Ladislav Šobr
17. 6. 2001 14:10
Re: Jesenický tunel
Muj nazor je naprosto opacny a nemam nic spolecneho se stavebni lobby. Pouze jsem z Jedenicka - on totiz pohled z mista a z Prahy se dost lisi. Argumentujete nekolika vecmi. Napriklad historickym napojenim oblasti - no jo, nejze to je opravdu historie. Dnes vetsina napojeni je smerem na Sumpersko a Olomouc, nikoli na Ostravu a Opavu, i kdyz je Opava nejbliz. Proc myslite ze se Jesenicko tak vehementne snazilo dostat se do Olomouckeho kraje a ne zustat (kam historicky patri) v kraji Ostravskem? Proc se Zlate hory pripojily k Jesenickemu okresu - maji to prece do Opavy bliz? Proc vubec vznikl jesenicky okres? Protoze "vylet" kamkoli za urady a ostatnimi zalezitostmi by zalezitosti minimalne na den. Ok, urady uz mame vesmes v miste, ale co ostatni? Jesenicko NEMA pouzitelne dopravni napojeni. Kazdou zimu jsou pravidelne zablokovana obe sedla, Cervenohorske i Ramzovske - z a do Jeseniku se proste nemusite dostat. Co vam v tom pomuze napojeni na Ramzovou? Pokud znate onen cca kilometrovy ramzovsky padak, musi vam byt jasne, ze nic - jeden kamion a jsme v haji. Nebo snad vest silnici nejak kolem zeleznicni trati? To se ale znici mnohem vice prirody, nez tim tunelem. (Pozn. pro nezasvecene: Ramzova je zeleznicni stanice s nejvyssi nadmorskou vyskou ve Stredni Evrope, par lokomotiv uz tu uvarili).
Dalsi vec - ekologicka zatez. Fakt: pres Cervenohorske sedlo auta jezdi a jezdit budou. Pravda, pokud by se ochranari ozvali proti tomuto (a tady by na to dokonce meli z hlediska ochrany prirody pravo), mistni je ukamenuji, protoze v tom pripade je cele Jesenicko v haji. Ochranari zacali hlasite protestovat okamzite, kdyz zjistili, ze se neco chysta - bez jakekoli znalosti podrobnosti. Od te doby porad krici, ze jsou proti, ale nedolozili to zadnymi argumenty - alespon na verejnost se nic podstatneho nedostalo. Zadne porovnani variant, co je lepsi, co horsi a hlave proc. Pouze jednoznacne a bez diskuze tunel NE. Toto se mi nelibi. Ja jsem ekologicky laik, ale nasi prirodu mam mozna radsi nez oni. Dle meho nazoru je soucasny stav mnohem horsi, nez kdyby auta jezdila tunelem.
Obavy Loucne a Bele chapu, ale jsou tu desitky dalsich obci. Mimochodem, obchvaty se chystaji na celem tahu na Polsko, bez ohledu na tunel - tak to sem neplete. Obchvat Mikulovic je hotovy, jsou plany na obchvat Ceske Vsi a Pisecne.
Ad tranzitni doprava: tak toto je promne momentalne jediny vazny argument proti tunelu. JENZE cilem tunelu neni zavedeni tranzitni dopravy skrz Jesenicko! Jeho cilem je napojeni samotneho Jesenicka na svet, tranzitni doprave by se muselo nejakym administrativnim resenim branit. Nejsem urednik, neznam presne postupy, ale nejaky zpusob zakazu prujezdu tunelem pro tranzitni nakladaky by se snad nasel - jen to zkusit.
Jesenicko ten tunel v podstate podporuje, ale samo na nej nemuze prispet - kde by ty penize vzalo? Jeden z nejchudsich okresu, ktery je navic porad poskozen povodnemi. Tolik slibovana pomoc statu je miziva a mimojesenicti si jeste dovoluji osocovat mistni, jaktoze to za tu dobu jeste neopravili. On pohled z Prahy je opravu velmi zkresleny.
A proc je jeden z nejchudsich? Kdo by tu investoval, kdyz vsude je strasne daleko a dokonce hrozi uplne odriznuti? Lide odtud musi odchazet - ja take budu muset, v Jeseniku praci nenajdu.
S pozdravem a omluvou za tak dlouhy prispevek,
Ladislav Sobr