Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Útok na USA změní českou armádu

Útok teroristů na USA zcela zásadním způsobem ovlivní podobu české armády. Změnit se bude muset dokonce i tři týdny stará koncepce armádní reformy. Jakkoliv byla vydávána vládou i bezpečnostními experty za revoluční. "Tragédie ve Spojených státech nám ukázala, jak strašně jsme se v analýze bezpečnostní situace i důsledků pro ozbrojené síly mýlili," přiznává ministr obrany Jaroslav Tvrdík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TT

Army
To sou zase keci armada bude lepsi jenom kdyz tam budou ty co tam chtej byt lepsi jeden prof. nez 10 osmnactiletejch kluku.
0/0
21.9.2001 20:19

Váša

Změny? Proč ne? Ale ...
Ale proč tak pozdě, když už docházi ke válečnému konfliktu v celosvětovém měřítku. Mimochodem co se týče náboru lidí do armády rozhodně bych tam povolal ty, kteří předvedli své strategické schpnosti na ČT, když ukazovali strategické cíle v naší (do této chvíle nevýznamné) "republičce". Mám tím na mysli elektrárny a přehrady. Ukazovali tyto cíle na mapě. Už jen chybělo, aby Ti zatracení ignoranti udali přesné souřadnice. Myslím si, že takoví lidé nemají v televizi co dělat, protože tím ohrozili národní bezpečnost. Než změnami v armádě měli byste se zabývat omezením takových vysílání reportérů. Teď jen můžeme čekat, co se bude po tomto pořadu dít.
0/0
19.9.2001 13:26

Toleda

Re: Změny? Proč ne? Ale ...
Toho bych se nebal... K "identifikaci" naproste vetsiny nasich strategickych cilu totiz stejne staci skolni atlas a ucebnice vlastivedy pro zakladni skoly... :-)
0/0
19.9.2001 14:04

Gadžo

Re: Re: Změny? Proč ne? Ale ...
Jo, ale stejně to byla hovadina, až to zavánělo naváděním k trestnému činu...
0/0
21.9.2001 9:18

ondra

vystrizliveni
Je to mozna cynicke konstatovani ,ale diky utokum v USA zaciname strizlivet z predstavy jak jsme neohrozeni a v jakem miru si zapadni svet zije.Osobne jsm byl velice prekvapen puvodnim konstatovanim aliance,ze nam nehrozi valka.Toto konstatovani je pravdive jen potud,pokud si pred valou predstavime sceny z II.sv.valky,ale valkou muze byt i terorismus o cemz nas presvedcilo i vyhlaseni americke vlady.Svet je tak propojen,ze se kazdy zavaznejsi konflikt tyka vsech na svete.Nemusi to byt jen vojensky dopad,ale i ekonomicky a socialni.Stav burz,uprchlici,nabozensky nesnasenlivost,vyhruzky...to je reakce. Co tedy plyne z tohoto stavu a "pocitu prekvpeni"?:bez armady se nikdo neobejde,ale armada nemuze byt jen masa amateru v teplakach.Teroristu byla hrstka,ale byly velmi profesionalni.4-5 lidi s nozi dokaze hrave ovladnout letoun se stovkou pasazeru... Bohuzel se domivam (z chaotickych prohlaseni nasich predstavitelu),ze nase armada a hlavne politici nemaji vubec predstavu co delat z pohledu dlouhodobych horizontu.Ukazuje se,ze analyza (i v USA) o moznych hrozbach je nedostatecna a ze tu demokracie stoji v konfliktu sama nad sebou. Prikladem mohou byt "jalove" obavy,aby nas poulicni kamery nejak "nesmirovaly",ale takoveto nastroje nas cim dal vice budou hlidat a omezovat.Dovedu si predstavit vstupy do metra s kontrolou osob a zavazadel apod.Stale vyrazneji tu proti sobe vyvstava dvoji orientace lidstva,ta mirumilovna a demokraticky smyslejici a ta,ktere j vse jedno.Ale to neni pouze stret kultur nebo nabozenstvi.I v nasi zemi je spousta lidi,kteri nejednaji radikalneji pouze proto,ze nemaji finance nebo prostor.Proste si musime uvedomit,ze jsem vsichni ohrozeni a ze reseni NEEXISTUJE!!!Trvale reseni neexistuje.Nelze trvale neco hlidat,nekoho sekyrovat,vest trvalou valku bez obeti.Proto si priznejme,ze tento svet pokrocil do dalsi faze sveho sebezniceni.To je kruta skutecnost a velmi sklicujici predstava,ale je to tak. Mame pouze sanci se naucit lepe a dumyslneji branit a hlavne premyslet o hodnotach nasi spolecnosti,o zivote o nas samotnych.
0/0
19.9.2001 11:09

