Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Digitální televize vyčkávají, lobbují a natáčejí pro jiné

  11:44aktualizováno  14:25
Už za pár měsíců se mělo podle plánů ve velkém spustit digitální vysílání. Situaci ale zvrátilo soudní rozhodnutí. Odklad digitalizace ovšem držitelům licencí pořádně zkomplikoval život. Navíc vyšrouboval ceny na trhu televizní reklamy.
Začátek digitálního vysílání šestice televizí se odkládá na neurčito... Ilustrační foto

Začátek digitálního vysílání šestice televizí se odkládá na neurčito... Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Soukromníci se s odkladem vyrovnávají různorodě
"Vyrovnali jsme se se situací snadněji než jiné digitální televize," řekl iDNES.cz například Jiří Balvín, generální ředitel hudební stanice Óčko.

Televize, elektronika Zatímco ostatní televize podle něj začaly vše budovat až po udělení licence, Óčko už mělo vše připraveno. Včetně programového rozvoje či pokrytí signálem.

Když se celý proces na podzim zastavil, pozastavila své přípravy i televize. Programy se přesto rozvíjejí a vznikají i nové pořady - například hitparáda humoru Ukaž se.

"I když nedochází k rozvoji v pokrytí Česka signálem, chováme se standardně a snažíme se přinášet nové programové tipy," vysvětlil Balvín.

Jen tři hodiny denně
Regionální televizní agentura (RTA) zaštiťuje několik lokálních televizních stanic. Rozhodnutí o zpochybnění licencí se jí nelíbí, ale vysílání nevzdala.

Pár u televizeČástečně jí pomohlo, že je držitelem analogové licence sdílené s TV Prima. Od začátku roku vysílá na kmitočtech, které s Primou sdílí. Rozšířila svůj program a vysílá tři hodiny denně.

"Vnímáme to jako předstupeň pro rozšíření projektu na celoplošné vysílání," přiblížil iDNES.cz své záměry jednatel regionální ostravské televize Polar TV a výkonný ředitel RTA Jaroslav Korytář. "Pokračujeme dál."

Ber nebo neber
Po svém si poradila i TV Barrandov. Její vedení tvrdí, že jsou jediní, kdo našel alternativní program. "Podařilo se nám získat zakázky na výrobu pořadů pro další subjekty. Například soutěž Ber nebo neber," přiblížil činnost televize ředitel Petr Chajda. "Jako jediná digitální televize jsme nepropustili ani jednoho člověka."

Soustředíme se na lobbing
Možná se ale mýlí. I Febio TV Fera Feniče tvrdí, že nikoho propouštět nemusela. Většina spolupracovníků jsou ovšem externisté. "Já jsem jediný zaměstnanec," řekl iDNES:cz její ředitel Richard Rybníček.

Ředitel přiznává, že je odklad zaskočil. Televize měla připravenou organizační strukturu s přesnými kompetencemi, hotové prostory i jasno v tom, jak bude program i samotné vysílání vypadat. Nyní jsou veškeré akvizice, přijímání zaměstnanců či nákupy filmů pozastaveny.

Chystali jsme trháky, tvrdí Mrnka
Hořkost odkladu si musela prožít zpravodajská Z1. Vše naplánovala tak, aby mohla začít vysílat. Stálo to desítky milionů. Majitelé připravili vysílací prostory, dokončili tendr na nákup technologii, zaměstnali pětadvacet lidí.

Rozhazování peněz skončilo v říjnu. "Postupně jsme všechny zaměstnance propustili, posledního z nich ke konci ledna," řekl iDNES.cz ředitel televize Martin Mrnka.

"Úsilí, které jsme do příprav investovali, se zdá být ztracené, protože nikdo neví, kdy se situace obnoví. A to jsme přitom měli v úmyslu vysílat už od 1. února. Měli jsme připravené trháky," postěžoval si Mrnka.

Poslední z šestice digitálních televizí je TV Pohoda, která se měla zaměřovat na děti a mládež. Vyjádření jejího vedení se iDNES.cz nepodařilo získat.

Bude mít ČT více reklamy?
Z odkladu digitálního vysílání profitují nejvíce dva velcí hráči na reklamním trhu - Nova a Prima. Digitalizace totiž byla důvodem, proč Sněmovna loni omezila České televizi reklamní čas a přidala na koncesionářských poplatcích. Veřejnoprávní médium tak může vysílat maximálně půl procenta ze svého vysílacího času.

Nova s Primou tak ovládly trh a ceny reklamy strmě vyletěly vzhůru. Poslanci však dnes veřejnoprávní stanici reklamu v původním rozsahu nevrátili. - více zde

DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍ  VÁZNE

Proces schvalování a následného oddalování digitalizace televizního vysílání se vleče už roky.

Pravé veletoče ale začaly až loni v dubnu, kdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), rozdala na digitální vysílání šest licencí. Stanice měly divákům svůj program nabídnout už letos v dubnu. - více zde

Situace se ale zkomplikovala. Hlavním potížistou byla televize Nova, která udělení licencí napadla u soudu. Ten jí vyhověl a rozhodnutí RRTV zpochybnil. Začátek digitálního vysílání se tedy odložil na neurčito. - více zde

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům voleb do Poslanecké...
Budeme jednat se všemi, kteří se dostali do Sněmovny, řekl Babiš

Jasné vítězství v letošních volbách do Poslanecké sněmovny slaví hnutí ANO, které dostalo hlasy od zhruba jednoho a půl milionu voličů. „Jsme nadšeni a strašně...  celý článek

Bývalý prezident Václav Klaus hostem volebního studia iDNES.cz (21. října 2017)
Klaus o volbách: Demokracie že prohrála? Řeči těchto „moudrých“ nesnesu

Volič promluvil. Takto pragmaticky hodnotí výsledek sněmovních voleb bývalý prezident Václav Klaus. Ve volebním studiu iDNES.tv pokáral všechny ty, kteří nyní...  celý článek

Andrej Babiš s manželkou Monikou na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům...
Volební bramboračka. Uspělo 9 stran v čele s ANO, levice propadla

Lidé ve volbách rozhodli, že ve Sněmovně zasedne rekordních devět stran. S jasnou převahou vyhrálo ANO, následované ODS, Piráty a SPD. Výrazně propadla levice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.