Tomáš Podola, Jeseník
11. 6. 2001 16:28
Zpoždění - proč ?
Nemohu plně souhlasit s tím, že hodinové zpoždění je u ČD standardní situace. Problém železnice a zpoždění v našich podmínkách je v tom, že jízdní doby jsou stavěny tak, aby byla jistá rezerva při vzniku zpoždění. Pokud by však zase tyto rezervy byly velké, vlaky by musely v případě zpoždění jezdit pomalu, protože odjíždět ze stanic a zastávek dřív, než je v jízdním řádu, se nesmí a strojvedoucí jsou za to v případě zjištění trestáni.
A dělat to tak, jak na silnici, kde když někam spěchám, tak místo 50 km/h v obci jedu 110 km/h a místo 90 km/h jedu 160 km/h, nelze, protože lokomotivy mají "naneštěstí" dosti přesné záznamy o průběhu rychlosti celé jízdy a už třeba překročení rychlosti o 2!!! km/h může stát strojvedoucího finanční postih ( v řádu stovek Kč).
Je třeba se taky zamyslet nad vznikem zpoždění. Jeden zpožděný vlak může zpozdit další vlaky. Takže jsou tu dva extrémy:
- když další vlak čeká na předchozí zpožděný vlak, bude zpožděn (a bude i dále "zpožďovat") a lidé budou nadávat.
- když na něj nebude čekat, pojede načas, pak lidé, kterým vlak ujel, budou také nadávat. Tak co je teda menší zlo ? A jsou všem zpožděním navině vždy železničáři ?
Ostatně nedělejme si iluzi, že v zahraničí jezdí vlaky vždy a za všech okolností včas. Například pokud byste byli v Děčíně na nádraží a sledovali, jak přijíždějí z Německa do ČR vlaky Eurocity, tak zjistíte, že standardní zpoždění je asi 20 minut. U nich, stejně jako u nás, je to většinou dáno výstavbou, respektive rekonstrukcí tratí na vyšší rychlosti. Problém je asi v tom, že rekonstrukce probíhají na velmi vytížených úsecích a že jízdní řád tomu nebyl příliš přizpůsoben.