Toleda

Armada???
Tak mi to pripada zase cele trochu "ujete" a pretazene do extremu. Jeden vydareny teroristicky utok a my uz honem menime armadu na profispolek se zamerenim nekde mezi civilni obranou a policejni zasahovou jednotkou... Trosku to pripomina "patlani" dortu po zpusobu pejska a kocicky... Osobne si nemyslim, ze armada ma byt svym zamerenim prioritne presmerovavana na nejake potencilni sebevrazedne teroristy... Tohle patri prece jen spise do ranku policie... (Pak by bylo mozne se rovnou ptat, proc mit zbytecne tyto dve slozky soubezne...) Nerad bych se zase dozil, jak nase "armada" vybavena obusky a plastovymi stity spolu se skvelymi ostrelovacimi puskami bude koukat, az nejakeho silence napadne vsadit "pro zmenu" znovu na osvedcenou ocel... Ackoliv jsem take zastancem profi armady, nejsem zase az tak presvedcen o jeji 100%-ni dokonalosti... Rad bych pripomel opevovane elitni americke zelene barety, ktere popadaly v Iranu do pouste, v Paname se nechali roztrilet na letisti a na Grenade si museli privolavat podpuru telefonem z mistni posty... No asi se necham prekvapit, jak se ukazou v Afghanistanu... Vzdy bude zalezet na "materialu", ktery v armade bude, coz me tak trochu desi... :-) Jinak souhlasim, ze ZVS predstavuje 11 mesicu tezkeho flakani, pricemz pro kvalifikaci samopalnika, ktera vetsinu zakladaku ceka, jsou nize navrhovane 2 mesice naprosto dostatecne... Rozhodne by si asi vetsina z nas ty 2 mesice rada absolvovala a nez shanela po vsech "certech" modrou... :-)) Proste oddelit profi-armadu a neco na zpusob narodni gardy... A proti teroristum proste spise lepe vybavit prislusne policejni jednotky...
0/0
19.9.2001 10:34

Gadžo

Re: Armada???
Jo, jo... (co dodat)
0/0
21.9.2001 9:12

doktor

Útok na USA změní českou armádu
Probuzeni jedenact let po revoluci? Predvolebni kampan? A nebo se musi stat neco strasne spatneho aby najednou vsichni procitli a byli osviceni? Vzdyt jsou to zase populisticky fraze ktere vysumi do ztracena. Stejne jako je na nekolik generaci ztracen tento pokriveny cesky narod.
0/0
19.9.2001 9:27

VlaHal

strategie armady a protivnici
Mozna by mela byt pro strategy generalniho stabu povinna cetba knih od Toma Clancyho, Fredericka Forsytha, Johna LeCare atp. Nicmene myslim, ze i materialy NATO obsahuji nejake informace o novem nepriteli - terorismu. Tanky T72 jakkoliv modernizovane nedohoni ani Jamese Bonda ve meste. Mozna by bylo v teto souvislosti dobre zminit, jakou sanci ma tank proti rucnim strelam nebo letadlum ci vrtulnikum - mozna L159 diky absenci pancerovani je rovnoceny protivnik tanku, ale takovy A10 nebo Mi-24 maji asi docela navrch.
0/0
19.9.2001 9:00

