Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jesenický tunel odmítají obce i ochranáři

Jednání výboru projednávajícího dostupnost Jesenicka přineslo kategorický závěr. Změny územního plánu vyššího územního celku Jeseníky směřující k výstavbě tunelu pod Červenohorským sedlem obce i ochranáři odmítají. Nejvíce ohroženy se cítí obce Loučná a na jesenické straně hor Bělá pod Pradědem, protože u nich má tunel vyúsťovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jiri Pospisil

Silnice vers. zeleznice
Jesenicko ohledně geografie docela znam a vim, ze silnicni spojeni na Moravu zejmena v zime neni nejlepsi (viz stoupani na Ramzovske sedlo /760 m/, Cervenohorske sedlo /1005 m/ nebo Videlske sedlo /930 m/. A tak nestalo by za to zejmena kvuli nakladni doprave ve vseobecnosti podporovat zeleznicni dopravu a tu trat elektrifikovat?
0/0
18.6.2001 14:28

Martin Rieger

Jesenický tunel
Obávám se, že snaha vybudovat tunel pod Červenohorským sedlem je jenom o snaze stavebních firem přijít k zakázkám. Toto propojení Šumperska a Jesenicka je jenom o propojení dvou okresních měst. Olomoucký region by měl věnovat úsilí spíše plynulému spojení s Ostravskem. Historická poznámka - Jesenicko patří do Slezka, blíže má k Opavě, spojení moravy se Slezkem a jeho průmyslem je logičtější přes Bruntál, spojení Šumperska a Jesenicka přes Červenohorské sedlo silnicí je teprve z konce 19. století - komunikace z Šumperska na Jesenicko vedly údolím Branné. Zapomíná se, že tunel bude sice pod zemí, ale k němu jsou nutné komunikace již nádhernými údolími řek Loučné a Bělé. Problém navázání tunelu na další komunikace - stávající stav -silnice vedou uprostřed vesnic - z toho plyne vybudovat obchvaty - další peníze, další devastace přírody. Tunel - mějmě rozum - ne. Martin Rieger
0/0
17.6.2001 12:59

Ladislav Šobr

Re: Jesenický tunel
Muj nazor je naprosto opacny a nemam nic spolecneho se stavebni lobby. Pouze jsem z Jedenicka - on totiz pohled z mista a z Prahy se dost lisi. Argumentujete nekolika vecmi. Napriklad historickym napojenim oblasti - no jo, nejze to je opravdu historie. Dnes vetsina napojeni je smerem na Sumpersko a Olomouc, nikoli na Ostravu a Opavu, i kdyz je Opava nejbliz. Proc myslite ze se Jesenicko tak vehementne snazilo dostat se do Olomouckeho kraje a ne zustat (kam historicky patri) v kraji Ostravskem? Proc se Zlate hory pripojily k Jesenickemu okresu - maji to prece do Opavy bliz? Proc vubec vznikl jesenicky okres? Protoze "vylet" kamkoli za urady a ostatnimi zalezitostmi by zalezitosti minimalne na den. Ok, urady uz mame vesmes v miste, ale co ostatni? Jesenicko NEMA pouzitelne dopravni napojeni. Kazdou zimu jsou pravidelne zablokovana obe sedla, Cervenohorske i Ramzovske - z a do Jeseniku se proste nemusite dostat. Co vam v tom pomuze napojeni na Ramzovou? Pokud znate onen cca kilometrovy ramzovsky padak, musi vam byt jasne, ze nic - jeden kamion a jsme v haji. Nebo snad vest silnici nejak kolem zeleznicni trati? To se ale znici mnohem vice prirody, nez tim tunelem. (Pozn. pro nezasvecene: Ramzova je zeleznicni stanice s nejvyssi nadmorskou vyskou ve Stredni Evrope, par lokomotiv uz tu uvarili). Dalsi vec - ekologicka zatez. Fakt: pres Cervenohorske sedlo auta jezdi a jezdit budou. Pravda, pokud by se ochranari ozvali proti tomuto (a tady by na to dokonce meli z hlediska ochrany prirody pravo), mistni je ukamenuji, protoze v tom pripade je cele Jesenicko v haji. Ochranari zacali hlasite protestovat okamzite, kdyz zjistili, ze se neco chysta - bez jakekoli znalosti podrobnosti. Od te doby porad krici, ze jsou proti, ale nedolozili to zadnymi argumenty - alespon na verejnost se nic podstatneho nedostalo. Zadne porovnani variant, co je lepsi, co horsi a hlave proc. Pouze jednoznacne a bez diskuze tunel NE. Toto se mi nelibi. Ja jsem ekologicky laik, ale nasi prirodu mam mozna radsi nez oni. Dle meho nazoru je soucasny stav mnohem horsi, nez kdyby auta jezdila tunelem. Obavy Loucne a Bele chapu, ale jsou tu desitky dalsich obci. Mimochodem, obchvaty se chystaji na celem tahu na Polsko, bez ohledu na tunel - tak to sem neplete. Obchvat Mikulovic je hotovy, jsou plany na obchvat Ceske Vsi a Pisecne. Ad tranzitni doprava: tak toto je promne momentalne jediny vazny argument proti tunelu. JENZE cilem tunelu neni zavedeni tranzitni dopravy skrz Jesenicko! Jeho cilem je napojeni samotneho Jesenicka na svet, tranzitni doprave by se muselo nejakym administrativnim resenim branit. Nejsem urednik, neznam presne postupy, ale nejaky zpusob zakazu prujezdu tunelem pro tranzitni nakladaky by se snad nasel - jen to zkusit. Jesenicko ten tunel v podstate podporuje, ale samo na nej nemuze prispet - kde by ty penize vzalo? Jeden z nejchudsich okresu, ktery je navic porad poskozen povodnemi. Tolik slibovana pomoc statu je miziva a mimojesenicti si jeste dovoluji osocovat mistni, jaktoze to za tu dobu jeste neopravili. On pohled z Prahy je opravu velmi zkresleny. A proc je jeden z nejchudsich? Kdo by tu investoval, kdyz vsude je strasne daleko a dokonce hrozi uplne odriznuti? Lide odtud musi odchazet - ja take budu muset, v Jeseniku praci nenajdu. S pozdravem a omluvou za tak dlouhy prispevek, Ladislav Sobr
0/0
17.6.2001 14:10

