Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ničí válka svobodu?

Mohou demokratické státy v případě ohrožení omezit svobody občanů? Odpověď zní: Nikoli. Mohou zpřísnit bezpečnostní režim tak, že na čas sníží kvalitu života, tedy i právo na soukromí a volný pohyb? Odpověď zní: Pokud je to zhola nezbytné, tedy ano. Základní demokratické svobody nesmějí být porušeny z důvodů ryze ideových i ryze pragmatických. Zavedení cenzury, zákaz činnosti politických stran, zákaz veřejných shromáždění jsou věci zdánlivě užitečné ve válečném stavu. Římská demokracie se ve zlých dobách dokonce utíkala k diktatuře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jarda

Nebezpeční “obránci lidských práv“
Po hrůzné události, která nedávno otřásla celým vyspělým světem se i u nás vyrojili lidé, kteří plamenně a zaníceně řeční o nepřípustnosti vzdání se některých lidských práv i za cenu většího ohrožení bezpečnosti každého z nás případnými teroristickými činy. Nebudu dlouho psát a tuto záležitost rozebírat. A tak jen krátce: těmto lidem, hovořícím s lehkostí a absolutní nezodpovědností z pohodlného a zdánlivého bezpečí bych upřímně přál, aby takhle měli příležitost hovořit k nešťastně uvězněným obětem v horních patrech New Yorských Dvojčat v posledních chvílích před jejich zhroucením, kdy už všem bylo jasné, co je čeká. A aby mohli svým spoluobětem statečně vysvětlovat, že platí samozřejmou a nutnou daň za to, aby jiní mohli nadále kupříkladu „svobodně“ anonymně telefonovat! (A snad se bojím i pomyslet na to, že by tito „obhájci lidských práv na úkor lidských životů“ snad byli schopni vysvětlovat totéž malému dítěti, zasaženého bojovou látkou po teroristickém útoku. Nebo jeho mámě...) Pánové (proboha, snad ne i dámy), kteří i tento článek teď čtete s opovržením, nechtěli byste jít ve jménu svých vznešených ideálů bránit svá i naše lidská práva první linii po boku vojáků armády Spojených států na frontu do Afganistánu? Vždyť ideály jsou vám víc, než život a takovým činem by vašim ideálům došlo rozhodně vrchovatého naplnění! A nebo je vám přeci jenom vlastní život nakonec milejší? (Ono ze zdánlivého bezpečí se to řeční, že?)
0/0
6.10.2001 5:58

jirka

Berte to relativně
Neblbněte s tou svobodou - máme tak akorát svobodu nadávat. Pro uklidnění doporučuji prozkoumat práva, která třeba máte k finančnímu úřadu. Policie je proti němu naprosto bezzubá. Začíná to presumpcí viny (ano, pokud nedokážete, že se chováte správně, jste trestáni za nesprávné chování), berňák vás může špehovat, prohledávat a pokutovat do zblbnutí. Každý stát ukáže zuby, když mu o něco jde - v našem případě o prachy na financování maskované třetí cesty klubu přestárlých komunistických reformátorů (v lepším případě). Když mě tak jako tak špehujou kvůli tomu, aby měly špidly na rozhazování, vadí mi totéž špehování podstatně míň, pokud při tom někdo včas chytne za ruku nějakého grázla. Berte to relativně a nekousejte do klacku, který nám tak okatě ke kousání předkládají. Ten horší mají za zády!
0/0
30.9.2001 13:48

Honza Malina

Americka ustava zakazuje spehovani lidi a odposlechy bez soudniho prikazu, ceske zakony to dovoluji !!
Soudruzi z CSSD a ODS vam toto uz prece davno zaridili, aby vas mohli spehovat.Jmenuje se to zakon o extremismu, tam se to rika.Takze je ale nakonec i mozne, ze vam nejaky ten dodatek odhlasuji.Nesouhlasim s vyrokem par lidi, ze CIA zaridila par veci, tady je CIA porad pod dohledem a existuje ucinny system, jak tuto agenci kontrolovat, jde to i pres Congress USA, takze neni mozne tuto instituci zneuzit, protoze to system a nase svoboda nemumoznuji. Zato ceske zakony povoluji hodne veci, ale nedostatecne a Ceska ustava je velka tragedie, protoze je v ni hned nekolik unikovych cest, kdy vlada a parlament muzou odhlaovat cokoliv a jakkoliv,protoze kontrola ze strany obcanu neexistuje.
0/0
29.9.2001 12:51

