Diskuze
Vědci: Mozek má své hranice
Děkujeme za pochopení.
Bulat Okidžava
Jsem pro bezpečnější řešení
Jsem také názoru, že telefonování k řízení auta nepatří. Řada lidí není schopna bezpečně jet ani bez telefonování, natož pak s ním. Duchem nepřítomné a nereagující řidiče i s hands-free sadami jistě všichni znají. Stejným způsobem jako je řešeno znemožnění sledování televize za jízdy u některých luxusnějších vozů (televizi lze zapnout pouze pokud je vozidlo v klidu) bych řešil i provozování autotelefonu. Na příchozí hovor by mohl být řidič třeba jen upozorněn tónem, přičemž volající by byl vyrozuměn automatem, že příjemce právě jede v autě a po jeho zastavení bude hovor přijat. Řidič by mezitím vyhledal bezpečné místo na zastavení svého vozidla popřípadě by zavolal volajícímu později. Co je pár minut času proti zvýšenému nebezbečí nehody. Od takového stavu jsme však ještě hodně daleko, protože současným trendem je dělat pokud možno deset věcí najednou...Mirek
Re: Jsem pro bezpečnější řešení
Hmm, ja osobne povazuji za bezpecnejsi mluvit do telefonu za klidne jizdy nez po havarii zpusobene chvatnym hledanim mista na zastaveni ;-) Argument, ze: "Řada lidí není schopna bezpečně jet ani bez telefonování, natož pak s ním." je usmevny. Tito lide by nemeli jezdit, natozpak telefonovat. Ja to ale zvladnu. Za chvilku mi nekdo bude prikazovat, ze si nesmim za jizdy stahnout okenko, protoze me to snizuje pozornost...Vladimír Stwora
Vědci objevují Ameriku
Aniž bych musel provádět komplikované výzkumy, mohu na základě vlastních zkušeností potvrdit, že řízení a telefonování současně je takříkajíc "o hubu". A nikdo mě nepřesvědčí, že on to zvládá bez problémů. Tvrdí-li to, pak lže. Jsem všemi deseti za zákaz telefonování při řízení vozu, včetně HF. Nemyslím si, že "zákaz nemá cenu, protože by to lidi stejně dělali", jak tady vyjádřil jeden přispívatel. Nebudou to dělat, budou-li vědět, že mohou být potrestání. To je stejné, jako s bezpečnostními pásy.Yaroukh
A kde je hranice ?
Casem muzeme zakazat "mluveni za jizdy s ridicem", muzeme predepsat prilby do auta, nebo snizit vsude rychlost na 30 - vsechno tohle prece prispeje ke zvyseni bezpecnosti silnicniho provozu.Ivo Horák
Slučitelnost činností
Osobně si myslím, že běžný hovor (s jeho přestávkami a změnami tempa) je např. s řízením auta daleko slučitelnější než telefonování. Telefonování je (i dnes) činností jiné povahy. Ví se o až překvapivé neschopnosti mozku dělat souběžně dvě různé věci (školní zpívání a počíání). Schopnost telefonovat resp. řídit není ovšem přímo blokována, není však zřejmě ani dostatečně autonomizována a automatizována. V případě náhlé krize mezi účastníky silničního provozu nejenže zmlkne spolujezdec, ale bez rozpaků i řidič. V případě telefonického hovoru zapůsobí pravděpodobně určité řidičovy zábrany. Před blízkými může podvědomě chtít "zatajit" problém, před cizími může být ve hře zase ješitnost.aaa
Mozek
Mozkem se potuluje vše. jsou teorie, že je mozek hokogram jako celý svět, že vše je jedna podstata. My jen nedokážeme vše z mozku dostat. To je, jako bychom měli superychlý počítač, ale protože propojení na internet je pomalé, tak toho více nezvládneme. Bylo by dobré zjistit, kolik těch jednotek se zapne při řešení problémů geniálním lidem. Podle mne mají tu průchodnost zvýšenou.Eso
Jenze, co mozek zvladne?
