V roce 1950 žilo v Detroitu skoro dva miliony lidí, o padesát let později jen

V roce 1950 žilo v Detroitu skoro dva miliony lidí, o padesát let později jen 713 tisíc. | foto: Profimedia.cz

Upadající čtvrti Detroitu ovládne tma. Město nemá na pouliční lampy

  • 303
Kdysi všemocná mekka amerických automobilek Detroit nemá peníze na veřejné osvětlení. Radnice proto hodlá snížit počet pouličních lamp skoro o polovinu. Lampy neposvítí lidem na cestu hlavně v upadajících a vylidňujících se čtvrtích. To zapadá do plánu radních koncentrovat obyvatele do menšího počtu městských částí.

Legendární Motown, jak se Detroitu díky automobilovému průmyslu často přezdívá, upadá už desítky let. Současná krize ho přivedla doslova na pokraj bankrotu. Naposledy mu město uniklo jen tak tak minulý měsíc. Povedlo se to i díky tomu, že radnice dovolila státu Michigan kontrolovat částečně finance města.

Kromě toho musí dodržet striktní rozpočet. A v něm už nezbudou peníze na provoz městského veřejného osvětlení. V současné době je totiž až 60 procent pouličních lamp nefunkčních, ať už kvůli problémům se zastaralým elektrickým vedením, nebo kvůli krádežím žárovek, píše list The Times na svém webu.

Radní proto minulý týden navrhli, že počet pouličních lamp sníží z 88 tisíc na 46 tisíc. Zhruba 160 milionů dolarů na udržení v provozu těch zbývajících bude muset někde sehnat nezávislý úřad, který si bude najímat na údržbu externí firmy. Radnice od toho všeho slibuje, že ročně ušetří až deset milionů dolarů.

Nutno podotknout, že Detroit ve zhasínání pouličního osvětlení není v USA osamocen. V roce 2009 zrušilo deset tisíc lamp Colorado Springs, čímž ušetřilo více než milion dolarů. Kalifornská Santa Rosa ve stejném roce zhasla šest tisíc světel a ušetřila 400 tisíc dolarů, podotkla agentura Bloomberg.

Nicméně radnici Detroitu rušení pouličního osvětlení zapadá do její strategie, jak vylidňující se město oživit - koncentrovat obyvatele do menšího počtu čtvrtí. Nepomohlo mu zatím ani mírné oživení místního průmyslu, jehož páteř tvoří automobilky General Motors, Ford či Chrysler. Počet obyvatel stále klesá a předměstí se mění v čtvrti duchů.

Od 50. let odešla více než polovina obyvatel

Lidé se stěhovali za prací a výdělkem do Detroitu nejvíce v první polovině 20. století, v roce 1950 jich tam žily skoro dva miliony. Pak se ale industriální rozmach začal zastavovat a obyvatelé Detroit opouštět. V roce 2000 jich tam žilo kolem 950 tisíc, o deset let později už jen 713 tisíc.

Poslední ránu městu zasadila poslední finanční krize, která ve Spojených státech vypukla v roce 2008. Neustály ji třeba už zmíněné firmy General Motors či Chrysler, které vyhlásily bankrot a o práci přišly desetitisíce lidí. A byť průmysl začíná znovu ožívat (třeba GM se po znárodnění uzdravuje), jde to pomalu.

Starosta Dave Bing už dříve přišel s plánem zbourat prázdné domy ve vybydlených čtvrtích, město si totiž dle něj nemůže dovolit podporovat poloprázdná předměstí či školy. Pro dokreslení: na dvacet čtvrtí je obydleno už jen z deseti nebo patnácti procent, podotkla agentura Bloomberg (přečtěte si: Detroit zdemoluje desetitisíc domů na předměstích).

A právě v těchto místech už lidem veřejné osvětlení na cestu neposvítí. "Pokoušíme se Detroit rozsvítit tam, kde je lidé veřejné osvětlení nejvíce potřebují, a kde žijí," prohlásil Chris Brown z detroitské radnice s tím, že město ale neplánuje nutit zbývající obyvatele vybydlených částí přestěhovat se jinam.

Jedním dechem dodává: "Musíte určit čtvrti, kde chcete koncentrovat populaci. Nebudeme osvětlovat narušené oblasti." Veřejné osvětlení je pro městský život základem, rozhodnutí, která místa nechat osvětlená, překreslí mapu města, míní místní aktivista Kirk Cheyfitz.

Detroit

Detroit


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video