VLADA

Re: Americka ustava zakazuje spehovani lidi a odposlechy bez soudniho prikazu, ceske zakony to dovoluji !!
STOPROCENTNE SOUHLASIM S TVYM KOMENTAREM !!
0/0
2.10.2001 13:48

jenda venda

Připomínám,
že kdysi v naší zemi byla formulována měrná jednotka veličiny dočasnosti - jeden furt. Samozřejmě považuji za přirozené, že (každý) společenský systém se "brání" své destrukci, destabilizaci a podobně, a dříve nebo později jeho "mocní" jednají podle zásady "účel světí prostředky". Z druhé strany je ale úplně stejně přirorozené, že se změnou světa (každý) systém dříve nepo později "vyčerpá své opodstatnění" a bude destabilizová a destruován. Moudrý systém by s tím měl počítat, takže jeho zánik by byl víceméně bezbolestný. Hloupý systém pomocí klasický prostředků dospívá ke klasickým důsledkům. Mimochodem, proč p. Komárek mluví jménem (každého, či každého rozumného, či každého civilizovaného ....) občana? Jako za starých dob, že? Přece politiky si platíme proto, aby nám služili, nikoliv aby nás (až tak) ovládali. Jestli na nic njiného, nového ... nemají, jak se opovažují něco podobného žádat po občanech? Nebo je všechno jinak? A kde by podel toho měla končit loajalita občana? U "civilizovaného" evivalentu džihádu? Proč tedy.....Zřejmě autor zhloupl anebo ví, kde je "správná strana".....
0/0
29.9.2001 5:43

Sri

Svoboda???
Co je to za svobodu, když vím, že mě mohou odposlouchávat soukromé hovory, dívat se napohyb mých peněz a jakmile navštívím nějakou nevhodnou stránku automaticky mi naloudovat do počítače "očko", které sleduje mou práci na PC. A já vždycky myslel, že 1984 je kniha o komunismu - chyba lávky. Ještě chvíli a začnu si myslet, že si tam ty letadla poslali sami, aby mohli špiclovat celý svět. Já chci na mars:o)
0/0
26.9.2001 22:15

Hawran

Re: Svoboda???
Dospěl jsem k názoru, že to tak mohlo být. Zvlášť když slyším neustálé "Byl to Kuliš!" Farma zvířat je také více o lidech než o komunistech.
0/0
27.9.2001 18:28

Ivo Horák

Re: Svoboda???
Jen si to o těch letadlech myslete. Nebudete sám. Spousta lidí západní civilizace je už racionalitou unavena a věří tomu, čemu věřit chce.
0/0
1.10.2001 13:40

Sedan

Re: Re: Svoboda???
Jak podle Vas souvisi racionalita s propagandou nejhrubsiho kalibru??
0/0
5.10.2001 12:19

Medúza

Válka a svoboda
Já mám pocit, že válka a svoboda jsou věci, které nejdou moc dobře dohromady. Čím víc jednoho, tím míň druhého. Jasně, že to zjednodušuju, ale svobodní občané se do války moc nehrnou, maximálně se brání, když jsou napadeni, je totiž pro ně osobně dost nevýhodné pokládat život na oltář státu. Demokracie je založena na vzájemném korigování egoismu, ale egoismus je pořád hlavní princip. Ve válce všichni jenom ztrácí, takže je to pro ně maximálně nevýhodné. Dva demokratické státy by se do sebe asi nepustili. Proto se taky budují profesionální armády - bojují jen ti co chtějí. Takže jestli chceme válčit, rozlučme se se svobodou - nebudeme dělat, to co chceme, ale to co musíme - respektive, co nám kdo řekne - a za dezerci se střílí. Asi špiním ideály vlastenectví atd. Sorry, ale pokud válka, tak ať k tomu máme dobrý důvod. Člověk se stále vzdává části své svobody a válka ji omezuje ještě víc. Takže válka ničí svobodu.
0/0
26.9.2001 17:32

Petr

Svobodu ničí zbabělost
Příspěvek pana Komárka a koneckonců i nedávné výroky prezidenta Havla na toto téma jsou příkladem naprosto ostudného a zbabělého myšlení, které je ochotné zaprodat občanské svobody, za něž v historii položily život milióny lidí, na základě jednoho selhání zpravodajských služeb a policie. Kdo pozorně sledoval zpravodajství kolem událostí v New Yorku, jistě si povšiml, že signálů o chystané akci měly zpravodajské služby více než dostatek, pouze je nedokázaly správně vyhodnotit. Problém tedy není v nedostatečných pravomocech, ale v efektivitě práce. Tajné služby by si měly nejdříve udělat pořádek ve vlastním domě, než začnou křičet po zvýšení pravomocí. Já osobně budu raději riskovat, že se mnou vybuchne letadlo, než že mne na každém kroku bude moci nekontrolovaně sledovat "Velký bratr", a to hlavně proto, že obecné zvýšení špiclovacích pravomocí podle mého názoru nevede ke zvýšení bezpečnosti.
0/0
26.9.2001 15:47

Petr

Svobodu ničí zbabělost
Příspěvek pana Komárka a koneckonců i nedávné výroky prezidenta Havla na toto téma jsou příkladem naprosto ostudného a zbabělého myšlení, které je ochotné zaprodat občanské svobody, za něž v historii položily život milióny lidí, na základě jednoho selhání zpravodajských služeb a policie. Kdo pozorně sledoval zpravodajství kolem událostí v New Yorku, jistě si povšiml, že signálů o chystané akci měly zpravodajské služby více než dostatek, pouze je nedokázaly správně vyhodnotit. Problém tedy není v nedostatečných pravomocech, ale v efektivitě práce. Tajné služby by si měly nejdříve udělat pořádek ve vlastním domě, než začnou křičet po zvýšení pravomocí. Já osobně budu raději riskovat, že se mnou vybuchne letadlo, než že mne na každém kroku bude moci nekontrolovaně sledovat "Velký bratr", a to hlavně proto, že obecné zvýšení špiclovacích pravomocí podle mého názoru nevede ke zvýšení bezpečnosti.
0/0
26.9.2001 15:47

