Záhada „Frankensteina“ rozluštěna. Dinosaurovi našli místo v rodokmenu

Chilesaurus neboli „Frankenstein“ po dvou letech konečně našel své místo v rodokmenu dinosaurů. Takový je závěr studie britských vědců, kteří neobvykle vypadajícího dinosaura označili jako mezičlánek mezi býložravými a masožravými dinosaury.

Chilesaurus, replika kostry dinosaura z roku 2015 | foto: Profimedia.cz

Nová studie publikovaná v Royal Society Journal Biology Letters tak naznačuje, že se jedná o chybějící článek mezi stegosaurem a T-rexem. Toto zjištění poskytuje nový pohled na vývoj skupiny dinosaurů, kteří patří do řádu ptakopánvých (Ornithischia, pozn. red.).

Matthew Baron z Cambridge University BBC řekl, že dle jeho odhadů byl dinosaurus „Frankenstein“ jedním z prvních ptakopánvých. „Nemáme žádnou představu o tom, jak se ptakopánví začali vyvíjet. Vypadají naprosto odlišně od ostatních dinosaurů. Mají spoustu neobvyklých rysů,“ řekl Baron.

Obdobně je to i v případě Chilesaura, který byl objeven před dvěma roky. Tehdy jeho stavba odborníky zmátla a získala mu neobvyklou přezdívku. Kostra měla nohy podobné brontosaurovi, kyčel stegosaurovi a ruce a trup druhu Tyrannosaurus rex. Nikdo nevěděl, kam přesně „Frankensteina“ do dinosauří rodiny zařadit.

V současně přijatém rodokmenu ptakopánví nějak nesouvisí s ostatními dinosaury. Paleontologové považovali tato stvoření za zvláštní skupinu. Avšak nové posouzení, které vydal Baron letos v březnu v časopise Nature, naznačilo, že ptakopánví jsou více příbuzní s masožravci, než jak se původně všichni domnívali.

Zpochybnění stromu života dinosaurů

Baron společně se svým objevem navrhl nový rodokmen dinosaurů, ve kterém Chilesauruse řadí mezi masožravé a býložravé. „Je to perfektní mix obou druhů. Strom života dinosaurů teď dává mnohem větší smysl,“ uvedl vědec.

Jeho alternativní verze rodokmenu je nazývána „baronovým stromem“. Kromě reorganizace jednotlivých druhů vrhá také nové světlo na to, jak se různé skupiny dinosaurů od sebe oddělily a rozvíjely se, uvedl spoluautor studie z londýnského Přírodopisného muzea Paul Barrett. On i Baron věří, že navržený strom života dinosaurů může nahradit ten dosavadní, 130 let starý.

Jejich studie si našla své odpůrce a kritiky. Pokud však vědci poskytnou další příklady, kterými prokáží spojitost mezi různými skupinami dinosaurů, mají velkou šanci na úspěch. Baron si myslí, že očištění Chilesaura od jeho přezdívky „Frankenstein“ by mohl být prvním krokem k velké řadě změn.

„Naším hlavním cílem je pokusit se zmapovat linii ptakopánvých. Myslíme si, že jsme se hodně zmýlili a ignorovali jsme tuto důležitou skupinu příliš dlouho,“ uvedl Baron. Doufá, že nakonec i s kritiky dojdou ke společné shodě a správnému modelu stromu života dinosaurů.

Sarah Gabbotová z Leicensterské univerzity novou analýzu popsala jako „neuvěřitelně důležitou“. „Jedná se o jeden z těch vzácných fosilních nálezů, které poskytují mnohem více důkazů na spojitost mezi dinosaury, než které by odhalila obvyklá kostra,“ uvedla.

Nový rodokmen dinosaurů, kam vědci zařadili Chilesaura

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Venezuelský prezident Nicolás Maduro na mítinku svých příznivců v Caracasu (27....
Venezuelští soudci prchají před Madurem, část z nich utekla do Chile

Skupina venezuelských soudců jmenovaných parlamentem ovládaným opozicí se ve čtvrtek uchýlila do exilu v Chile, neboť jim v rodné vlasti prezident Nicolás...  celý článek

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.