iDNES.cz

Dětský psycholog Václav Mertin

děstský psycholog Václav Mertin
velikost textu:
vydáno 18.6.2008 9:00
Studenti si ve škole krátí čas tím, že natáčí na mobily své spolužáky či učitele. Někdy dají videa na internet. Stává se natáčení ve školách novým fenoménem? A jak se mohou učitelé bránit žákům, kteří je chtějí vyprokovat a natočit? Ptejte se ve středu 18. června od 9 hodin dětského psychologa Václava Mertina.
OTÁZKA: Podpořil byste návrh, aby se ve škole opět zavedly tělesné tresty? děkuji za odpověď. Jakub
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Rozhodně bych tento návrh nepodpořil. Nevidím žádný důvod pro toto opatření. 18.6.2008 9:03
OTÁZKA: Dobrý den. Jak by se měl učitel zachovat, když se na něj žáci domluví, cíleně ho chtějí vyprovokovat a natočit? S pozdravem, Jitka Nováková Jitka
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Telefony nemají být při vyučování zapnuté. Pokud žáci nerespektují, nechal bych je dát na stůl. V roli učitele není možné se nechat vyprovokovat. 18.6.2008 9:07
OTÁZKA: Dobrý den. Z hlediska chování dnešních dětí chtěl by jste učit děti dnes,nebo třeba před 30 lety ? Čučkin
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Před třiceti lety to bylo z hlediska chování pro učitele jednodušší. A před sto lety ještě jednodušší. 18.6.2008 9:08
OTÁZKA: Dobrý den, je mi 26 a rád bych se stal psychologem, resp. terapeutem. Myslíte, že ještě můžu? Není pozdě? Asi bych měl vystudovat psychologii že...? Díky za odpověď. Zdravím. Míla
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: K tomu, abyste se stal profesním psychologem, musíte vystudovat psychologii. Přihlášky cca do konce února 2009. Terapeutem se však můžete stát s všelijakým vzděláním a vystudovat psychologii nemusíte. 18.6.2008 9:10
OTÁZKA: Dobrý den, nářky na "výchovu" ve školách jsou slyšet z mnoha stran. Už méně jsou slyšet nějaké návrhy a opatření, jak nepřiznivou situaci změnit. Troufnete si odhadnout kam se celý problém bude ubírat? Podaři se školám a učitelům získat zpět úctu a respekt? Nebo se budeme dovídat čím dál tím otřesnější zprávy? Děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Robert
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Mluví se a mluví a učitel v tom zůstane nakonec stejně sám. Když pak udělá chybu, tak se na něj všichni vrhneme jako supi. Očekávám, že situace se bude ještě zhoršovat než se rozhoupeme a učiteli pomůžeme. Osobně jsem přesvědčený, že učitel nemůže sám řešit veškerou kázeňskou problematiku. I vám hezký den. 18.6.2008 9:11
OTÁZKA: Lze vůbec nějak řešit vzrůstající agresivitu dětí ve školách? Mám teď na mysli např. střední odborné školy s technickým či zemědělským zaměřením, kde je mnohdy situace více než tristní... Milan
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Pokud vím, ještě složitější situaci mají učitelé na středních odborných učilištích. Cest k řešení je víc. Kousek je na straně učitelů - jsou učitelé, kteří i dnes studenty nadchnou, získají pro obor..., takže tolik káze|ňských problémů nemusejí řešit. Další cestu vidím v tom, že učitelům pomůžeme: např. uznáme, že padesátikilová učitelka nemá sílu řešit rvačku osmdesátikilových adolescentů. Ve škole by měli být pomocné síly, jejichž úkoly budou specifické a ne pedagogické. Neměli bychom zavírat oči ani před možnostmi technického zabezpečen í škol např. rámy, kamery... 18.6.2008 9:15
