Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce dětské výživy od ledna zdraží. S nižší DPH to nesouvisí, tvrdí

  16:24aktualizováno  16:24
Sliby o zlevnění léků, knih či nenahraditelné dětské výživy kvůli nižší DPH dostávají trhliny. Nikoliv politické, ale čistě obchodní. Jeden z výrobců dětských výživ svým distributorům oznámil, že kvůli zavedení desetiprocentní DPH od ledna mění ceník. Zdražil v něm většinu výrobků, která bude podléhat nové snížené sazbě.
Kojenecká výživa. Ilustrační foto

Kojenecká výživa. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Od 1. 1. 2015 by měl začít platit zákon, který zavádí desetiprocentní DPH na nenahraditelnou výživu. Tato změna se dotkne většiny produktů naší společnosti. S ohledem na tuto skutečnost Vám v příloze zasílám ceník. Od ledna budeme fakturovat za ceny nové v příloze, prosím tedy o jejich zavedení do vašeho systému,“ napsala nedávno firma Danone, pod níž spadá společnost Nutricia a značka Hami. Obě patří mezi přední značky dětských výživ.

Snížení DPH

Od ledna 2015 klesne daň z přidané hodnoty například u knih, léčiv (včetně těch volně prodejných a veterinárních) a také u takzvané nenahraditelné dětské výživy, tedy náhrady za mateřské mléko.

Daň klesne z 15 na 10 procent. V Česku tak budou tři sazby DPH. Základní 21 procent a dvě snížené ve výši 15 a 10 procent.

Znění dopisu redakci poskytl jeden z distributorů výrobků této firmy pod podmínkou anonymity. Podle něj firma v přiloženém ceníku zdražuje o dvě až čtyři procenta velkou část dětské výživy, které by se mělo dotknout lednové snížení DPH z 15 na 10 procent.

„Informační dopis oznamující zvýšení cen výrobků, adresovaný našim klientům, je běžnou součástí procesu tvoření cenové politiky společnosti a obchodním tajemstvím,“ uvedla k dopisu i zdražení právnička firmy Danone Lenka Jochman Slunská.

Zdražení jsme plánovali dlouho, tvrdí Danone

Proč se však firma zaštiťuje daní z přidané hodnoty, která prakticky na vstupy do výroby nemá vliv, protože ji platí až koncový spotřebitel? Podle právničky DPH není důvodem zdražení. „Cenová politika se připravuje dlouhodobě dopředu a rychlá změna zákonů nemá vliv na její změnu,“ upozornila Jochman Slunská.

V dopisu podle ní Danone DPH zmínilo, protože firma potřebovala distributorům vyjmenovat konkrétní výrobky, kterých se změna sazby dotkne. „Našim klientům jsme museli zaslat informační klíč, jak mají s přičleněním DPH k jednotlivým výrobkům zacházet, tj. přesné určení, které výrobky spadají pod sníženou sazbu a které ne. Tato skutečnost byla v dopise uvedená s odvoláním na změnu DPH, kterou v příloze reflektujeme,“ uvedla Jochman Slunská.

Proč firma ceny zvyšuje, odůvodňuje právnička takto: „Cena výrobků odráží zvýšení nákladů na finančně náročný výzkum, výrobu (odrážející zvýšení ceny vstupních surovin, energií a obalů) a vysoké investice do kvality výrobků.“

„Od roku 2011 - tj. v průběhu celého období ekonomická krize, zvyšování cen energií, nafty a ceny hlavní suroviny, tedy mléka - naše společnost nezvedala ceny právě z důvodu, že jsme si vědomi, jak důležitá je kategorie dětských výrobků pro mladé rodiny a jaký má na ně dopad jakékoliv zvýšení cen těchto výrobků. Udržení ceny po celou dobu vyžadoval vysoká úsporná opatření v rámci interních procesů společnosti,“ vysvětlila Jochman Slunská.

Museli se zbláznit, míní o výrobci Babiš

Krok Danone ale může vést k tomu, že ceny zvýší i jeho konkurence. „Toto téma je nyní velmi aktuální a v procesu interního řešení. Stanovisko jsme schopni vám poskytnout až počátkem příštího týdne,“ napsala Mirka Kremrová za společnost Hero, jež vyrábí Sunar. Firma Nestlé, výrobce kojenecké a batolecí výživy Beba, odmítla situaci komentovat s poukazem na obchodní taktiku.

Později firma doplnila, že ceny dětské výživy od ledna 2015 nezmění. „Společnost Hero poskytuje pouze cenová doporučení a neurčuje finální cenu na regále. Maloobchodní cenu pro koncového zákazníka si vždy stanovuje prodejce,“ doplnila Kremrová.

