Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Metro: konečně nové vozy

Dalších dvacet pětivozových souprav metra přibyde v letech 2002 až 2004 na trase C. Budou to stejné typy nových vlaků, které již na trase jezdí. Technický ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek však předpokládá drobná vylepšení. U vozů mají být například vyřešeny problémy s větráním, kterými při vysokých teplotách vozy trpí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Sikky

Prakticke??
Ztotoznuji se s nazory na nove sedacky. Malo mista na kolena, krome toho profilovane. Na stare podelne se muze sesednout treba 8 deti, na novou dvousedacku tezko sesadit 3 deti. Co me teda ale nejvic dostalo, jsou stropy. Soupravu snad projektoval trpaslik, ci co. Mam pouze 200 cm (znam nekolik vyssich lidi) a ze bych mel nad hlavou moc mista se rict neda. Basketbalisti, co meri 205 nemaji jezdit metrem? A co ma rikat tech nekolik jedincu, kteri se nevejdou nastojato ani do stare soupravy? Copak je duvodem te mrize, nad kterou je jeste misto?
0/0
14.9.2001 14:36

J. Vacík

pohon, potahy, matra.
1. nové - látkové potahy v autobusech a tramvajích cestujícím vadí. jenom se o tom nikde nemluvilo. jsou sice pochopitelně pohodlnější než koženka či laminát, ale sám mám nepříjemnou zkušenost se zašedlou žvýkačkou, které bych si na hladké kožence všiml, a sednout si v létě po někom do propocené chlupatiny ... nic moc. takovéto potahy se do MHD nehodí, nemluvě o jejich náročnější údržbě... 2. pohon zrovna s IGBT tranzistory není jedinou možností (viz reko - hlučí také, ale na nižší frekvenci což je mnohem snesitelnější) 3. cestující ta tlačítka mačkají proto, že prodleva je prostě příliš dlouhá 4. chci vidět M1 po 1.5 mil kilometrů - pohon ok, ale sedačky začínají být zašedlé už teď 5. celá MATRA je drahá zbytečnost, intervaly již nikdy nebudou tak krátké, jako kdysi v době jenom s ARS. 6. za 200 milionů bychom mohli mít třeba TT Václavák+Příkopy, což by MHD pomohlo více, než M1 místo Ečs.
0/0
8.9.2001 11:06

jarda

Re: pohon, potahy, matra.
Vidím, že jste skutečný odborník na MHD. Co takhle zavést dřevěné sedačky a zabezpečovací zařízení nahradit předáváním žezla. :-)
0/0
10.9.2001 6:55

J. Vacík

omluva
omlouvám se za záplavu příspěvků, po odeslání prvního se ani po několika minutách nic nezobrazilo, zkusil jsem to znovu no a jsou tu oba, a ten druhý ještě ke všemu 3x ....
0/0
8.9.2001 10:56

J. Vacík

nové, nepraktické, drahé
interiér "nových" vozů metra byl zjevně navržen někým, kdo metrem denně necestuje. Nesmyslné rozmístění sedaček, látkové potahy, nedostatečné větrání, nepříjemné kvílení ... kouřová skla jsou holá zbytečnost, nevím, co mají dělat v metru, když jsou mnohem dražší než obyčejná. Hloupá je také prodleva při otevírání dveří, kdy neznalí cestující se mohou dokonce domnívat, že je nutné stisknout tlačítko pro otevření. U nových vozů je viditelná snaha za každou cenu se odlišit od vozů ruských, ovšem s následným dopadem na pohodlí cestujících. Také je málo známé, že na trase C byl unáhleně spuštěn zab. systém Matra, důsledkem bylo nutné vyřazení starších Ečs vozů a následné prodloužení intervalů. Argumentovalo se nutností lepšího zab. zařízení, nikdo ovšem nepřiznal, že koncem 80tých let byly intervaly na trase C nejkratší a bez tohoto zab. zařízení. a že například v Budapešti spolehlivě slouží ještě o něco starší Ev vozy. Jenomže nové vozy = velká zakázka = velké peníze ...
0/0
7.9.2001 19:16

