Designéři: Šancí malých obchodů je lepší vzhled

Praha - Podpořit malé a střední obchodníky, které zejména na okrajích města stále důrazněji vytlačují z trhu supermarkety, chce prostřednictvím Design centra České republiky ministerstvo obchodu a průmyslu. Návrháři i státní úředníci se shodují, že zlepšování designu je cestou, jak by mohli prodejci bojovat o zákazníky.

"Lidé nakupují především očima. Špičkovým designem se především malí a střední podnikatelé odliší, jejich výrobek bude atraktivnější a přitáhne zvědavé zákazníky," tvrdí Karel Kobosil, ředitel design centra, které o víkendu uspořádalo setkání tuzemských i světových designérů v Questenberském paláci na Pohořelci. Ministerstvo připravilo projekt podpory maloobchodníků. Na designérské návrhy přispěje až šedesáti tisíci korun ministerstvo obchodu a průmyslu. "Firmám, jejichž majetek je menší než miliarda korun a zaměstnávají nanejvýš dvě stě padesát pracovníků, design centrum najde vhodného návrháře, který jim pomůže vytvořit kvalitní design. Konzultaci s návrhářem zaplatíme z našeho pětimilionového rozpočtu," uvedl Karel Špaček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Podle návrháře Milana Kabáta je odlišný vzhled výrobku i prostředí obchodu jedinou cestou k tomu, aby malé obchůdky přežily. "Supermarkety přesně vystihují styl dnešní doby. Lidé v nich nakupují, protože tam ušetří čas, nákupy jsou vzhledem k množství produktů také levnější," podotýká Kabát. "Design interiéru by měl na zákazníky působit důvěrně známým prostředím. Kromě příjemného vzhledu by tam měli cítit přátelskou, vstřícnou atmosféru," řekla Vesna Popovič, australská návrhářka.

Přestože jsou odborníci o důležitosti designu přesvědčeni, podnikatelé projekt ministerstva obchodu a průmyslu zatím přijímají zdrženlivě. Za letošní rok přišlo do českého design centra pouze čtyřiačtyřicet žádostí. Ani podnikatelé z hlavního města, kde je největší koncentrace obchodu, paradoxně nabízenou pomoc příliš nevyužili a do centra poslali jen devět žádostí. "Ve společnosti panuje nedůvěra v podobné projekty. Každý za vším vidí nějaký podvod. Navíc mnoho malých podnikatelů se utápí v administrativních a operativních problémech. Velkou roli zde hraje i riziko, odvaha podnikatelů dát ze své malé režie peníze do designu," konstatuje Kabát.

"Trend ve velkoměstě, jako je Praha, zatím směřuje k růstu supermarketů, ale úplný zánik malých a středních podnikatelů nenastane. Například v Paříži vedle supermarketů existují stovky malých obchůdků a lidé si tam raději zajdou na snídani, než aby si ji koupili v supermarketu zmraženou," poznamenává Kobosil.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video