OTÁZKA: Co říkáte na případ devítiletého Jakuba z Havlíčkova Brodu, jehož důvěru si získal cizí muž. Myslíte, že je to vina rodičů? Dalo se tomu zabránit? Devítileté dítě už by si přece mělo uvědomovat nebezpečí, které mu hrozí s cizím člověkem. Děkuji za odpověď. Pavel
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Ne rozhodně nespatřuji vinu rodičů. My na jedné straně potřebujeme, aby nám děti věřily a současně po nich chceme, aby nám nevěřily úplně. To je pro dítě strašně obtížný úkol. Myslím si, že podobným mimořádným událostem nejsme s to zabránit sebelepší výchovou. 18.6.2008 9:18
OTÁZKA: Co si myslíte o "dětském psych." za kterým na doporučení přijde matka s dítětem s problémy v učení a ve čtení s doporučením ze školy a ten bez podrobného vyšetření dítěti po 1/2 hod.rozhovoru řekne, "když tě nebaví číst tak nečti" a vystaví účet? Při jiném podrobném, pečlivém a erudovaném vystření byla dítěti nalezena dislexie a nález na EEG? Děkuji. Martina
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Bez čtení se nelze vzdělávat. Čtení se nelze naučit jinak než čtením. Z toho vyplývá moje odpověď. Tedy také to, že i ten s pozitivním nálezem na EEG se musí naučit číst, chce-li se vzdlěávat. 18.6.2008 9:19
OTÁZKA: Jakým způsobem si myslíte, že mají učitelé získat přirozenou autoritu a respekt, když jsou některé děti za své chování nepostižitelné? Ze základní školy je vyhodit nemůžete, na známkách jim nezáleží a rodiče jsou ve výchově laxní. Ota
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Ne všichni žáci, ne všichni rodiče... Podívejme se na učitele, kteří mají autoritu. A od nich se učme. Znají předmět, vědí, jak učit, učení je baví, jsou laskaví, důslední, umějí se zasmát, znají více způsobů učení, poskytují zpětnou vazbu, poskytují takové informace, které jsou použitelné pro zlepšení žáka. 18.6.2008 9:22
OTÁZKA: Patřím ke generaci, která byla "týrána" rodiči i pedagogy, ale následky to na mě nezanechalo. Tělesné tresty ve škole byly sice také zakázány, ale naštěstí to nebylo dodržováno. Myslím, že pokud jsou přimeřené, jsou na místě. To, co si dnes dovolují žáci při vyučování vůi učitelům, by se neodvážil ani největší třídní gauner a děje se to i proto, že ti mají strach se jich dotknout. Mám pocit, že dnes se mluví o právech dětí ale o tom, že by měly mít také nějaké povinnosti řeč už není. Julian
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi, že práva jdou ruku v ruce s povinnostmi. Ale jejich nevymáhání neházejme na děti, zodpovědnost máme my. Plnění povinností lze vymoci i jinak než fackami. Ani já nepoškubávám hlavou přesto, že jsem nějakou ránu či snad výprask taky obdržel. vůbec to však neznamená, že jde o nástroj vhodný a dobrý. Jistě krátkodobě jím lze docílit velký efekt, ale z déledobějšího hlediska jde o nástroj neúplně vhodný. 18.6.2008 9:26
OTÁZKA: Sledujete takzvanou "kuřimskou kauzu" kde matka týrala a nechala týrat své dva syny? Co na to říkáte? Myslíte, že se z toho ty děti někdy mohou vzpamatovat a žít normálním životem? Děkuji Jana
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Kuřimskou kauzu pokládám za případ vybočující z toho, co běžně řešíme. Nelze z něho vyvozovat velké závěry pro život nás ostatních. Jsem na jedné straně přesvědčen, že v obou chlapcích se události uloží a ovlivní jejich život. Ale vůbec to nemusí znamenat, že už se nikdy nebudou radovat, smát, těšit z života. To jestli budou žít normální život záleží na mnoha okolnostech. Dopředu umíme říct jen velmi málo. 18.6.2008 9:28
