Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

To jsme měli čekat

Svět se zajíkl. Masivní teroristický útok na Spojené státy vyvolal paniku a zděšení. Ovšem, můžeme se zcela chladně zeptat: Proč jsme se tak ulekli? Už dávno měli jsme s tím přece počítat. Teroristé jsou obecně stále drzejší, otevřenější a bezohlednější. A dostávají také neustále větší právo chovat se tak, jak se chovají. Organizace a země, které násilné útoky proti bezbranným civilním cílům veřejně či skrytě vyznávají, jsou více a více legitimizovány. Všichni ti, kdo se hlásí k lidským právům, ba si je vytýkají do ústav a zákonů, jednají s těmi, jimž jsou směšná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Iljič

Nejsme vítěznou civilizací!
Jsme součástí jen jedné z civilizací na této planetě. Až doposud jsme si mohli naivně představovat, že naše kultura, hodnoty, náboženství a mmj i demokracii můžeme libovolně a za použití jakýchkoli prostředků beztrestně exportovat do zemí, které historicky a kulturně vyznávají hodnoty jiné. Ano jejich hodnoty se nám nelíbí, ale máme právo jim ty naše vnucovat? Má cenu pokračovat v oné po II. světové válce američany započaté nekonečné válce za konečný mír jako doposud všemi hodícími se prostředky? Máme právo jiným civilizacím vnucovat násilím demokracii, naše chápání lidských práv, ekonomiku masového konzumu, životní styl? Ano, v tomto smyslu američané vedou válku už více než 50 let a bylo jen otázkou času, kdy i jim tato válka ukáže svou odvrácenou tvář. Stalo se a všichni jsou šokováni. Šok je o to větší, že podobný atak by byl před třemi dny označen za námět na "béčkový" katastrofický film. Nic na tom nezmění ani patetická Komárkova slova, ani Kučerovy řeči o smrtosném vyjednávání a kontaktech se zeměmi, kde si neváží lidského života! Nenastavuje tím Mr. Kučera na vše onu optiku domnělé vítězné civilizace, která si úplně samozřejmě přivlastnila právo expanze? Velkohubá a bohorovná slova muže číslo 1 této planety, který hovoří o velkém dobru a zlu! Muže, který "může" a který zosobňuje světovou velmoc, která si už 50 let přivlastnila právo obžalovávat, soudit a trestat zároveň! Jednoduše nasedla do vlaku, který nelze uřídit a přibrala k sobě i spoustu pasažérů, i my jsme jedním z nich. Tento vlak má vlastnosti buldozeru, ale přesto narazil, jako každý, kdo prapadne pocitům beztrestnosti. Skutečným vítězstvím sil, které způsobily tuto tragédii a tisíce nevinných obětí, bude omezení lidských práv, kterého se dočkáme. Přiblížíme se tím briskně civilizacím, kterým je vnucujeme všemi přostředky a to bude zároveň i trest, kterým budeme postiženi my, ale američané především.
0/0
12.9.2001 20:08

sword

Re: Nejsme vítěznou civilizací!
Tady jsi to Iljici nakopiroval taky jako vedle ve Foru? proč to deláš? Vazne skus psat aspon vsude original, jinak si budu myslet ze ti to predepslai v Rudym Pravu a že mas za ukol to sirit. !!!!
0/0
12.9.2001 21:02

Morel Iljič

Re: Re: Nejsme vítěznou civilizací!
Tvoje mánie, popisovat vše s čím nesouhlasíš visačkou bolševické či z Rudého Práva je groteskní. Kalím vodu sworde a chytám protiargumenty, tedy to čemu se do krve bráníš, protože se si již svoji pravdu dávno našel a nehodláš podstupovat její další bolestné "pruby". Čest věcné argumentaci soudruhu!
0/0
13.9.2001 0:06