J. Vacík

nové, nepraktické, drahé
interiér "nových" vozů metra byl zjevně navržen někým, kdo metrem denně necestuje. Nesmyslné rozmístění sedaček, látkové potahy, nedostatečné větrání, nepříjemné kvílení ... kouřová skla jsou holá zbytečnost, nevím, co mají dělat v metru, když jsou mnohem dražší než obyčejná. Hloupá je také prodleva při otevírání dveří, kdy neznalí cestující se mohou dokonce domnívat, že je nutné stisknout tlačítko pro otevření. U nových vozů je viditelná snaha za každou cenu se odlišit od vozů ruských, ovšem s následným dopadem na pohodlí cestujících. Také je málo známé, že na trase C byl unáhleně spuštěn zab. systém Matra, důsledkem bylo nutné vyřazení starších Ečs vozů a následné prodloužení intervalů. Argumentovalo se nutností lepšího zab. zařízení, nikdo ovšem nepřiznal, že koncem 80tých let byly intervaly na trase C nejkratší a bez tohoto zab. zařízení. a že například v Budapešti spolehlivě slouží ještě o něco starší Ev vozy. Jenomže nové vozy = velká zakázka = velké peníze ...
0/0
7.9.2001 19:16

J. Vacík

nové, nepraktické, drahé
interiér "nových" vozů metra byl zjevně navržen někým, kdo metrem denně necestuje. Nesmyslné rozmístění sedaček, látkové potahy, nedostatečné větrání, nepříjemné kvílení ... kouřová skla jsou holá zbytečnost, nevím, co mají dělat v metru, když jsou mnohem dražší než obyčejná. Hloupá je také prodleva při otevírání dveří, kdy neznalí cestující se mohou dokonce domnívat, že je nutné stisknout tlačítko pro otevření. U nových vozů je viditelná snaha za každou cenu se odlišit od vozů ruských, ovšem s následným dopadem na pohodlí cestujících. Také je málo známé, že na trase C byl unáhleně spuštěn zab. systém Matra, důsledkem bylo nutné vyřazení starších Ečs vozů a následné prodloužení intervalů. Argumentovalo se nutností lepšího zab. zařízení, nikdo ovšem nepřiznal, že koncem 80tých let byly intervaly na trase C nejkratší a bez tohoto zab. zařízení. a že například v Budapešti spolehlivě slouží ještě o něco starší Ev vozy. Jenomže nové vozy = velká zakázka = velké peníze ...
0/0
7.9.2001 19:16

J. Vacík

vozy sice nové, ale nepraktické a drahé
interiér "nových" vozů metra byl zjevně navržen někým, kdo metrem denně necestuje, nesmyslné rozmístění sedaček, látkové potahy, nedostatečné větrání, nepříjemné kvílení ... kouřová skla jsou holá zbytečnost, nevím, co mají dělat v metru, když jsou mnohem dražší než obyčejná. Hloupá je také prodleva při otevírání dveří, kdy neznalí cestující se mohou dokonce domnívat, že je nutné stisknout tlačítko pro otevření. U nových vozů je viditelná snaha za každou cenu se odlišit od vozů ruských, ovšem s následným dopadem na pohodlí cestujících. Také je málo známé, že na trase C byl unáhleně zaveden zab. systém Matra, důsledkem bylo nutné vyřazení starších Ečs vozů a následné prodloužení intervalů. Argumentovalo se nutností lepšího zab. zařízení, nikdo ovšem nepřiznal, že koncem 80tých let byly intervaly na trase C nejkratší a bez tohoto zab. zařízení. a že například v Budapešti spolehlivě slouží ještě o něco starší Ev vozy. Jenomže nové vozy = velká zakázka = velké peníze ...
0/0
7.9.2001 19:10

Jirka

Re: vozy sice nové, ale nepraktické a drahé
Nevím sice, jak "kvílení" souvisí s návrhem interiéru, ale je nutno říci, že je to bohužel průvodní jev moderních el. pohonů s IGBT tranzistory. Látkové potahy? Proč v autobusech a tramvajích nikomu už nejméně 7 let nevadí? Prodleva dveří je způsobena tím, že dveře ovládá zabezpečovací zařízení Matra (které je dodáváno dopravním podnikem), které nedovolí otevřít dveře dříve, než je ověřeno řídícím systémem, že souprava stojí a je řádně zbržděna. A tlačítka? Svítí-li červeně, jsou dveře ovládány centrálně, jinak si je cestující ovládá sám (to se používá obvykle jen v době slabšího provozu), DP to jaksi pozapoměl cestujícím sdělit např. pomocí piktogramů. To že v Budapěšti slouží ješte starší peká... totiž vozy, to je jako něco pozitivního? Dovedete si představit, jaké úsilí je třeba na udržení stávajících vozů 81-71 v provozu? Vždyť některé už se blíží ke dvěma milionům ujetých kilometrů!
0/0
7.9.2001 20:47