OTÁZKA: Dobry den, mam 16-ti mesicniho chlapecka, ktery absolutne nereaguje na zakazy typu ne, naopak je pro nej "sportem" zamerne delat to co mu zakazujeme, cimz se leckdy ohrozuje na zivote. Jak mame postupovat ? Chape souvislost mezi tim co dela a tim ze se zlobime, ale vyhledava negativni pozornost. Dekuji. Lucie Rybnickova
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Doporučuji stručně tři věci: oceňovat, když udělá něco po Vašem, dále kromě mluvení mu bránit přímo, tedy fyzicky. Zabránit mu, aby něco vzal, dovést ho tam, kam je třeba, držet mu ruku, obejmout ho... ˇBuďte důslední, když už něšco řeknete, musí být po Vašem. Bonus: vydržte, časem to většinu dětí přestane bavit. 18.6.2008 9:31
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se dotázati, zda-li by nebylo vhodnější prosadit úplný zákaz v stupu žáku do školy s mobily. Děkuji za odpověď. Honza Koutný
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Nevím, to asi úplně nejde, protože rodiče mají právo kontrolovat dítě před školou a po škole. Nicméně při vyučování (ne o přestávkách) by měly být mobily vypnuté. 18.6.2008 9:33
OTÁZKA: Nemyslíte si, že právě proto, že učitelé nemají v podstatě žádnou možnost žáka účinně potrestat, žáci toho zneužívají a jejich drzost nezná mezí? Nejsem učitelka, jen mám tři děti a vím, co si dokáží děti vymyslit, aby učitele cíleně vyprovokovaly. JD
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Ano souhlasím, některé děti tak opravdu postupují. Známe to i z běžného života. Některé děti přestupují zákon zcela vědomě a moc dobře vědí, že se jim nic nestane. Společnost nepomáhá školám, aby mohly udržovat kázeň i v případech, kdy se děti chovají zcela mimo normy. 18.6.2008 9:34
OTÁZKA: Prosím, dokážete mi poradit, jak vysvětlit třináctileté dceři, jak rozpozná, kdy to s ní spolužáci myslí dobře a kdy ne? Je velmi naivní a našlo se pár děti, kteří si z ní dělají legraci, aniž by to ona tušila. Je spíše uzavřená vůči ostatním dětem a nekomunikuje s nimi zrovna lehce. Doma s ní naprosto nejsou problémy, ale mám strach, že je kýmkoli velmi ovlivnitelná. Děkuji Vám za jakoukoli radu, uvažuji už i o návštěvě poradny. Irena
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Nemám žádnou velkou radu. Myslím, že je dobré v klidu rozebírat situace, ke kterým už došlo a hledat v nich poučení pro budoucnost. Osobně si myslím, že se nestane nic tak hrozného, když dcera bude i nadále spíše uzavřená a bude se otevírat v prostředích, která jsou relativně bezpečná, tedy doma, mezi známými. 18.6.2008 9:36
OTÁZKA: Dobry den, jak vnimate nastaveni pravidel soucasne spolecnosti, kdy jakakoliv forma fyzickeho nasili mezi zaky je vnimana jako nepritalna, zatimco urazky, jiz zminovane tanaceni a mobil a jine "psychycke" nasili je naprosto v poradku e-na-x
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Jako psycholog nemám jinou šanci než odmítat psychické násilí. Kdybych si musel vybrat, tak bych raději držel (nebo dal) facku než výčitky, ponižování... 18.6.2008 9:38
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o matce Kláře Mauerové? Je to sadistka? Nebo je možné, aby jí někdo tak vygumoval mozek, že se uchýlila k tak hnusnému ubližování svým dětem? Je vůbec možné, aby normální člověk v sektě tak zblbnul? Eva
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Nevím. Ale nemyslím si, ž e je sadistka. Spíš bych si tipnul, že okolnosti na její straně i na straně okolí jí dovedly k chování, které dobře nemůžeme pochopit. Existuje řada psychologických pokusů, které ukazují, že i zcela normální člověk se v určitých situacích chování zcela nepochopitelně. 18.6.2008 9:40