Stát se připravuje o peníze, říká ekonom

Zvyšování ceny výrobce na mě dělá ten dojem, že cena má zůstat pro koncového zákazníka zhruba stejná a výhodu nižší DPH si nemá připsat zákazník, ani nikdo z distributorů, ale přímo výrobce. Ten si vezme to, o co se připravil stát,“ domnívá se Jan Bureš, hlavní ekonom společnosti Era

Podle něj se však může stát, že po snížení DPH cena nezůstane stejná, ale vzroste. „Pokud cenu zvýší výrobce, znamená to, že marže obchodníků se budou vypočítávat už z tohoto vyššího základu. Zvýšení o dvě až čtyři procenta může znamenat, že cena vyjde pro zákazníka plus minus stejně před snížením DPH jako i po něm. V zásadě se nedá vyloučit ani to, že po poklesu DPH bude cena třeba i vyšší,“ dodal Bureš.

Pokud distributoři s navýšením cen výrobce souhlasí, může to svědčit o síle konkrétní značky. Ukazuje to také na to, jak velmi je ošidné spoléhat na to, že se benefit ve formě snížené DPH skutečně dostane ke koncovému zákazníkovi,“ domnívá se ekonom.

Zdražování výrobce může znamenat to, že ani při poklesu DPH dětská sušená mléka v regálech nezlevní. Přitom politici nižší sazbu DPH chtěli právě proto, aby zboží bylo cenově dostupnější. „Schválení této daňové slevy je dobrou zprávou nejen pro desetitisíce rodin, ale také pro nemocné či knihkupce,“ řekl například premiér Bohuslav Sobotka poté, kdy druhou sníženou sazbu odhlasovala Sněmovna (více čtěte zde).

Postup firmy Danone proto rozzlobil ministra financí Andreje Babiše. „To je absolutně nepřijatelné, museli se zbláznit,“ řekl iDNES.cz Babiš, když mu redaktorka popsala obsah dopisu a požádala ho o reakci. „Je logické, že když klesne odvod na dani, sníží se i cena pro zákazníka. Takto to ostatně bylo i zamýšleno. Navíc ve světě cena sušeného mléka klesá, tak nevidím důvod, proč by měli výrobci v Česku zdražovat,“ dodal Babiš.

Pokud by výrobce skutečně zdražil, peníze, které cenu udrží na současné či vyšší úrovni, nepůjdou státu, ale přímo výrobci. Nebo distributorům a obchodníkům. Koncovou cenu totiž netvoří jen cena výrobce, ale také jejich marže.

Prodejci nad zlevněním zatím tápou

Dětská výživa míří do supermarketů i lékáren. Portál iDNES.cz se některých z nich proto zeptal, zda zboží příští rok skutečně zlevní a které to konkrétně bude.

„Prodej dětské výživy je dominantou obchodních řetězců, nicméně podobná situace může nastat i u volně prodejných léků, jejichž cena na rozdíl od léků hrazených ze zdravotního pojištění není regulovaná,“ upozornil lékárník Stanislav Havlíček. „Výrazný nárůst cen, až v desítkách procent, u volně prodejných léků spatřujeme už od doby, kdy tento druh zboží je neregulovaný, tedy od roku 2008. Je tedy možné, že tyto léky zdraží i po snížení DPH,“ dodal.

„Ráda vám k tomuto tématu poskytnu informaci, jen to nebude tak rychle. I mezi našimi dodavateli stále panuje nejednotnost, které produkty konkrétně budou do nové snížené sazby DPH spadat,“ napsala Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace společnosti Globus.

Generální finanční ředitelství nyní připravuje metodický pokyn, jenž má upřesnit, které výrobky podléhají druhé snížené sazbě. Danone stejně jako jiní výrobci poukazuje na to, že rozdělení výrobků ovlivňují celní kódy, které jim přiřazují výrobní závody, a protože do Česka se dováží výživa z různých závodů, výrobky mají také různé kódy. Může se tedy stát, že jeden výrobce sušenému mléku přiřadí desetiprocentní DPH, ale druhý uplatní vyšší sazbu.

Výrobci také nevědí, jak se budou danit balení, která obsahují sušené mléko, ale zároveň i příkrm, který by do 10procentní sazby již neměl spadat. „Pokud jsou pochybnosti ze strany výrobců o tom, do jaké sazby DPH je jejich výrobek zařazen, mohou požádat Generální finanční ředitelství o závazné posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění,“ sdělila za ředitelství Jitka Ježková.

Případná změna cen nemusí být v obchodech a lékárnách patrná hned v lednu, ač DPH půjde dolů ihned. Jednak proto, že prodejci budou doprodávat zásoby výrobků za původní ceny roku 2014, ale také proto, že s cenami mohou hýbat už nyní, byť ne kvůli změně sazby daně. Když se v minulosti opakovaně zvyšovala DPH, například u potravin cena povyskočila už před Vánoci místo ledna, protože obchodníci počítají s tím, že lidé před Vánoci více utrácejí. Cenu tak zvednou ještě před začátkem nového roku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.