Tyrolak

Re: Nejsme vítěznou civilizací!
Naprosto souhlasím. Představa svaté pravdy západních civilizačních hodnot pro všechny, které jsou navíc v praxi uplatňovány často přesně opačně (místo o demokracii jde o evidentní vydírání a zneužívání síly k sobeckým zájmům) je stejně totalitní jako svatá pravda komunistů. Násilí plodí zase jen násilí. Je jistě lákavé stát se díky síle vítězem a brát úplně vše. Vnutit okolí absolutně svoji vůli. Ale žádný poražený nikdy nebyl tak slabý aby se nedočkal své chvíle odplaty. Zákony jsou společenská dohoda. Ne boží pravda. Těžko mohou zavazovat národ, který se dohody nezůčastní. K dohodě se nedá nutit silou. Ani izolací, blokádou a následnou bídou. Jediná cesta je vzájemný respekt a poctivé a trpělivé hledání cesty k dohodě přijatelné pro obě strany. Soudit a trestat podle svých zákonů národy s jinou historií a kulturou je neskutečná arogance. Bylo by nádherné dohodnout se v rámci celého lidstva alespoň na desateru. Jenže máme jenom takový svět jaký máme. A některé tradice muslimů jsou nám hodně nepříjemné. Vyhladit je = komunismus nebo fašismus. Americká vládnoucí elita se moc neliší od ruských komunisů v představě jak nastolit správné poměry. Příšerné je, že mimo Ameriku to za dobu existence USA odnesly miliony nešťastných lidí. Nevšiml jsem si, že by pro to média nějak zoufaly. Tentokrát to na rozdíl od unavených Srbů odnesli úspěšní obyvatelé USA a média se můžou zbláznit. Po tom co se děje např. v Africe už víc rozhořčený být neumím. Na zmrzačené děti ze Sira Leone se celá Amerika dívala na CNN jako na biják. Pár lidí (akcionářů televize) si mnulo ruce jaký je to byznys. Nikdo je neodsoudil, nikdo jimi nepohrdal. USA si hrají s válkou a myslí si, že její pravidla budou určovat jen oni bez druhé strany? Proč by měla druhá strana brát pravidla, která jí nevyhovují? Západní velmoci a Rusko si agresivně a naprosto cynicky rozdělily od 19. století svět. Nejdříve koloniálně, dnes jako ekonomické zájmové sféry. Islámské státy se od té doby brání. Nevědí jak jinak zabránit převálcování své kultury a teror je jejich poslední zbraň. Čáp, který se u lišky nenažral z talíře ji pozve na oběd ze džbánu. Tentokrát byl džbán plný krve. Je to příšerné, ale je to logické. Pokud se nezměníme, bude utrpení na obou stranách narůstat.
0/0
13.9.2001 18:26

sword

reakce na reakci Aleny a Samka
Pro tebe je představení desitky tisíc mrtvých ?? At uz z jakéhokoliv důvodu !!!!!Chtěl jsem napsat Aleno, že jsi kráva, ale ani za to nestojíš...
0/0
12.9.2001 17:08

Jossi

Buďme konkrétnější
Naprosto souhlasím s článkem, bohužel reakce Aleny a Samka čpí starým dobrým Rudým Právem a nestojí za další komentář. Jen mi trochu vadí ta obecnost - řekněme jasně, že pseudohumanistickými vyjednavači s teroristy jsou hlavně Francie, Německo a Skandinávie. Jejich nové politické gardy osmašedesátníků již si nepamatují jak a proč vznikl Izrael a nevšímají si při svých naivních "zprostředkovatelských misích", že Palestinci odmítají vůbec jakékoli právo na stát Židům, takže kompromis je předem vyloučen. Vrcholem v této linii je pak žádost o vydání izraelských důstojníků mezinárodnímu tribunálu za jejich angažmá ve válce s Araby, zatímco Arafat dostává ceny míru. Důsledkem těchto misí pak je pocit, že USA jsou ve své těžké snaze likvidovat možné zdroje nebezpečí pro celý svět izolovány, a že takový útok bude přijat světem celkem vlažně, nebo i s tajnými sympatiemi. Mimochodem, kdo chce připojit svůj hlas k revokaci Ceny míru pro Arafata, má možnost na www.revoketheprize.org
0/0
12.9.2001 15:17

Bolf L. , Praha, Staré Město

Re: Buďme konkrétnější
..a také konstatujme, že USA v době nedávno minulé zbraněmi, penězi a politickou podporou přivedla k moci Talibán, pod jehož ochranou teď sedí v Afghánistánu šílený islámský terorista bin Ládín..a který je baštou fundamentalismu...a také nezapomeňme na rozvíjení "dobrých vztahů" s Čínou, která vyhlazuje miliony lidí nejen v Tibetu...a američtí presidenti pokrytecky klepou na rameno dementnímu teroristovi Arafatovi, který má ruce od krve nejen židů, ale i Američanů...Na druhé straně - dalo se opravdu očekávat něco jiného...? Na rozpor slov a činů už "dojely" mnohé civilizace před námi...
0/0
13.9.2001 14:48

Honza

Ano, ano, ano
Naprosty souhlas, desetkrat podtrzeno. Dekuji za vas nazor.
0/0
12.9.2001 15:02

pudlik

Alena a Samko
Alenobohemo a Samku, když čtu ty Vaše názory, tak se mi chce z Vás blít. Vaše "mravní anarchistické cítění" je hodné k prozkoumání psychiatry.
0/0
12.9.2001 15:00

Alena

Jake prekvapeni?!
Jake prekvapeni? Dalo se to cekat, USA uz dlouho koledovaly...staci videt zeme ve kterych se osobne podepsaly, staci videt jejich poslapavani lidskych prav, pozorovat vyvoj ekonomicky slabych statu a vsechny politicke "cachry" ..... Ted jsme divaky nejvetsiho presdstaveni!!! Alena.
0/0
12.9.2001 14:36

Václav Bednář

Re: Jake prekvapeni?!
Tak jsem procházel snad všechny světové stranky, které se věnují nedávné tragédii v USA a podobné reakce se daly najít pouze na stránkách "extremistických organizací". Bohužel mi nejde do hlavy jak takto může reagovat někdo u nás. Možná byste mohla být konkrétnější při označení zemí na kterých se USA podepsaly. Jestli máte na mysli třeba Koreu, Kuvajt a konec konců i bývalou Jugoslavii, pak je mi vás upřímě líto a jen doufám, že podobných jako vy je nejen u nás, ale i na celém světě co nejméně. Přál bych vám, abyste vy nebo někdo z vašich blízkých byla ve WTC!!!
0/0
13.9.2001 13:51