SOC

Re: strategie armady a protivnici
Souhlasím, ale co bychom dělali s A10? Přeci jenom, L159 má taky určité možnosti a navíc znamená podporu našemu leteckému průmyslu. Mi24, po modernizaci, s tím nelze než souhlasit.
0/0
19.9.2001 10:31

ROSENBERGER

armada
armada by se měla změnit od zakladu,ale nevim proč zrovna po utoku na USA.Armada není určena na boj proti teroristum,nato jsou jiné složky.V armadě by v první řadě měl byt brán ohled na lidi.Zatim to tak neni i když spousta naších politiku rado používá větu "na prvním místě musí být člověk".Neni možné udržet pořádek v resortu,kde se ministři střidají jako ponožky.Až součastný ministr je člověk na svém místě,ale bohužel opět jen do voleb.O profesionalizaci naší armady se napsalo už hodně,ale pokud budou podmínky jako dnes tak se mladí lidé do armády nepohrnou.Socialní jistoty pomalu žádné finanční podmínky pro mladé vojaky z povolaní směšné.Nekteří mají dokonce narok na socialní dávky,takže jak jistě v dnešní době všichni víme je to vše jenom o jednom a to o penězích.Dokud armáda nezaplatí mladé lidi a nedá jim sociální jistoty mužeme na profesionalní armádu zapomenout.Na toto téma bychom mohli diskutovat dlouhé hodiny.S pozdravem Rosenberger Česká Třebová
0/0
19.9.2001 8:43

Pepa

Tvrdik
Drzim pesti panu ministrovi Tvrdikovi. Konecne nekdo, kdo tomu rozumi a chce neco delat!!!
0/0
19.9.2001 8:13

VlaHal

Re: Tvrdik
Mozna proto ho chteji odborari za jeho celkem nevinny bonmot odvolat... A to su brnak !
0/0
19.9.2001 9:02

Tom

Re: Tvrdik
S tím naprosto souhlasím. Tvrdík je člověk na svém místě, jeden ze dvou v celé naší vládě. Reakce odborů ZETORU byla trapna
0/0
19.9.2001 10:39

Gadžo

Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
Myslím, že by se měly nechat tak 2 měsíce ZVS. Jen tak aby se naučili zacházet se samopalem, popřípadě hodit granát, prostě takový pěšáček použitelný k obraně republiky. Pokud chce někdo namítnout, že takovéto napadení nám nehrozí, tak tím popírá smysl profesionální armády. Nevím, jak si kdo představuje, že eLka budou "dobrou zbraní pro boj s terorismem". Já si to letadlo dokážu představit akorát tak jako létající trenažér, popřípadě letadlo pro přímou vojenskou podporu pěchoty. Během Rusko-Afgánského konfliktu Amíci shazovali na Afgánce balíčky s municí, takže tam mají plno zbraní typu země-vzduch. Takže pokud si někdo myslí, že by mohly eLka posloužit k něčemu jinému, než k sestřelení civilního (teroristy přepadeného) letadla, pak má pravdu. Druhý účel by mohl být výcvik Alkajdáků apod. v používání protileteckých zbraní:) Nyní se armáda snaží prosadit nákup "pořádných stíhaček". Ale proč teda kur.. vyměnili Migy 29 s Polákama za nějaké pochybně fungující helikoptéry? Že mají 29 velké (finanční) nároky na údržbu? A ty případné nové budou lítat na luft a budou se opravovat samy, že:) Myslím si, že by ČR neměla ZCELA podlehnout tlaku úterních událostí. Boj s terorismemby neměl být vyhlídkou na příští století, a to že na nás (na NATO) útočí lišky, by nás nemělo přimět zapomenout na vlky.
0/0
19.9.2001 7:56

Honza Votava

Re: Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
Nenamlouvejme si ze, ktery si trikrat za ony 3 mesice vystreli ze samopalu, umi strilet! A uz vubec si nenamlouvejme, ze takto "vycviceny" vojak by mel nejakou sanci proti vojakum, kteri jsou profesionaly. :-)) Neco jineho je branna povinnost. To je zalozni varianta, kdyby profi armada nestacila. A kdyby nestacila, bude to zrejme nejakou dobu dopredu a je mozne mobilizovat a cvicit vojaky, nez budou nasazeni.
0/0
19.9.2001 8:30