OTÁZKA: Ahoj, Mam syna, ale ma problemy, co s tim? mami Alena
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Co očekáváte, že Vám odpovím?! Že mám syna a ten nemá problémy. 18.6.2008 9:41
OTÁZKA: Dobrý den, máme problém s desetiletým synem.Je chytrý,má dost aktivit,chová se ve ve většině skupin přiměřeně svému věku,pouze ve škole(druhé) je tvrdohlavý a hrubý na spolužáky i učitelku.Snažíme se mu vysvětlit přístup k autoritám,on vše chápe,ovšem jeho chování se nemění.Zkusili jsme již takřka vše-důslednost,odměny,tresty,návštěvy v PP,přesto odmítá ve škole pracovat(jako protest-nebude poslouchat).Vím ,že není snadné dát radu po internetu,přesto můžete se vyjádřit?Jsme normálně fungující rodina ,má dva dospělé bratry ,není rozmazlován,nemá vše ,na co si vzpomene.Jakoby měl dvě povahy,všichni ho chválí,pouze ve škole...Děkuji Vladislav
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Chování žáka ve škole je v podstatné míře ovlivněno učitelem. Vy máte jen velmi malou šanci donutit svého chlapce, aby byl takový jaký je třeba. Měli byste školu podpořit - což děláte, ale pak předáváte odpovědnost učiteli. Pokud by byl problém zcela neřešitelný, lze někdy změnit školu. Existuje rovněž možnost domácího vzdělávání. 18.6.2008 9:44
OTÁZKA: Bývá něco obecného, podle čeho učitel může poznat, že se ho žáci snaží vyprovokovat? A jak by měl v takové situaci postupovat? anonym
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Podle mého názoru by měl postupovat prakticky stejně ať ho chtějí vyprovokovat nebo ne. Já to moc poznat neumím a ani to neřeším. Osobně jsem získal pocit, že např. v případě pana ředitele Pacholíka mohlo jít o naplánovanou provokaci. Ovšem pan ředitel se měl zachovat korektně ať tak či tak. 18.6.2008 9:46
OTÁZKA: Muj syn Tomas Salaj, machala s.r.o., neustale nechce chodit do skoly, nevim, jak ho k tomu privest, potrebuje nejakou motivaci. Mate nejaky napad jak tento problem se Salajem vyresit? smrcensky
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Promiňte, nerozumím otázce. co to je machala sro. jaký to má význam. Jak je Tomáš starý... Těžko mohu odpovědět cokoli rozumného. 18.6.2008 9:47
OTÁZKA: Dobry den, chtela bych se zeptat, jestli jsou v domacnosti vhodne drobne telesne tresty jako je treba placnuti pres zadek. Nebo je vhodnejsi model, ktery pozoruji zejmena v Nemecku, kdy se dite treba vali vzteky po zemi a matka nezasahne. Je to v podstate liberalnejsi pristup, nez na jaky jsem zvykla z Cech. A druha otazka, jak je nejlepsi pristupovat k naladam ditete v obdobi puberty? Dekuji za odpoved. Sandra Hermanova
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Jsem proti tělesným trestům, ale snad nejsem fudamentalista: za plácnutí po zadku do kriminálu. Zastávám názor, že ve většině případů lze téhož efektu docílit tím, že dítě odvedu, dovedu, zadržím, obejmu... Tedy působím sice fyzicky, ale ne plácáním. V některých situacích je dobré dítě nechat být. Jen je dobré dbát na to, že ostatní lidé mají právo na klid a jeho řvaní, vztekání by je nemělo moc obtěžovat. 18.6.2008 9:50
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze nataceni ucitelu na mobily a pripadne zverejnovani nahravek na internetu by melo byt zakazane? Podle meho by zakaz tohoto byl omezenim svobody vyjadrovani a slova; vzdyt na mobil muze kdokoliv kohokoliv natocit treba na ulici v nejake neprijemne situaci, uverejnit na youtube ci podobne servery, a take to nikoho nezarazi...Dekuji za odpoved, hezky den. Jana
