Diskuze

Cigarety z plakátu

Evropská komise chce zakázat veškerou reklamu na tabákové výrobky, později možná i na alkohol. Na první pohled je to krásný a bohulibý záměr. Útočná reklama zasahuje do srdce hlavně děti a dospívající. Vnucuje jim tabák a sklenku jako symbol dospělosti a sexuální rozkoše. Nebude-li této reklamy, méně lidí propadne závislosti, vposledku méně lidí zemře. Je těžké pozvednout hlas proti tomuto názoru, abychom nevyhlíželi jako cynici. Přesto se o to pokusme. Důvodů proti zákazu je totiž víc než pro něj.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ivo Horák

23. 5. 2001 11:22
Zakažme propagaci kuřáctví
Jsem pro svobodu a domnívám se, že nelze lidem bránit v kouření. Považuji za nesprávné omezovat kouření v místech, kde nevadí nekuřákům a kde nehrozí požár či výbuch. Jsem rovněž proti drastickému zdražení cigaret, které by znamenalo pro kuřáky vážnou ránu. Dokonce i v případě dětí jsem proti zvyšování přitažlivosti kouření nějakými zákazy (o to se mohou pokoušet nejvýš rodiče). Pochybuji, že bylo správné zvýšit věkovou hranici dospívajících, kteří si mohou koupit cigarety. Spíš se jen stanou závislejšími na starších kamarádech a "kamarádech", kteří se případně naučí dříve a lépe kšeftovat. Jedním ze dvou prostředků, pro jejichž uplanění ve snaze omezit kuřáctví jsem, je osvěta. Měla by intenzivněji probíhat ve sdělovacích prostředcích, ale také být vhodným způsobem zavedena na sportoviště (a do přenosů z nich), na kulturní akce apod. Příslušné informace je třeba ponechat i na balíčcích cigaret. Zbývajícím ze dvou uvedených prostředků v úsilí o oslabení kuřáctví je všeobecný zákaz reklamy. Svoboda maximalizovat zisky mi není tak drahá, abych byl pro vkládání miliard do získávání nové, mladé generace "náctiletých" pro kouření. Je cynické a nepřípustné nechat pracovat nejschopnější mozky na formách nejúčinějšího manipulování dětí (u těch se rozhoduje). Cigaretová reklama přináší málu peníze a vily, mnohým pak závislost, nemoc a předčasnou smrt. Ivo Horák
0 0
možnosti

Petr Sokol

22. 5. 2001 11:00
Ať ze sebe Evropská komise nedělá pokrytce!
Zákaz reklamy na tabákové výrobky a alkohol je pouze prázdné gesto. Žádná vláda by se nevzdala tučných spotřebních daní. Jen by se ráda bila v prsa, jak chce ochránit naše děti před tou zhoubou. Zbytečná námaha - myslím, že dostatečnou reklamu zajistí diskotéka plná kouřících "kamarádů", nebo táta, který tvrdí, že jedno pivko (nebo dvě) po obědě neuškodí. Reklama na plakátech, v televizi, nebo kdekoli slouží už jen k výběru značky. Proč teda zvýhodňovat mocné Marlboro, o kterém už každý ví, před těmi ostatními? Každé omezení výběru je potlačením volného trhu, což mi přijde víc nemorální než reklama na zmiňovaná pokušení!
0 0
možnosti

Petr Douša

22. 5. 2001 10:29
To snad ne!
Pane Komarku, 1. Uzivani jakychkoli drog je riskantni. 2. ovsem nelze mu zabranit, nelze ho zakazat. Proto taky zakazano neni, ale: 3. clovek v puberte nebo mladsi neni schopen riziko posoudit a zodpovedne se rozhodnout (coz je u tohoto pripadu extra brutalni - nikotin zpusobuje nejsilnejsi zavislost ze vsech znamych legalnich i nelegalnich drog) 4. proto nesmi byt manipulovan reklamou. Jiste si nemyslite, ze skolni deti se rozhodnou kourit samy o sobe a reklama jim 'pouze doda informace k tomu, jakou znacku si vybrat'. Naopak dospely clovek ma pravo si menit vedomi jak uzna za vhodne, proto at si uziva jake drogy chce. Jiste si k tomu sezene dostatek informaci sam, i bez reklamy. A napriklad zrovna marihuana by mela byt mezi legalnimi moznostmi, nebot zdravotni rizika jsou mensi nez u alkoholu a nikotinu. Srovnavat ovsem legalnost jedne drogy s legalnosti REKLAMY na jine drogy, to jsou vazne hrusky s jabkama. Prece nikdo nezakazuje samotne legalni drogy (nebo veprove maso)? Petr Dousa, Plzen
0 0
možnosti