Tyrolak

Re: Re: Jake prekvapeni?!
Pane přečtěte si někdy dějiny USA. (Nemusí být napsané bolševikem ale klidně Američanem) Kolik států napadly USA čistě z důvodů rozšíření území, získání surovin, moci a peněz. Ve všech těch zemích zabíjely lidi. Kolik diktátorů a vrahů v dějinách dosadily a podporovaly. Kolik zoufalství při tom způsobily. Jenže ti povraždění, to nebyli Američani, že? A to je asi ten rozdíl. Při té příležitosti můžete nahlédnout do historie Kosova. Kdo je tam doma a kdo agresor. Pokud se vám to bude líbit, tak s nimi zkuste žít. My sami jsme se asi měli v 38 omluvit Němcům a vypadnout z Čech. Když už jim Německo bylo málo, tuhle krajinu si vybrali jako Albánci Kosovo a líbilo se jim tady.
0/0
13.9.2001 18:44

Tyrolak

Re: Re: Jake prekvapeni?!
Pane přečtěte si někdy dějiny USA. (Nemusí být napsané bolševikem ale klidně Američanem) Kolik států napadly USA čistě z důvodů rozšíření území, získání surovin, moci a peněz. Ve všech těch zemích zabíjely lidi. Kolik diktátorů a vrahů v dějinách dosadily a podporovaly. Kolik zoufalství při tom způsobily. Jenže ti povraždění, to nebyli Američani, že? A to je asi ten rozdíl. Při té příležitosti můžete nahlédnout do historie Kosova. Kdo je tam doma a kdo agresor. Pokud se vám to bude líbit, tak s nimi zkuste žít. My sami jsme se asi měli v 38 omluvit Němcům a vypadnout z Čech. Když už jim Německo bylo málo, tuhle krajinu si vybrali jako Albánci Kosovo a líbilo se jim tady.
0/0
13.9.2001 18:50

Jozo

To jsme měli čekat
Pane Kučero, ptám se Vás: když jste to očekával, proč jste nás a Spojené státy nevaroval dříve ? Mohl jste tím zachránit tisíce lidských životů. Nebo je to pouze chytráctví typu "po bitvě je každý generál" ?
0/0
12.9.2001 11:44

miro

terorizmus
Myslím, že podobné útoky se dají čekat i v budoucnu. Svět se začíná polarizovat a globální problémi se hromadí (uprchlíci, hlad, nábožeský fanatizmus,... ) Dnes když je vyspělá technika dostupná pomali všem, není velký problém unést letadlo. Vojenský pilot s trochou isntruktáže a školení myslím, že by byl schopen zvládnou řízení letadla. Že tato akce musela být plánovaná mnoho měsíců dopředu - nemyslím. Samotné rozhodnutí (tím myslím termín) mohlo být uděláno i pár dní předem. Je sice pravda, že výběr cíle a pilotů mohl být připravován již od atentátu v roce 1995. Mně spíš trápí otázka co bude dál?
0/0
12.9.2001 11:42

Samko

Amerika sklízí
USA a celý západní svět sklízí setbu, kterou zasel. Polovinu viny musí USA přičíst sami sobě. Nezvládly vítězství ve studené válce. Ostatně polarita východ - západ jen zakrývala skutečné problémy světa. Jakákoliv technologická vyspělost, která slouží jen části lidstva a je navíc spojena s pohrdáním s těmi ostatními povede vždy k podobným koncům. Amerika není schopna nést odpovědnost za tento svět. Chybí ji k tomu mravní základ. Mají ho sice plná ústa ale činy jsou navýsostr sobecké.
0/0
12.9.2001 9:53

Keith

To sme cekaly.
to sme mohlz cekat vsechno souvis7 se v39m tak proc se divit amerika yabije rocne 100 lidi sv7mi utokz na jednotliva staty a terirismus je stale vetsi. Ptam se bzlo moyne tomu yabranit?
0/0
12.9.2001 7:57

Tomas

Cemu se skutecne divit
Vazne se nemuzeme divit, ze se svet prevraci naruby, kdyz vrazi a teroristi dostavaji Nobelovy ceny mir. (Mandela, Arafat
0/0
12.9.2001 6:50

Pavel

doufam, ze mohu souhlasit
Doufam, ze jsem vas pochopil, pokud temi kdo pohrdaji lidskymi zivoty minite Severni Koreu, Kubu, Rusko, vetsinu predstavitelu arabskeho sveta vcetne Arafata apod. a temi kdo s nimi blahove vyjednavaji EU, Izrael a konec koncu i U.S.A., nemohu nez s vami plne souhlasit. Mozna jsem zbytecne konkretni, ale kdyz si prectete nektere prispevky v diskusich na iDNES, nebudete se mi zas tolik divit.
0/0
12.9.2001 2:24

Tomáš

Máte pravdu!
Máte úplnou pravdu!
0/0
12.9.2001 0:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.