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Natáčet druhého člověka bychom měli pouze s jeho souhlasem. Při hodinách je hlavní cíl učení a ne hraní her, čtení dobrodružných knížek či natáčení čehokoliv. 18.6.2008 9:52
OTÁZKA: Dobrý den, Václave. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos čas a vyrazil do jarní přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Děkuji za zájem. Odpověď na všechny otázky je ANO. Přeji vám totéž a ještě víc. 18.6.2008 9:53
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala, jaké jsou možnosti v případě, že se otec po rozvodu o děti(17,20let) zajímá jen velmi povrchně. Ty s ním kvůli tomu chtějí přerušit kontakt, neboť mu nevěří, že by měl opravdový zájem(vzhledem k mnohaletým zkušenostem). Děti odmítají společná psychologická sezení s otcem. Velmi děkuji za odpověĎ. Radka
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: V sedmnácti a dvaceti letech jde o dospělé lidi. Řekl bych jim, že otec je důležitá osoba pro jejich život, ale pokud se s ním nechtějí stýkat, dál bych to neřešil. A do psychologických sezení bych je nenutil. Otec má prostě smůlu. 18.6.2008 9:54
OTÁZKA: Děkuji za částečnou odpověď- i to je odpověď. Popsala jsem totiž návštěvu u PPP v Ohradí ulici, Praze Michli a ten "odborník" jste byl Vy osobně. Tehdy mě to stálo 500,-Kč, ale co to je?! Vždyť šlo "jen" o posudek a pomoc dítěti. Přeji všem rodičům aby si vybírali odborníka ne podle jeho "mediální zdatnosti",ale podle zkušeností rodičů. martina
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Já jsem si to myslel, i když jsem Vás nepoznal. Nevěřím tomu, že jsem řekl, že když nechce číst tak ať nechce. A jestli jsem snad myslel dřív, že bychom neměli dítě nutit do činností, které jim nejdou, tak v období "Michle" už jsem to dávno neříkal. Mějte se hezky. 18.6.2008 9:57
OTÁZKA: "Osobně jsem přesvědčený, že učitel nemůže sám řešit veškerou kázeňskou problematiku." ... odpověděl jste ... kdo by ji tedy měl řešit? díky za doplnění Petra
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Učitele vnímám jako chirurga, který dělá tu rozhodující práci a k ruce má anesteziologa, instrumentářky... Takže učitel by měl mít k dispozici asistenty, etopedy, logopedy, psychology, zdravotní sestry atd. Aby se mohl plně věnovat výuce. 18.6.2008 10:01
OTÁZKA: Dobrý den, mohu i konkrétní otázku pro konrkétní případ? obecné věci asi tady nevyřešíme..... :-) jak motivovat syna, aby ke škole a učení neměl doslova odpor? hloupý určitě není, jen spíš lenoch a spoustu horších známek poslední dobou schytal spíš díky nepozornosti .... končí právě třetí třídu (je mu 9a půl), zatím měl vždycky samé jedničky... a najednou -letos- jako by se "zaseknul" a nic s ním nehne.... nabízené odměny ho sice lákají, tvrdí že se snaží, ale výsledky žádné, jako by mu to bylo v podstatě jedno... díky za tipy.... olivka
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dítě motiv uje, když má jeho práce smysl, když mu přináší radost a výsledky. Vy byste neměli školu podtrhávat, nicméně u běžného dítěte je motivace v rukách učitele. 18.6.2008 10:02
OTÁZKA: Máme 2 kluky , 3 a 5 let. Vůbec nás jako rodiče neposlouchají, jakýkoliv příkaz nebo úkol jako ukliď si věci, běž si vyčistit zuby atd. musím říci min. 5x. Následně mně ten menší začne nadávat, že jsem škaredá, hloupá máma a že na něj křičím. Někteří lidé z mého okolí se už diví, že mě neposlechnou napoprvé. Někdy si s nimi nevím vůbec rady. Děkuji Petra Nováková Petra Nováková