Ta debata nema syl - nikdo totiz nevi, kolik 'procent' potrebuje mozek k nejake cinnosti. Treba mu staci na rizeni 5% - to nikdo nevi.vindobona
Pozorněji čtěte!
Dr.Just na základě svého výzkumu říká, že instalace HF sady neřeší problém mozku. Nikoliv, že HF jsou nanic (Mirek), nebo že snad mluvení je na prvním místě mezi důvody havárií (nepřímo Pavel-eurosport.com). Jsem toho názoru, že v případě současného řízení a telefonování jsou kompetence a maximální odpovědnost na straně řidiče (nejsem-li si sebou jist, raději mobil vypnu úplně). Ten musí vědět, co si může vzhledem ke svým zkušenostem dovolit a co ne.Jiří Havelka
Re: Pozorněji čtěte!
Obecně vzato, člověk by se měl oprostit od jakékoliv činnosti, která zvyšuje riziko chyby s fatálními následky. Ergo kladívko pro auto to znamená, že bychom měli řídit pouze ve dne, za dobré viditelnosti, zvukotěsně a pachotěsně odděleni od čehokoliv ostatního včetně kouření, pití, jídla,... Ač se to zdá jako nesmysl tak bych byl pro. Rozhodně v okamžiku havárie dvou vozidel by se dle mého soudu měla primárně zkoumat spůsobilost k řízení a ne kdo měl přednost. Kod má přednost je totiž beze svědků (důvěryhodných) zmanipulovatelné hledisko.Pavel
Nesouhlas
Nesouhlasím zejména se závěrem, který doktor vyvozuje. Hands-free není jen k mluvení, ale osvobozuje řidiče i od jiných aktivit: nemusí hledat zvonící telefon, nemusí mačkat tlačítka - to jsou podle mě největší příčiny havárií, a ne mluvení - to je až někde na třetím místě.Mirek
To je nesmysl
Kdyz ridim auto a mam hands-free, tak se proste primarne venuju rizeni a spis odbyvam ten telefon. Kdyz se dostanu do osemetne situace, tak prestoze telefon mluvi, v tu chvili ho ignoruji a necham si to pak kdyztak zopakovat. Takze vyvod, ze mobilni HF sady jsou nanic, je silne zjednoduseny az hloupy.Pavel
Re: To je nesmysl
Uvedomte si, ze tak to vnimate treba vy. Ale kazdy dalsi clovek muze mit a ma uplne jinak nastavene preference cinnosti a vnimani. Ostatne i vy sam budete nejak reagovat, kdyz budete mit pracovni telefon, a uplne jinak budete reagovat, kdyz se dozvite, ze vam manzelka "zahyba" nebo, ze mate umrti v rodine. Jeste jednou, kazdy clovek to vnima jinak. Je to jako s alkoholem. Nekdo by mohl bez problemu jezdit s autem po sesti pivech, druhy si k alkoholu jenom cuchne a je konec.Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
VŠE volí nového děkana. Na místo po Ševčíkovi se hlásí jediný kandidát
Akademický senát Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) bude v úterý...
Na D7 před Prahou bourala tři auta, hasiči kvůli dešti řešili desítky událostí
Hasiči kvůli silnému dešti a bouřkám řešili v pondělí a v noci na úterý desítky událostí. Často...
Avarská genetická telenovela. Klíčovou roli u obávaných kočovníků hrály ženy
Premium Tým vědkyně z Brna zkoumal v Maďarsku DNA obávaných kočovníků původem z Mongolska. O Avarech se...
Slovensko vyděsilo přes tisíc výhrůžek bombovými útoky, cílily na školy i banky
Slovenská policie v úterý zaznamenala přes 1 100 hrozeb pumovými útoky. Většina se týkala škol,...
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...