Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na přechodech přibývá nehod

Ačkoliv od ledna platí nový silniční zákon, který měl zvýšit bezpečnost dopravy na přechodech pro chodce, na zebrách havárií neubývá. Naopak. Policie na střední Moravě potvrdila, že počet nehod na přechodech letos vzrostl. V celé zemi dokonce o neuvěřitelných osmdesát procent. Zdaleka přitom není jasné, kdo za to může, zda chodci, či řidiči.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Radim

Jak to vidim z reality ridice z Nemecka
V Nemecku plati totez, ale situace je stejna jako driv. Chodec neskoci pred auto a auto nezastavi, kdyz ma nekoho tesne za sebou. Ale jinak stavi a pousteji. Problem je v tom, ze prechod je oznacenej nejen modrou znackou, ale i trojuhelnikem a OSVETLENY. V Cechach zjistite prechod az na jeho urovni, pokud neni znacka zarostla nejakym stromem. Uz se mi mockrat stalo, ze jsem prechod zjistil az kdyz jsem pres nej jel. Takze pro me je to celkem jasne, dokud nebudou prechody videt, budou porad nebezpezpecny jak pro chodce, tak i pro ridice. PS: Pri prechazeni ulice v Praze chodim radeji mimo prechody. Nehrozi, ze v pripade dostani prednosti me sejme pablb v protismeru.
0/0
3.7.2001 15:58

Petr

Tak nevim, nevim...
Je mi 24 let, s pritelkyni ani jeden nevlastnime RP, a tak mesto v drtive vetsine pripadu vnimame jen z perspektivy chodcu. Skupina ridicu je bohuzel v CR ta nejsilnejsi a nejprirozenejsi lobby, snad jen po lobby pivaru. Stred Olomouce je pro chodce hruza a des. Nechapu sumperskeho policejniho reditele, ktery prohlasuje, ze za mnohe nehody na prechodech mohou chodci. Je to hledani zastupne viny, rozhodovani o zavineni nehody se mi spis zda jako subjektivni pomerovani miry netolerance mezi ridici a chodci, ktera je u nas smutne vysoka - obcas muzeme bohuzel mluvit primo o hulvatsvi nebo buranstvi. V zasade plati nasledujici: kdyz uz se nekdo rozhodne zebru pouzit, jedna se pravdepodobne o chodce "ukazneneho" a jeho jednani muzeme srovnat s ridicem, ktery na krizovatce zastavi na cervenou a rozjede se na zelenou, tedy jako snahu o dodrzovani lapidarnich pravidel silnicniho provozu. Osobne bych ve meste privital vice prechodu se signalizaci. Ale tady vidim problem v naprosto chaotickem systemu semaforu, ktere byly na klicovych krizovatkach vnitriho okruhu v centru Olomouce instalovany cca. pred tremi lety (napr. u Bristolu, pod kinem Metropol nebo u Drapala). Tam abyste pri zelene pro chodce koukali, kdo do vas zprava nebo zleva z neprehledne zatacky vleti, clovek uz par takovych situaci zazil. (Nekteri ridici totiz nejsou zjevne pripraveni respektovat zadne upozorneni, ani oranzove navesti signalizujici "volno" pro chodce prechazejici v odbocujicim smeru.) Taky casovy provoz signalizace obcas unika i predstavam z me nejbujnejsi fantazie (vypnute semafory ve dve odpoledne v pracovni den kontra plny provoz v nedeli v poledne). Jinak - souhlasim s Markem, ze napr. v rovinate Olomouci by melo spis prevladat na vetsi vzdalenost viditelnejsi oznaceni prechodu svislymi znackami s vystraznou signalizaci na zvlast kritickych mistech - v zahranici (i v tom srovnatelnem postkomunistickem, napr. Polsko, Slovinsko) je to standard. U nas je situace v tomto ohledu spatna. Doufam, ze ridici a chodci k sobe budou tolerantnejsi, az se vsechny tyto veci podari skloubit dohromady a pro chodce ve meste budou vytvoreny normalnejsi podminky. Rusenim prechodu, ktere je mj. obhajovano snahou po "vetsi plynulosti provozu" se toho, myslim, nedosahne.
0/0
29.6.2001 13:25

Marek

Tak nevim
S tim teda nesouhlasim, tohle pravidlo jeste predtim nez bylo prijato bylo hodne kritizovano a uz tehdy se mluvilo o moznych dopadech. Presne tak to i dopadlo. Jsem jak ridic tak i chodec, jenomze naprosta vetsina chodcu predtim nez vstoupi do vozovky se rozhlidne, existuji vsak i takovy sebevrazi (a to je zrejme i naprosta vetsina z tech 12 mrtvych), kteri tam proste vleti (vzdyt oni maji absolutni prednost). A v tom je prave omyl (a televize v tom bohuzel jako obvykle napomahala) - chodec ma prednost, ale nesmi ohrozit ridice ani nikoho jineho (omezit muze). A v tom je problem!!! Dalsi problem je v tom, ze prechodu ve mestech je prilis mnoho, ted se pracne rusi - taky pekna blbost. Proc se napriklad nevytipovali pouze kriticke prechody a nich at maji chodci absolutni pravo prednosti (samozrejme by muselo existovat nejake navesti - ze napr. za 200m je nebezpecny prechod). Ono totiz nektere prechody nejsou ani poradne oznacene (chybi znacka prip. zebra). Ja muzu jenom rict, ze tohle byla opet jedna z kravovin v zakone, ktery jinak neni spatny. Kdyz vezmu sebe - pred 1.1.2001 jsem automaticky zastavoval kdyz tam byl (na prechodu) nekdo starsi, postizeny, apod. Dnes nezastavim pokud skutecne jiz nemusim, protoze jenom v centru u nas je 10 prechodu na 500m (tj. kazdych 50m prechod) a to je tak jenom o to dostat ranu zezadu.
0/0
28.6.2001 12:44

Radek

Prednost na prechodech
...nove pravidlo se nedostalo ridicum pod kuzi... Kdyby si mi tady u nas ve Spanelsku nedostalo tohle pravidlo pod kuzi okamzite, uz bych asi sedel. Staci jen trochu premyslet a divat se. Opravdu se to naucit da... Radek (Figueres-Catalunya)
0/0
28.6.2001 9:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.