Štetiar L. Ing, Ostrava
12. 11. 2001 11:50
Proč tonejde u ostatních vleků?-Povolení vleku S-S
Praha, 30. října 2001
Tisková informace
Provozování lyžařského vleku “S+S” na Malé Morávce
Dne 2. listopadu 2000 a dne 29. listopadu 2000 provozovatelé lyžařského vleku označovaného jako “S + S”, v k.ú. Malá Morávka požádali o jeho přeložení a o novou výjimku pro provoz tohoto lyžařského vleku, neboť platnost předchozí výjimky končila dne 31. května 2001.
Rozhodnutím ministerstva ze dne 25. 6. 2001 byla pro provoz lyžařského vleku “S+S” na Malé Morávce povolena výjimka podle ustanovení § 43 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů ze základních ochranných podmínek národních přírodních rezervací a chráněných krajinných oblastí.
Žádosti o výjimku bylo vyhověno za podmínek, které mají zajistit, že provozem LV v nové trase nebude docházet k poškozování zvláště chráněného území NPR Praděd.
Jde o tyto podmínky:
1. Provoz LV se bude řídit provozně manipulačním řádem, jehož aktualizovaná podoba bude předložena Správě CHKO Jeseníky k odsouhlasení.
2. LV smí být provozován pouze v období mezi 15. listopadem a 30. dubnem. Zahájení a ukončení provozu LV v uvedeném období, popř. jeho dočasné přerušení, stanoví Správa CHKO Jeseníky na základě posouzení stavu sněhové pokrývky na plochách vymezených pro lyžování.
3. Totéž opatření o zahájení či ukončení provozu na základě aktuálního stavu sněhové pokrývky se vztahuje i na vjezdy sněžných mechanismů k úpravě sjezdové tratě LV.
4. Instalace technologie LV před sezónou bude každoročně prováděna s ohledem na vývoj povětrnostních podmínek v průběhu měsíce října. Instalace pevných bariér, informačních zařízení apod. bude prováděna až při dostatečné sněhové pokrývce znemožňující poškození vegetace a půdního povrchu.
5. Podpěrné sloupy LV budou každoročně sklopeny ihned po ukončení lyžařské sezóny, tj. po 30. dubnu. V následném období zůstane v NPR zachován pouze stávající kotvící prvek vleku, patky podpěrných sloupů a koncových stanic a spodní vratná stanice LV u objektu Horské služby Jeseníky na Ovčárně (dále jen “HS Jeseníky”).
6. Vymezení sjezdové tratě pevnými bariérami bude provedeno podle geodetického zaměření tak, aby bylo znemožněno opustit sjezdovku směrem k Petrovým kamenům nebo vyjíždět mimo sjezdovou trať.
7. Jako zařízení pro obsluhu vleku slouží stanice HS Jeseníky. Proto nebudou zřizována žádná provozní zařízení.
8. Elektrická energie pro provoz vleku bude nadále zajišťována povrchovým kabelem ze stanice HS Jeseníky.
9. Provozovatelé LV zajistí pro jeho uživatele ukládání zavazadel a funkční WC v přístavbě stanice HS Jeseníky. V prostoru nástupu lyžařů na vlek instalují informační panel o rozsahu a umístění sjezdového prostoru LV a o ochranných podmínkách NPR, zejména o důsledné ochraně Petrových kamenů.
10. Posezónní úklid prostoru LV, sjezdové tratě a přilehlého okolí bude prováděn ihned po odtávání sněhu a ukončen nejpozději do konce května, kdy CHKO Jeseníky posoudí stav vymezeného prostoru do protokolu. Případné nedostatky budou důvodem pro stanovení nápravných opatření nebo pro zahájení sankčního řízení, popř. zrušení platnosti této výjimky.
Platnost výjimky byla stanovena do 30. dubna 2005.
Ministerstvo v odůvodnění svého rozhodnutí uvedlo zejména, že zvážilo argumenty pro a proti udělení výjimky a rozhodlo žádosti vyhovět, neboť LV, pro který je požadována výjimka, byl v uplynulých deseti letech oběma žadateli provozován v souladu s požadavky kladenými na tuto činnost orgány ochrany přírody a za celé předchozí období provozem tohoto LV nedošlo k nevratnému poškození využívané části NPR Praděd. Kromě toho, přeložením LV dojde k uvolnění dosud využívané části svahu pod Petrovými kameny, kde se nachází cenná prameništní společenstva. Jelikož je LV v provozu pouze v zimním období a při dostatečné sněhové pokrývce, není potřebná výjimka z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, jejichž výskyt by v dotčené lokalitě připadal v úvahu. Pokud jde o posouzení střetu mezi zájmem ochrany přírody a krajiny a jiným veřejným zájmem v předmětném případě, prvoinstanční orgán dospěl k závěru, že v lokalitě, která byla lyžařsky využívána dlouho před oficiálním vyhlášením ochrany tohoto území, je nutno rozlišovat, zda jde o případ, kdy k prokazatelným škodám ve struktuře a funkci dotčených ekosystémů nedochází, či o případ, kdy jsou škody na přírodních hodnotách území prokazatelné. Podle ministerstva lze za veřejný zájem považovat rozumnou míru rekreačního a turistického využívání tradičních horských terénů, neboť to přispívá k zlepšení zaměstnanosti v regionu Jesenicka a zajištění finančních prostředků pro obce.