Richard Vaňkát - Praha
21. 9. 2001 10:20
Kdo víc škodí?
Často se v poslední době hovoří a píše o bezpečnosti sportovního a ultralehkého létání v našem vzdušném prostoru. V tomto směru si zvláště nevybíravě počínají některá média,např. televize NOVA se svými upravenými reportážemi a někteří "zasvěcení" redaktoři nadepisující články "Kdo zastaví ultralehkou smrt" a podobně. Tito lidé vytvářející tuto kontraproduktivní kampaň vůči všemu co létá si ve své neznalosti letecké problematiky neuvědomují jak škodí všeobecnému letectví, i přes to, že naše letecké školy jsou ve světě velmi uznávány a naši sportovní piloti dosahují významných úspěchů na světových soutěžích ve všech disciplínách.
Samozřejmě i zde platí, že kdo nic nedělá nic neskazí.A tak vzhledem k tomu, že se u nás létá hodně, musíme bohužel počítat i s leteckými nehodami, ať už jsou zaviněny selháním techniky nebo pilota. Důvody nehod a jejich následky jsou stejné jako když třeba vykolejí vlak,nebo řidič kamionu nezvládne zatáčku a projede rodinným domkem a podobně. Nikdo však nepranýřuje železniční a kamionovou dopravu. Ano, sportovní letectví patří k činnostem, které na sportovní piloty kladou vyšší nároky, ať na fyzickou kondici, teoretické znalosti či vlastní discilínu a dodržování leteckých předpisů. To může někdy přinášet určité nebezpečí, ale podobné je to třeba v horolezectví. Letecké nehody byly, jsou a budou, to je fakt.Ať už ve všeobecném letectví, či v armádě. Pokud bychom chtěli dejme tomu za poslední tři roky srovnat počet nalétaných hodin a počet nehod ve všeobeckém letectví a v naší armádě, jsem přesvědčen, že pohyb vojenských letadel nad našimi hlavami je velmi nebezpečný. Důkazem z poslední doby je havárie L-39 vinou neukázněnosti pilota, či ztráta kulometu z bitevního vrtulníku Mi-24. S napětím teď budeme čekat kdy z plně vyzbrojené zastaralé stíhačky Mig-21, které se teď v rámci bezpečnostních opatření prohánějí nad našimi hlavami, odpadne nějaká munice a co se stane. Naší bezpečnosti jistě prospělo, že pan ministr Schling využil situace v U.S.A a neváhal přihřát si svou politickou polívčičku zákazem létání všech sportovních letadel. Vzhledem k tomu, že státy EU nepřijaly ani vzdáleně podobné opatření k zajištění bezpečnosti svých vzdušných prostorů, nabízí se otázka zda je pan ministr opravdu muž na svém místě a zda by se neměl v zájmu nás všech poohlédnout po méně výnosném místě, kde by mohl méně škodit. Uvedený zákaz byl vydán až dva dny po tragedii v U.S.A a tudíž neměl žádný bezpečnostní význam. Poškodil letecké provozovatele a letecké školy ztrátou na zisku a poškodil dobré jméno všeobecného letectví v očích zahraničních partnerů. Tento nesmyslný zákaz zatím nebyl zrušen v plném rozsahu a to ani přes intervence Aeroklubu ČR, Letecké amatérské asociace, AOPA a mnoho otevřených dopisů adresovaných na ministerstvo dopravy a spojů. A tak se ptám otázkou v nadpisu. Kdo víc škodí?
Letu zdar Richard Vaňkát