/0
3.10.2001 10:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.