Dave Lister

Re: Re: Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
A co organizovat a cvičit zálohy (pro profi armádu) na základě dobrovolnosti? Kdo nechce, nemusí, kdo chce, jak je libo... vyhneme se tomu, že by v ozbrojených složkách (všech jejich částech) byli lidé, kteří tam být nechtějí...
0/0
19.9.2001 9:04

empi

Re: Re: Re: Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
Jenze zadarmo nikdo nebude chtit. A kdyz ne zadarmo, tak to uz jsou zase profesionalove, ne?
0/0
19.9.2001 10:17

František Dobrota

Re: Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
Souhlasím s Vaším názorem na 2 měsíce ZVS. Ale nakupovat superletadla, aby si na nich naši kluci mohli zalítat, je nesmysl. Na běžnou strážní a průzkumnou službu stačí "elka". Vzdušný prostor by pak v době nebezpečí měla pokrýt letadla ostatních státu NATO. Podle mne je velmi důležitou (a často opomíjenou) složkou pozemní protivzdušná obrana. Musíme si uvědomit, že nemáme dost peněz na to, abychm udrželi v elitním stavu všechny složky armády. Měli bychom se spíše soustředit na obranu státu a schopnost zorganizovat záchranné akce při živelných pohromách či teroristických akcích.
0/0
19.9.2001 9:50

Mess

Re: Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
Hezky, koukam, ze se tu objevil nejaky vylozeny odbornik na letectvo. Koukam, ze jsi zevrubne studoval, proc jsme MiGy vymenili, perfektne vis, jak jsou na tom na slovensku s jejich Fulcrumy, ze uplne dokonale znas presne urceni novy Alc. Uz me unavuje, jak porad vsichni breci, jak jsou Alcy nanic. A zvetsiny jen proto, ze neumi prekrocit rychlost zvuku. Ale mluvilo se tu trebas o A-10. Alca je levnejsi typ stejneho urceni. Neni to STIHAC. Jako stihace nam tu dodnes, bohuzel, slouzi stare 21. Takze, mily gadzo, mozna te to prekvapi, ale podle meho nazoru jsou L-159 dobra letadla na 'policejni' zakroky, vojenske akce, kterych je dnes ve svete vetsina. Kazdopadne priste, az zacnes prznit nejake letadlo, poradne si prostuduj jeho charakteristiky a to, k cemu je urcene. U Alc se tyhle dve veci docela slusne kryji. Martin
0/0
19.9.2001 10:03

SOC

Re: Re: Bylo by krátkozraké zcela zrušit základní službu.
Když už kupovat nové stíhačky, tak nové MiGy 29 by nebyly špatná varianta. Pokud ale bude náš vzdušný prostor krytý státy NATO, tak je zbytečné cokoliv kupovat. Vzhledem k velikosti našeho státu jsou nadzvukové stíhačky přepych. A10 vs Alca - ta A10 toho přeci jen jen zvládne a vydrží trošku víc. Trošku hodně víc. Ale souhlasím s tím, že Alca pro naši republiku stačí. Malé, nenáročné, poměrně výkonné letadlo s dobrou avionikou. Otázkou zůstává odolnost. Ale proti stíhačkám je podle mě poměrně bezmocná. Ale tam bychom měli být krytí státy NATO, takže se nic neděje. Ale přeci jenom, mít tak letku Su-35, to by bylo něco.
0/0
19.9.2001 10:41

Pavel

Snad konečně správná cesta
Tak se konečně začne armáda měnit v něco fungujícího. Po nekonečném moři "experimentů" to snad bude mít smysl. Jen je mi líto ministra Tvrdíka. Po X letech je to první voják na tomto postu a je vidět, že své práci rozumí a dělá ji, jak by se asi mělo. Bohužel díky své stranické příslušnosti jen do prázdnin ......
0/0
19.9.2001 7:36