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Paní Nováková, řekněte dvakrát nebo třikrát a pak vstaňte a doveďte je do koupelny k uklízení. Buďte laskavá a vytrvalá. Na nadávky nereagujte. Nesouhlasím sice s nimi, leč nejsou osobní a dítě nemá moc nástrojů, jak se bránit. 18.6.2008 10:05
OTÁZKA: Dobry den, muj 11 lety syn dostal pred rokem a pul novy mobilni telefon tzv " nabity vsim". Asi po 2 mesicich zacal mit tiky v oblicejove casti. Prechazely z cukani obocim, pohyby nosem, pohyby koutkem ust az k uklonum cele hlavy. Pohyby se nepravidelne opakuji. Telefon jsem mu vycistila od her - ma je jen na telefonovani. Pocitac ma casove omezeny (v podstate jen na internet). Bohuzel tiky neustavaji ani po roce a pul. Potrebovala bych vasi radu nebo kam se mohu obratit s timto problemem. Dekuji za odpoved. Hanka
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Pokud se nemáte nedůvěru k psychiatrii, tak bych zašel tam. Existuje také možnost pedagogicko-psychologické poradny. 18.6.2008 10:06
OTÁZKA: Pokud byste měl nyní možnost poslat dítě do cizojazyčné MŠ nebo státní, která vzdělává pouze v mateřském jazyce, kterou variantu byste si vybral a proč. Děkuji za Váš názor, pěkný den Lambert
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Myslím, že Vaše kritérium by nebylo prvořadé. Hleděl bych na dostupnost, na pvoěst, kterou MŠ má, na finanční podmínky, návaznost v základní škole. Ale kdyby bylo všechno srovnatelné, tak bych se nebránil cizojazyčné mateřské škole. Dítě je schopno zvládnout oba jazky, v předškolní době má velkou šanci, že i druhý jazyk zlvádne na úrovni rodilého mluvčího. V dnešním globalizovaném světě dobrá znalost alespo\ň dvou jazyků zvyšuje konkurenceschopnost. 18.6.2008 10:10
OTÁZKA: Zajimal by me Vas nazor na opacnou situaci. Predstavte si kdyby ve tridach byly kamery, ktere by zaznamenavaly prubeh vyuky. Moje idea je chranit zaka ale zaroven dat moznost uciteli dokazat nevhodne chovani zaka jeho rodicum. Idealni myslim je zjistit proc napr. zak neustale vyrusuje, treba ma problemy s ucenim ci doma... Michal
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Kamerám bych se rozhodně nebránil na chodbách, ve vchodech. Osobně by mi nevadila kamera ani ve třídě. Určitě bych si dával ještě o něco větší pozor, co povídám, jak to povídám, jak se chovám. Jinak si nemyslím, že by se všechno vyřešilo kamerami. Váš názor vnímám jako primární. Stejně i nahrávky z kamer by nás měly dovést k tomu, jak zlepšit výuku, atmosféru ve třídě... 18.6.2008 10:14
OTÁZKA: Dobrý den, máme doma devítiletého syna a stojíme před problémem, jak mu vysvětlit věci jako je znásilnění, zneužití. Je to velmi citlivý kluk a mám strach, že ho zbytečně vyděsím, nebo naopak celou situaci zlehčím... Poradíte prosím ? Děkuji Martina
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Dítě nepotřebuje znát všechny detaily, které známe my. Myslím, že důležité je sdělit dítěti, že jde o takové činy, které si jedna strana nepřeje, brání se jím. První je zjistit, co si myslí dítě, že to je, abyste mu nevykládali něco jak malému dítěti, když on to zná v dospělejší podobě. Vaši verzi navažte na jeho znalosti a doplňte je. 18.6.2008 10:18
OTÁZKA: Dobrý den, jak myslíte, že působí na dítě kolem deseti let pornografie? LáĎa