Hari Prasad

Re: Re: Jesenický tunel aneb vítejte do civilizace
Nebudu psat o Jeseníkách, byl jsem tam jenom asi třikrát. Ale pamatuju se, jaké to bylo a jak se mi tam líbilo. Žiju v Praze. Mám lehkou formu bronchiálního astma, a ač jsem nikdy nekouřil, tak jsem asi 15 let díky mému otci pasivně kouřil. Stačí, když přijdu do zakouřené místnosti a začnou mi otékat sliznice. Stejné je to s výfukovými plyny. Když začal Bolševik stavět magistrálu, tak jsem byl hodně nešťastný, ale obranu ani pomoc jsme nikde hledat nemohli (Vy už máte aspoň šanci o něčem spolurozhodovat). Propustnost komunikací pro automobilovou dopravu stoupla, a světe div se, i počet aut projíždějících středem Prahy se zvýšil asi 10x, možná 20x a možná i mnohem víc. Katalyzátory bohužel propouštějí určité množství karcinogenních uhlovodíků a NOx, takže vzhledem k vyšší dopravě se situace v Praze v poslední době zas tak o mnoho nezlepšila. Pokud si myslíte, že se výrazně nezvýší počet projíždějících automobilů v Jeseníkách, tak se pletete. Pokud chcete pro Jeseníky opravdu něco pozitivního udělat, tak je brańte všemi prostředky, které máte, nakonec z toho budete mít jenom prospěch (i materiální). Musíme dnes draze platit za nekontaminované potraviny, protože půda je na mnoha místech otrávená, musíme platit za čistou vodu a není to málo. Přijde doba, (a pokud to půjde takhe dál, tak už to nebude dlouho trvat,) že budeme platit i za dýchtelný vzduch. Ostatně v určité míře se to nepřímo děje už i v současnosti, když se jedeme někam nadýchat. Ne nadarmo se nám říká lufťáci. Naneštěstí, tímto způsobem způsobujeme další znečištění. Jedna dálnice vede přes CHKO na západě, jedna se staví na severu, tak proč nepostavit taky něco na severovýchodě, že, nakonec už je to asi jedno. Tož si to tam v tom Jeseníku užijte. Anebo přijeďte někdy do Prahy (ostatně v Ostravě by se také takové nějaké příjemné zákoutí určitě našlo), můžete se posadit pod Muzeem u fontánky (nejlépe takhle v pátek po práci v podvečer), popatřte pohledem na svatého Václava, an jede na svém koni a dvacet minut zhluboka respirujte. Ať víte, do čeho jdete.
0/0
17.6.2001 15:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.