Taklberry

22. 5. 2001 10:25
reakce na komentar
rad bych v uvodu poznamenal, ze normalni je nekourit. Ja jsem zaryty nekurak a nevidim tedy duvod, proc kdyz jdu do restaurace, mam smrdet od cigaret, ktere kouri nekdo jiny. Ale ted k tematu - reklame na cigarety. Myslim si, ze cigarety reklamu nepotrebuji, jsou natolik povedome a zname, ze staly (pro nekoho) soucasti kazdodenniho zivota. Mozna je prilis tvrde najednou reklamy zakazat, a jak pise p. Titera, stejne bychom my Cesi prisli na zpusob jak zakaz obejit. Spise bych byl pro postupne omezovani jejich mnozstvi a take pro upravu jejich charakteru. Nikdo mi nevymluvi, ze jsou toceny ucelove tak, aby oslovily zejmena lidi v puberte - tedy potencialni celozivotni kuraky. Kdyz se bavim se stejne starymi lidmi (je mi 22) kteri kouri a ptam se jich na duvod proc kouri, odpovi mi, ze vlastne ani nevi a ze by chteli prestat. Jenze to neni tak jednoduche, cigareta je droga jako kazda jina, jen se o tom mlci. Na druhou stranu (jako -snad- budouci ekonom) si uvedomuji, ze cigarety a alkohol jsou velkym prinosem pro nenasytny statni rozpocet. Idealni by tedy bylo, pokud by alespon zlomek ze spotrebni dane byl venovan na prevenci proti koureni a na vyzkum potizi, ktere cigarety zpusobuji (pokud se tak jiz OPRAVDU deje, je to jen dobre). A na zaver - plne schvaluji uplny zakaz koureni ve verejnych budovach a na pracovistich - kdo nevydrzi bez cigarety ani dve hodiny je u me zavislak.
0 0
možnosti

Michal Titera

22. 5. 2001 9:43
nesouhlasim
Pan Komarek asi zapomel na to, ze mekke drogy jsou uplne zakazane a ne raklama na ne..cigarety budou v obchodech porad a tak neni problem si je koupit a nebudou tedy obklopeny aurolelou necoho zakazaneho, ale zmizi odporne reklamy hlasajici Moje Parta Moje Petra a nebo vnucujici pocit vyjimecnosti s Marbollem ci uspesnosti s BOSSem... co se tyce volne souteze, bylo by vitezstvi, kdyby novy vyrobci nemeli sanci se usadit na trhu..proc by meli, kdyz ti stavajici staci..pokud si take vzpominam, tak nedavno na tomhle serveru psali o tom, jak si kuraci mixuji tabak do fajfek, aby si mohli balit cigarety, takze pokud novy vyrobce nabidne lepsi cenu nepotrebuje reklamu..zavislost kuraku se postara o dobyt.. zakaz reklamy tezko obejdete..nevsiml jsem si, ze by zakaz reklamy v televizi nebyl dodrzovan nebo byl obchazen.. zminujete se o svobodnych obcanech a regulaci statu..chcete mi trdit, ze jako svobodny obcan muzete zabit sveho souseda a stat nema pravo vam to zakazat..nesouhlasim, vase svoboda konci tam kde zacina svoboda druhych..kurte si prosim doma, ale neobtezujte s tim jine v restauracich, na ulici, na zastavkach..no proste na verejnosti..na to uz pravo nemate Michal Titera Praha
0 0
možnosti

Pavel

22. 5. 2001 7:41
komentar k clanku pana Komarka
Plne s vami souhlasim pane Komarku. Diky za nazor!!!
0 0
možnosti