Jiří Havelka

Ničí blbost redaktorů IDNES národní inteligenci?
Podle diskuze snad jenom části.
0/0
26.9.2001 14:47

Javky

Re: Ničí blbost redaktorů IDNES národní inteligenci?
Ale s o to vetsi chuti... (doufam, ze se pletu...)
0/0
26.9.2001 19:16

Radovej clovek

MARTIN KOMÁREK je idealista enbo ignorant?
autor clanku zrejme zapomina, ze napr CIA v moci zbrojnich magnatu pravdepodobne nechala zabit JFK. Je ok, zda-li sila tajnych sluzeb roste? V rusku meli odjakziva z KGB strach i nejvyssi statnici, protoze se vi, ze tajna sluzba je NEJMOCNEJSI v celem state, zna a vydira spoustu staniku, bohatych obchodniku i smolaru. Je fajn zavirani bankovnich kont, ale kdyz tu meli vsichni plnou hubu Holocaustu, proc nikdo neprolomil tajemstvi ohledne Nacistickych kont? Ty penize by rovnou moli putovat na odskodneni valecnych zlocinu, ale NEKOMU se nechce. PROC? Protoze se deje, jen to, co se hodi tem nahore vzadu. A to je kdo? ... Tajne sluzby a lobisticke skupiny magnatu .. Je celkem pravdepodobne, ze tentokrat to nebude Armada, ikdyz mirne taky, ale predevsim naftarska particka okolo Dicka Cheyneeho a G. W. Krovi a jeho papinka. Rozdelujme pojmu Demokracie z pohledu globalni spolecnosti a Demokracie tak jaxe to hodi vladnoucim osobam (at uz sou videt nebo ne)
0/0
26.9.2001 11:21

Alexandr ŠNAJDAR

Jaký důvod mají agenti svobodné země k tomu, aby šikanovali občany?
No, jsou to jenom lide. A ktery politik (kdyz se dostane k moci), odola alespon malickemu prilepseni, vyuziti (=zneuziti) sve moci. Vite zacina to nepriznanymi prijmy od nejmenovane banky pri privatizaci a muze to skoncit treba ... ... jako za starych casu.
0/0
26.9.2001 11:18

Alexandr ŠNAJDAR

Tak nevim - jsou tohle Komarkoviny, nebo ne ...?
*** Izrael - Permanentně ohrožen, dovoluje si luxus křehkých koalic a parlamentního handrkování. Přesto a právě proto je silnější než okolní autokratické země *** Bez masivni, ale opravdu masivni podpory USA (vetovani usneseni RB OSN ..., financni a materialni(=vojenske) pomoci) by uz Izrael nebyl na mape. A vite jak vypadala Palestina pred okupaci Izraelem ... napr. statni zrizeni??? Ale to hlavni: V demokratickych spolecnostech omezeni obcanskch prav resi instituce "Vyjimecneho stavu". P.S. Rimska demokracie se zhroutila jeste pred Juliem Caesarem ... Takze v antickem Rime velkou tradici demokracie nemeli ... Zkuste si najit lepsi priklad
0/0
26.9.2001 11:14

nobody@wo.cz

Nenapravitelnej...
Ty jsi nenapravitelnej naivní hňup - už to nebudu číst.
0/0
26.9.2001 2:21

Ivan Vařeka

Re: Nenapravitelnej...
Bohužel, musím souhlasit. Pane Komárku, zkuste nachvíli přestat psát a raději si přečtete neco z historie (nemyslím tu obrázkovou pro děti), případně něco o islámu, judaizmu nebo křesťanství. Politologii vám moc nedoporučuji, to by vám zamotalo hlavu ještě víc. Jinak pro vás nebude nic ztráta času, evidentně máte co dohánět. A s vámi i vaši kolegové, kteří např. chválí prezidenta Bushe za výzvu ke "křižácké výpravě". Ti o křižácích zřejmě slyšeli jen okrajově v souvislosti s husity, jinak by asi nemohli tak jásat (i když kdo ví?). Jak jste se tam všichni takhle pěkně sešli? Vypadá to, že jedinou kvalifikací pro redaktora MFDnes je umět psát, čím větší nesmysly tím lépe, náklad se zvedá(?). Čtete alespoň to co jste napsal sám nebo vůbec nic? Končím se psaním komentářů k vašim článkům, vracím se ke smysluplnější práci. Blahoslaveni budiž chudí duchem neboť jejich bude království žurnalistiky. Pánové Kisch, Těsnohlídek, Valenta, Bass a ostatní mi snad prominou - ať odpočívají v pokoji.
0/0
26.9.2001 8:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.