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Osobně si myslím, že běžné desetileté dítě vnímá, že jde o něco zakázaného, nepatřičného, takže je to může lákat. Na druhé straně nejběžnější pornografie je nemůže dlouho zajímat a ani je nijak dramaticky nepoznamená. podle mého soudu. tím ovšem nechci říct, že bych dětem pornografii dával, že bych je před ní nechránil. 18.6.2008 10:22
OTÁZKA: Dobrý den, mám 10-ti letého syna, v jeho životě v poslední dobou nastaly jisté změny (úmrtí babičky, změna učitelky). Mám s ním neustále konflikty, doposud byl celkem bezproblémový. Myslíte, že jeho chování souvisí se změnami nebo už se jedná o nastávající puberu? děkuji. Tereza
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Je docela dobře možné, že jde opravdu spíš o reakci na "rodinné" změny. Přiznám se, že by mi bylo jedno, čím to je, podstatnější, co s tím dělat, abyste období přežili bez ztráty kytičky. 18.6.2008 10:23
OTÁZKA: Dobrý den, v jedné z předchozích Vašich odpovědí na dotaz čtu, že byste nepodpořil tělesné tresty ve školách. Jak ale má mít dítě přirozený respekt z učitele, když např. rodiče řeknou před dítětem "to je ale kr*va ta učitelka" nebo něco obdobného? Je mi jasné, že jenom fackami si učitel respekt nesjedná, ale podle mě dnešní výchova typu "dítěti domlouvat, v žádném případě nebít" vede většinou k tomu, že z dítěte vyroste syčák, který "cvičí" s rodiči a potažmo nejen s nimi. Podle mě plácnutí malému prckovi na zadek nebo záhlavec zlobivému školákovi není nic zavrženíhodného. Podle mě děti dnes nemají respekt ani z vlastních rodičů, natož pak učitelů. A to je smutné. Pro mě a moji generaci byl učitel (ZŠ v 80. letech) autoritou a když sem dostala ve škole oprávněně facku, tak doma sem ani nemukla, protože sem věděla, že bych od rodičů slízla druhou a třetí o stěnu... Co soudíte o dnešní pouze "domlouvací" výchově? Hana
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Přece neexistují pouze dvě nebo tři možnosti jak vychovávat dítě, tedy plácnout nebo vysvětlovat nebo nechat být. Už jsem uvedl, že pokládám za důležitou laskavou důslednost, tedy vymožení příkazů, zákazů jinou cestou. Tedy např. tím, že dítěti fyzicky zabráníme, vezmeme ho za ruku a odvedeme ho takm, kam je třeba... 18.6.2008 10:27
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se Vas zeptal jaky mate nazor na "hranicni agresivitu" myslim tim agresivitu zaku vedouci az k jejich sebedestrukci, masove vrazdy ve skolach a pod. Vetsinou se jedna o socialne spatne zaraditelne jedince, frustrovane.. Nezda se mi ze by to byl jediny duvod jejich krajniho chovani. Casto se mi zda ze tyto deti jaou jakoby obrazy dnesni sebedestruktivni spolecnosti, tezko se jinak da vysvetlit jejich krajni chovani.. Zajimava je take jejich snaha o medializaci sebe (nataceni se pred zlocinem a pod). Vysvetlil uz tento jev nekdo kompolexneji? Nezda se mi ze vse lze svalit jen na dnesni obecnou agresivitu, tyto ciny zda se mi vypovidaji o nasi spolecnosti vice...Dekuji za nazor. Radek
děstský psycholog Václav Mertin ODPOVĚĎ: Snažím se hledat u těch dětí, které žijí také vedle nás a v této společnosti a nechovají se způsobem, který jste popsal. Vidím, že častěji mají přijatelné, zajímající se rodiny, dostatečné úspěchy ve škole či v jiných činnostech. Určitě je více faktorů, ale tyto dva pokládám za klíčové. Myslím, že kdyby před sto lety byly počítače a mobily a youtube, tak to řešili už před sto lety. Osobně v tendenci předvést se nespatřuji nic specifického pro tuto dobu. 18.6.2008 10:30
zpět na osobnost