Do mediálního trhu patří tisk, rádia, internet - ve všech těchto médiích existuje konkurenční prostředí a vládne všemocná ruka trhu. Jediný pokřivený je trh televizní. A on vlastně není ani pokřivený, on v podstatě neexistuje.
Po šesti letech usilovné práce jsme dospěli sice ke kostrbatým, ale k dohodám umožňujícím vznik skutečně konkurenčního "normálního" televizního trhu, tak jak jej známe z celého světa, v čele s televizním trhem největším - americkým.
A právě zástupci nejdemokratičtějšího, nejsvobodnějšího, nejliberálnějšího a dalších nej, nej, tedy trhu amerického, nám všem a především televizním divákům ukázali gesto, které má také původ v jejich rodné zemi - a tím je zvednutý prostředníček pravé ruky!
Poslední kroky spojených ministerstev vnitra, informatiky a kultury ukazují, že to už bylo opravdu moc i na náš otrlý stát. Je dobře, že ministerstvo informatiky bylo začleněno do silového ministerstva, protože zřejmě jinak než silou se s televizí Nova jednat nedá.
Je třeba použít metodu cukru a biče
Na druhou stranu představitelé všech ministerstev dobře vědí, že je potřeba použít metodu cukru a biče, a tak Nova i Prima obdržely nabídku, která se, řečeno jazykem klasika, "nedá odmítnout".
Za to, že se konečně budou podílet na nevyhnutelném procesu daném světovým trendem digitalizace, dostanou královskou odměnu v podobě dvou celoplošných licencí a zase zcela zdarma, bez jakéhokoliv výběrového řízení.
A světe, div se, zase se jim to nelíbí! Návrh společného zákona obou ministerstev byl zaslán na 57 připomínkových míst, připomínky zaslalo 33 subjektů, 11 subjektů neuplatňuje žádné připomínky a celkově bylo zasláno 34 zásadních připomínek. Nova a Prima "měly málo času", takže se nevyjadřují.
Po všech jejich vyhlášeních, jak chtějí sehrávat v procesu digitalizace pozitivní roli, je to opravdu k smíchu a jejich postoj vypovídá o jediném - celý proces přechodu na pozemní digitální vysílání jenom a jenom zdržovat, jak to jen půjde.
Digitalizace rozbije monopol Novy
Televize Nova má v současné době na televizním reklamním trhu téměř monopol, a jak známo, proti monopolu bojuji do té doby, než ho získám. Divák je absolutně nezajímá a není náhoda, že zaznamenáváme dramatický pokles celkové sledovanosti velkých plnoformátových televizí. A čím je dán? Divák je za ty roky přejedený stále stejným programovým jídelníčkem.
Ale reklamní inzerenti v podstatě nemají kam jít a televizní reklamu nutně potřebují. A tak jim Nova zvýšila cenu o dvacet procent. A co udělají inzerenti? Promítnou cenu do zboží a zaplatí to zase divák.
Přínosem digitálního televizního vysílání je širší programová nabídka, vylepšení kvality obrazu a zvuku, rozšíření informačních služeb vedoucí k interaktivitě a větší participaci diváků.
Přechod na digitální vysílání přispěje i k lepšímu uspokojování potřeb starších a postižených diváků, pomůže poskytovat pomocné služby - titulky, zvukový komentář, tlumočení do znakové řeči, přivolávání záchranné lékařské služby atd.
Vstup nových televizí na reklamní trh rozbije monopol Novy, sníží cenu reklamy a umožní inzerci i těm subjektům, pro které jsou současné ceny reklamy absolutně nedostupné.