plk

Re: vozy sice nové, ale nepraktické a drahé
Jsem momentalne v Budapesti, a musim rict, ze cestovani starymi ruskymi soupravami sice vyvolava romanicke vzpominky, ale jinak je to opravdu zazitek. Uz se tesim, jak se zase v Praze projedu M1, vazne.
0/0
9.9.2001 20:48

plk

Drobny navrh. (Doufam, ze si ho precte nekdo z DP, protoze na jejich webove strance neni kam ho poslat.)
Uvodem chci rict, ze osobne zcela podporuji nakup techto vozu od CKD/Siemens/ADtranz, rad bych je casem videl na vsech linkach. Predevsim se mi velmi libi zakladni design, ani na svych cestach jsem se s tak peknym nesetkal. Samozrejme v lete jsem si taky vsimnul nedokonale fungujiciho vetrani, jsem tedy rad, ze se na nem pracuje. O klimatisaci je mozno uvazovat, ale myslim, ze proste posilene vetrani by to mohlo utahnout samo. (Samozrejme predpokladam, ze se casem zase zkrati intervaly, takze vozy uz nebudou tak nacpane jako v poslednich letech.) "Problem" s kourovymi skly nechapu, osobne mi vubec nevadi. Rozumim ovsem narkum na nedostatecny prostor pro sezeni. Vsiml jsem si, ze ono "single" sedadlo je vzdaleno asi tri centimentry od skla za jeho operkou. Navrhuji tedy toto sedadlo ponekud posunout dozadu. To by slo ostatne udelat jeste dramaticteji, az o nejakych pet centimetru, pokud by se ona sklenena (ci plexisklova, nejsem si jist materialem) prehradka umistila pouze nad operadlo, tak jak jsem to videl letos v lete v Rotterdamu. (Nejsem studentem pribuzneho oboru, jako jeden z nize podepsanych prispevatelu, takze mohu rici jako jen jako laik, ze jsem se s zadnym dramaticky ustupem od pricnych sedadel nesetkal, rekl bych spise naopak.) Navrhuji tedy zachovat pricne sezeni, ovsem posunout samostatne sedadlo o nekolik centimetru zpet.
0/0
7.9.2001 14:37

OPTIM

Re: Drobny navrh. (Doufam, ze si ho precte nekdo z DP, protoze na jejich webove strance neni kam ho poslat.)
Ještě bych přidal - to jednotlivé sedadlo bych otočil o 90 stupňů a cestující by se nemuseli vzájemně ohrožovat koleny (většinou se tak stejně sedí, zvláště sejdou-li se proti sobě dlouhonozí)
0/0
7.9.2001 16:25

OPTIM

Re: Re: Drobny navrh. (Doufam, ze si ho precte nekdo z DP, protoze na jejich webove strance neni kam ho poslat.)
Jo a dalším vývojem by se mohla pootočit o 90 stupňů i ta dvojice, a dospěli bychom k celkem optimálnímu dřívějšímu řešení.
0/0
7.9.2001 16:30

plk

Re: Re: Re: Drobny navrh. (Doufam, ze si ho precte nekdo z DP, protoze na jejich webove strance neni kam ho poslat.)
:-)
0/0
7.9.2001 17:02

krTTek

Re: Re: Re: Drobny navrh. (Doufam, ze si ho precte nekdo z DP, protoze na jejich webove strance neni kam ho poslat.)
je to asi tri mesice co jsme si to s kamaradem merili a krasne to vychazi na 6 sedadel vedle sebe. mimochodem dneska si sedam vyhradne na singlsedadlo zady k oknu.
0/0
8.9.2001 15:14

