Romove a rasismus
Zaklad je si uvedomit, ze rasismus neni zalezitosti pouze bile rasy, ani pouze majoritni rasy ve spolecnosti. Podle toho, co vidim kolem sebe, je mnohdy nenavist cikanu k bilym daleko vetsi nez opacne.
Vezmeme si tedy napriklad cikany. Oni maji tzv. spatnou povest a stezuji si na ni, ze je to nespravedlive, ze to co se rika neni pravda, a ze jsme tim padem "rasisti". Ale ta spatna povest ma velmi stare koreny. Driv kdyz se reklo na vesnici cikan, predstavil si dotycny sedlak prazdne chlivky, kurniky a kotce. Ale to nebyl "rasismus neprejicnych a zaujatych vesnicanu". Na to tehdy lidi nemeli cas - to byla (bohuzel je to tak) zkusenost. Dnes kdyz se rekne cikan, predstavi si vetsina lidi nezamestnaneho cloveka, pripadne kopace kanalu ci dokonce kriminalnika a/nebo pasaka. Proc mame tyto predstavy? Jen proto, ze jsme "takovi rasisti" a tudiz nehodnotime objektivne? Nemyslim si to.
Cely zacarovany kruh, spociva v tom, ze do nasi zeme pred mnoha sty lety prisli uplne jini lide, s jinymi zvyky a hodnotami. A behem tech mnoha set let NEASIMILOVALI s okolnim obyvatelstvem. Branili se vetsimu kontaktu s nasimi lidmi, uznavali jen slovo vajdy, uchovavali si svou rodovou hierarchii a drzeli se striktne pospolu. Zili v nasi zemi stale jako hoste.
Neupiram jim pravo na svou vlastni kulturu, ale pokud se nekam prestehuju, musim prijmout alespon zakladni principy zeme, kde chci zit. Pokud to neudelam, nemuzu v te zemi zakorenit a citit se jejim plnohodnotnym obcanem.
A ted najednou se chteji nasi Romove stat "normalnimi obycejnymi" cleny nasi spolecnosti. Hned ted. A nejlepe pri tom stale pokracovat ve sve vlasni izolaci, v "partyzanskem" boji proti gadzovi-utiskovateli a neprimout ani nejzakladnejsi principy teto zeme (jako napr. naucit se jazyk a ucit jej sve deti).
Dokud Romove nehodi za hlavu vnitrni usporadani sve komunity, principy, ktere si z Indie prinesli pred pul tisiciletim, neni cesta k naprave. Dokud se nenauci cesky a nebudou vice respektovat nas pravni system, dokud nezanechaji "zbojnickeho" odboje, nepomuzou zadne programy a investice.
Romove po staleti verili ve svuj system, daval jim jistotu, zazemi a oni pohrdali jistotami a zazemim, ktere jim mohla poskytnout nase zeme. Ted se ale situace zmenila a oni za nami prisli, at je prijmeme. Nemohou se divit, ze to neudelame s vrelou samozrejmosti a s otevrenou naruci.
Zaverem: Romska otazka necht je polozena predevsim Romum, nejen ministerskym urednikum.