SOC

armáda
Jo, přesně tak, je třeba s armádou něco udělat, profesionalizace je asi to nejlepší, protože člověk, který dělá to co chce a je za to patřičně placen, vydá za několik lidí, kteří to dělají, protože musí a mají za to h..... Nákup stíhaček radši nebudu komentovat, teoreticky je nepotřebujeme, neuživíme a nevyužijeme, na druhou stranu jsou stíhačky něco, s čím se kažadá armáda, každý stát chlubí. A my máme pocit, že se něčím chlubit musíme.
0/0
19.9.2001 7:12

AMIK

Nova armada??
Vykaslat se na stihacky a postavit dve divize kvalitni mechanizovane pechoty s brigadou Airborne.To je tak 30 000lidi a tak dalsich 30 000 civilistu k podpore. To si 10 milionova zem muze dovolit a jako clen NATO muze ocekavat/pozadovat veskerou vzdusnou podporu,obranu a "zdvih" od partneru.Tak by melo NATO fungovat.
0/0
19.9.2001 6:47

Roman

Obcas zle je k necemu dobre
Konecne! Rikam konecne a myslim to vazne. Prasivina z armady zacina mizet a konci i zabomysi valky o to,kdo ma v resortu pravdu. Konecne se prehodnoti nutnost giga armady a jejiho vybaveni.Konecne se upusti od nakupu "nejakych super" stihacek. Konecne se rekne dost premrstenym narokum na modernizaci tanku. Konecne se objevi priority v tom pravem svetle - ne utocit, ale branit a pomahat. Ochranna cinnost - chemicka vojska, polni nemocnice, zenisti - proste investice do ochrany lidi. Konecne se neco hne. A neni to jen diky tomu co se stalo v Americe - zasluhu na tom ma i nove veleni (mlada krev). Nechci ale polemizovat o tom co a v jake mire ma na tyto zmeny vliv. Jedine, co chci jeste dodat, je to, ze profesionalizace armady, by nemela znamenat prisnou separaci skupinky lidi, protoze kdo by potom (nedej Buh) umel branit svou vlast (alianci).Ti co by prisli a poprve by meli pistoli, samopal, nebo jinou techniku v ruce, by to asi moc nezvladli. A ta hrstka profesionalu taky nezmuze vse. P.S. Omlouvam se za diakritiku
0/0
19.9.2001 6:28

Roman

Ob
0/0
19.9.2001 6:14

Eugene

http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?r=domaci&c=A010918_223541_domaci_has&l=1&t=A010918_223541_domaci_has&r2=domaci
Snad lepsi, nez 1000 flakacu, jak se ukazuje v polu boje.
0/0
19.9.2001 3:54

Jan Moravec

Jee, ja jeste nikdy neprispival prvni :)))
Kuk. Prima ... zmenime armadu. Jako prvni bych navrhoval jeji plnou (nebo alespon znacnou) profesionalizaci. Jakou motivaci ma vojak zakladni sluzby byt elitnim, kdyz je tam nedobrovolne ??? Myslim, ze 10 nadupanych profesionalu je lepsi nez 100 flakacu ZVS :) Snad si to brzo predstavitele armady a statu uvedomi :))) J.
0/0
19.9.2001 3:22

petr

Re: Jee, ja jeste nikdy neprispival prvni :)))
velice dobra pripominka a hlavne pravdiva.
0/0
19.9.2001 6:27

petrik

Re: Jee, ja jeste nikdy neprispival prvni :)))
To je vsechno pravda, pokud se jedna o valku. Ma to ale hacek. Ten zakladak ma zold asi 500 Kc mesice, lampasak asi tak 30x tolik. Takze v nasich podminkach, lampasak neda za deset, ale za 30 zakladaku. Zakladak nema narok za den volna po 24 hod. sluzbe jako lampas, ale musi uz druhy den rana na zamestnani.
0/0
19.9.2001 7:01

Jirka

Naklady na zakladaka
Zold zcela jiste tvori jen velmi malou cast z nakladu na zakladaka. A kdyz nebude slouzit ZVS a misto toho normalne pracovat, prinese navic statu dane.
0/0
19.9.2001 8:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.