Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Třetina aut bourá na špatné silnici. Kde jsou v Česku nejhorší výmoly?

  19:31aktualizováno  19:31
Pneumatika zmizí až po ráfek ve výmolu, tlumiče zaduní a řidič už počítá, kolik zaplatí v servisu. A znovu. Jízda po pražské ulici U Seřadiště připomíná cvičení mezi imaginárními kužely. Místní jí neřeknou jinak než „vršovický tankodrom“. Řidiči ji považují za nejrozbitější silnici v Česku.

„Právě tento asi dvousetmetrový úsek mezi českými motoristy vyhrál anketu Nejhorší díra republiky,“ říká Jiří Cívka z nadace pojišťovny Generali, která spravuje portál Výmoly. cz a shromažďuje na něm postřehy řidičů z celého Česka.

Mezi neslavnou TOP 6 se v anketě o „nejhorší díru“ zařadily ještě záplatovaná brněnská ulice Dunajevského, podivně zalátaná silnice Bořkovská v Semilech a výtluky ve Velké Dobré na Kladensku. Prahu zastupují ještě další dvě ulice - Bečovská v Uhříněvsi, která je pověstná svou rozdrobenou krajnicí, a malešická ulice U Krbu, kde na řidiče číhají propadlé kanály.

Fotogalerie

„Ročně evidujeme stovky škod, za které může špatný stav vozovky. A to v řádech milionů korun. Průměrná škoda kvůli vjetí do výmolu se pohybuje kolem čtyřiceti tisíc korun,“ říká Cívka.

Zjistit počet bouraček, za nimiž stojí výlučně díra v asfaltu či utržená krajnice, je však podle expertů velmi obtížné a podrobné analýzy se pro celé české území nedělají.

Nicméně Josef Andres z Centra dopravního výzkumu odhaduje, že rozbité silnice přímo způsobily až pět procent ze všech 84 tisíc nehod, které za loňský rok eviduje policie, tedy zhruba 4 tisíce nehod.

„Jsou případy, kdy motorkář spadl jen kvůli tomu, že brzdil před dírou. Ale i když je silnice zjevně špatná, ne vždy to znamená, že byla jasnou příčinou nehody,“ upozorňuje na úskalí statistik Andres.

Největší díry v Česku

1) U Seřadiště, Praha-Vršovice

2) Dunajevského ulice, Brno - Největší výtluky na této brněnské silnici jsou sice opraveny, ale vozovka se nadále rozpadá. I proto ji řidiči vybrali mezi nejrozbitější v Česku. Je to jediná moravská silnice, která se probojovala mezi nechtěné favority celé ankety.

3) Bořkovská ulice, Semily - Částečně dlážděná ulice, ve které už silničáři stihli jámy částečně spravit.

4) Ulice U Krbu, Praha-Malešice - V ulici číhal na řidiče hluboký výtluk, kterému se v zatáčce téměř nešlo vyhnout.

5) Ulice Bečovská, Praha-Uhříněves - I zde opravy brzdí nedořešené majetkoprávní vztahy k pozemkům. Silničáři se proto ještě rozhodli pro provizorní řešení. Spraví místa u kanálů a utržené krajnice.

6) Kladenská ulice, Velká Dobrá - Kráter u přechodu je podle portálu již opraven. Přesto ho hlasující motoristé během roku, kdy hlasování probíhalo, vynesli na šesté místo.

Ředitel Besipu Martin Farář nabízí odhady, které se na příčiny nehod dívají šířeji. Podle nich se špatný stav silnic - včetně příliš ostrých zatáček, špatně řešených křižovatek či nepřehledných horizontů - přímo či nepřímo podílí až na 38 procentech všech nehod.

Jindřich Šachl, analytik nehod z Fakulty dopravní ČVUT v Praze dodává, že u českých silnic navíc často chybějí hlavní prvky vybavení dané technickými předpisy. Hlavně vodorovné dopravní značení či směrové sloupky. A řidič tak v noci, za šera či deště obtížněji pozná, jak se silnice před ním klikatí.

Místo oprav značka

Silničáři se přitom místo akutních oprav mnohdy spokojí se značkou, která na výmoly upozorní nebo sníží povolenou rychlost. Tak je tomu i u vítěze ankety. Ulici U Seřadiště ohraničují kulaté značky s číslem 30.

Podle pražských silničářů brzdí opravy ulice nevyřešené majetkové vztahy. Některé pozemky pod ní totiž patří soukromníkovi a ten se s úřady ne a ne domluvit na směně či kompenzaci.

„To je skutečný tankodrom, kdyby tu silnici zavřeli, udělali by lépe. I při té třicítce se musíte bát o auto,“ rozčiluje se Martin Farář z Besipu. Právě to, zda je na místě značka, rozhoduje o tom, zda řidič dostane odškodnění.

Jindřich Šachl z ČVUT upozorňuje ještě na jeden český paradox. Kvalitní asfalt, který se položí na starou silnici z dob Marie Terezie, může naopak počet nehod zvýšit. A proto je snad někdy lepší silnice neopravovat.

„Tyto silnice mají zatáčky o malých poloměrech a nedostatečné délky rozhledu. To vede řidiče k rychlejší jízdě, která už ale neodpovídá charakteru silnice. Když je silnice v horším stavu, motivuje to řidiče k pomalejší jízdě, což je vlastně přínosné,“ dodává.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.