Vizualizace pliosaura podle kreslíře

Vizualizace pliosaura podle kreslíře | foto: Profimedia.cz

Dinosauři menší než kuře, opeření, vražední... Vědci hlásí objev za objevem

• 14
S objevy koster dinosaurů se doslova roztrhl pytel. Poušť Gobi vydala celé hejno opeřených ještěrů podobných pštrosům, paleontologové v Severní Americe zase našli pozůstatky masožravce menšího než kuře. A norské Špicberky skrývaly fosilii pětačtyřicetitunového mořského monstra.

O víkendu paleontologové odhalili neblahý osud pětadvaceti mladých sinornithomimů - opeřených tvorů podobných pštrosům, kteří žili na území dnešní Číny. Uvázli v bahně, když se snažili dostat k vodě, a zemřeli v něm, načež jejich maso ohlodali mrchožrouti.

Díky nálezu ale víme více o způsobu života těchto tvorů. Mladí sinornithomimové se o sebe starali sami, zatímco jejich rodiče seděli na vejcích či budovali hnízda. "Je to velmi vzrušující objev, protože téměř vždy nacházíme kostry tvorů, kteří uhynuli v různých časových obdobích a z neznámých příčin," řekl paleontolog Paul Sereno.

Kostra ornithomima
Kostra ornithomima (ilustrační foto)

Pozůstatky celých hejn se přitom obvykle zachovají právě při záplavách nebo při sopečných výbuších.

Menší než kuře. A monstrum, co by spolklo žraloka

Jako ještě kontrastnější se pak ukázaly objevy z Kanady a norských Špicberků.

Nejmenšího severoamerického dinosaura se podařilo najít Nicku Longrichovi z univerzity v kanadském Calgary. Masožravec, oficiálně nazývaný Hesperonychus elizabethae, byl podle listu The Telegraph "menší než kuře".

Tento příbuzný dravého velociraptora, známého z Jurského parku, podle listu terorizoval ostatní menší živočichy. "Jeho objev jen dokládá, jak málo ve skutečnosti víme. Zvyšuje se šance, že jsou ještě menší (dinosauři), kteří teprve čekají na objevení," řekl Longrich. V dnešních dnech malí masožraví tvorové nejsou žádnou výjimkou.

Norské Špicberky zase vydaly nestvůru se stiskem čelistí, proti kterému se chrup jiných predátorů jeví vhodný nanejvýš na žvýkačku. Monstrum nazývané prostě Predátor X - vědecky řazené mezi pliosaury - drtilo kořist stiskem o síle 33 tisíc liber na čtvereční palec (téměř 230 megapascalů). Jedenáctkrát silněji než Tyrannosaurus rex.

Paleontologové ho našli už v létě, teprve v neděli ale objev oznámili. S odhadovanou délkou kolem patnácti metrů a váhou 45 tun je Predátor X ještě větší než fosilie pliosaura, kterou na stejném místě našli dříve. Oceány brázdil před 147 miliony let.

Dnes obávaný velký bílý žralok by se při setkání s třiceticentimetrovými zuby disponujícím pliosaurem ocitl v roli kořisti, podotkli vědci.

Dinosaurus