"Je to historický problém. Koho by bavily nezáživné větné rozbory a bazírování na obtížné gramatice?" zamýšlí se bývalý dlouholetý šéf školní inspekce Miroslav Hanzelka.
Z češtiny se podle něj stala pouhá nauka o jazyce namísto výchovy ke komunikaci, kterou by měla být. Matematika a český jazyk jsou přitom pro život nejdůležitější. "Kdo se nenaučí počítat, obvykle nezvládne ani fyziku či chemii," upozorňuje předseda Asociace základního školství Karel Bárta.
S češtinou je to podobné: neumí-li dítě pracovat s textem, nepochopí zadání slovní úlohy v jiném předmětu. A už vůbec se nedovede učit samostatně z knih. "Žáka, který k nám přichází z jiné školy, se proto vždycky nejdřív ptám právě na známky z matematiky a češtiny. Z nich poznám, jaký je," tvrdí Bárta.
Záleží hlavně na učiteli
Potíž je v náročných osnovách, podle kterých se český jazyk a matematika učí. A občas také v kantorově výkladu. "Většina učitelů klade dětem příkazy typu: vyjmenuj tohle nebo tamto. A spokojena je jen tehdy, když to žáci umějí zpaměti. Přitom je kantoři mají hlavně naučit uplatňovat poznatky v praxi. To platí pro jazyk stejně jako pro počty," říká Hanzelka.
Zkazit se tímhle přístupem dá jakýkoli předmět. Třeba i u dětí jinak oblíbený dějepis. Když bude kantor od dětí vyžadovat jen přesná data, bavit se nebudou. Pokud si v hodině zahrají třeba na středověk, je to hned o něčem jiném.
Že kantoři češtinu vykládají nezáživně, kritizují školní inspektoři i ve své výroční zprávě. "Důraz se v českém jazyce klade na mluvnické učivo. Opomíjí se prožitková práce s uměleckým textem, malá pozornost je věnována i slohovým cvičením," napsali inspektoři.
Ani matikáři příliš neobstáli. Jejich hodiny se podle inspektorů omezují hlavně na pouhý výklad. K samostatné práci učitelé děti pouštějí jen zřídka. A vymýšlet alternativní způsoby řešení úloh jim nedovolují vůbec.
Nejlépe jde dětem tělocvik
A co jde dětem nejlíp? To, co je důležité nejméně. Jedničky si většina z nich odnáší z nejrůznějších "výchov" - tělesné, hudební, výtvarné či rodičovské. "Nejvíc je to baví, a když děti pracují se zájmem, projeví se to," míní Hanzelka. Tělocvikáři jsou asi nejlepší učitelé. Právě oni si od inspektorů nejčastěji odnesli jedničku za to, jak děti učí.