Milda

Vozy na hovno
jezdím autem :-)
0/0
7.9.2001 12:53

Mates

VOZY NA HOVNO !
Tak teď já. Souhlasím s předchozími komentáři. Jezdit "novými" vozy je opravdu utrpení. Nechápu proč jsou sedadla řazeny v těchto patvarech. Nechápu proč není ve vozech klimatizace. Kouřový skla? To je mi celkem volný (lahůdka pro mimopražský). To jsou kompetentní osoby zkorumpovaní? Nebo hluší a slepí? Bude muset asi proběhnout podpisová akce na protest proti "moderním" vozům...
0/0
7.9.2001 12:17

pudlik

nové vozy metra
nevím, jaké má kdo zkušenosti, ale větrání v těch nových vozech je zoufalé. TAm se prakticky ten smrad nehne. V tom máme jezdit?
0/0
7.9.2001 11:32

Jan polivka

Jak nove jsou nove vozy metra
predevsim je treba rici, ze vozy, na ktere tak touzebne cekame, nejsou nicim nove. ve svete se jiz upustilo od sedadel pricne ke smeru jizdy, neb jsou kapacitne nevyhodne. dale se osvedcily tzv pruchozi soupravy, protoze resi problem kapacitni nevyrovnanosti poctu cestukicich. zatimco uprosred soupravy je narvano k prasknuti, v okrajovych vozech je poloprazdno. pokud je souprava pruchozi, mohou cestujici popojit nekolilk metru do dalsiho vozu a tam se usadit, samozrejme na podelne lavice, ktere i lepe resi danost prirody a nediskriminuje osoby pri tele ci s dlouhyma nohama. pruchozi vozy maji lepsi vetratelnost, kvuli rozlozeni vahy nizsi spotrebu, plynulejsi jizdu. jsou i vagony, kde lze ve spicce priklopit podelna sedadla k oknu. tak se zvysi kapacita jednoho vagonu az o tretinu. konstrukcne jsou tedy nove vozy metra na urovni prvni poloviny 80. let a tudiz jiz 20 let stare. autor je studentem mestskeho a uzemniho planovani v berline a tokiu
0/0
7.9.2001 10:18

Jirka

Re: Jak nove jsou nove vozy metra
A není náhodou autor věrný posluchač prof. Tučného? Mimochodem, příčné uspořádání sedadel vychvaloval DP až do nebes, jak při akceleraci a brždění šetrně působí na páteř a bylo jen a jen na DP pro jakou variantu se rozhodne. Průchzí provedení vozů by bylo technicky obtížně řešitelné vzhledem k požadavku DP na průjezdnost oblouky - souprava musí být schopna projet dva protilehlé oblouky o poloměru 60m a při tom dochází ke značnému vzájemnému vybočení a přiblížení čel vozů, dále by v případě požáru došlo k rozšíření splodin hoření velmi rychle do celého vlaku. Další problém je požadavek DP na "kompatibilitu" nových vozů se starými ruskými vozy s ohleden na zabezpečovací zařízení, což určuje délku soupravy (původně měla být celková délka vlaku o více než 1,2 m větší) a na technické vybavení dep a tratí. Rozložení hmotnosti nemá jakýkoliv vliv na spotřebu a jízdní vlastnosti nových vlaků, protože tažná i brzdná síla každého vozu je regulována podle jeho zatížení pomocí tzv. váhové korekce, plynulost jízdy už z principu funcke řízení pohonu není tímto nijak ovlivněna.
0/0
7.9.2001 20:05

krTTek

Re: Jak nove jsou nove vozy metra
pricne usporadani sedadel je ta nejstupidnejsi varianta jaka mohla byt zvolena. clovek trosku vetsiho vzrustu proste nema sanci cestovat v sede. sam mam 186 cm (takze zadnej basketbalista) a kdyz sedim, tak se koleny dotykam sedacky pred sebou. A to nemluvim o cervenooranzovou kombinaci interieru, ktery je opravdu "uklidnujici". Co asi udela barva, spatne vetrani a nahle zastaveni v tunelu s psychicky labilnejsi osobou?
0/0
8.9.2001 15:05

Labros

Re: Re: Jak nove jsou nove vozy metra
Na me teda ta kombinace barev pusobi lip, nez pohled na ten starej ruskej srot.. ovsem s urcitou davkou ucty, protoze ten srot jezdi jeste po 20 letech celkem spolehlive, coz si nejsem jistej jestli to M1 taky zvladne. Pri zastaveni v tunelu ovsem naporove vetrani u ruskych vozu prestane pracovat uplne.
0/0
10.9.2001 14:27

Pepa

Kapacita
A co problemy s naprosto dementne navrzenymi sedadly, uz byly take vyreseny ?
0/0
7.9.2001 9:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.