Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Designéři: Šancí malých obchodů je lepší vzhled

  11:10aktualizováno  11:10
Praha - Podpořit malé a střední obchodníky, které zejména na okrajích města stále důrazněji vytlačují z trhu supermarkety, chce prostřednictvím Design centra České republiky ministerstvo obchodu a průmyslu. Návrháři i státní úředníci se shodují, že zlepšování designu je cestou, jak by mohli prodejci bojovat o zákazníky.

"Lidé nakupují především očima. Špičkovým designem se především malí a střední podnikatelé odliší, jejich výrobek bude atraktivnější a přitáhne zvědavé zákazníky," tvrdí Karel Kobosil, ředitel design centra, které o víkendu uspořádalo setkání tuzemských i světových designérů v Questenberském paláci na Pohořelci. Ministerstvo připravilo projekt podpory maloobchodníků. Na designérské návrhy přispěje až šedesáti tisíci korun ministerstvo obchodu a průmyslu. "Firmám, jejichž majetek je menší než miliarda korun a zaměstnávají nanejvýš dvě stě padesát pracovníků, design centrum najde vhodného návrháře, který jim pomůže vytvořit kvalitní design. Konzultaci s návrhářem zaplatíme z našeho pětimilionového rozpočtu," uvedl Karel Špaček, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

Podle návrháře Milana Kabáta je odlišný vzhled výrobku i prostředí obchodu jedinou cestou k tomu, aby malé obchůdky přežily. "Supermarkety přesně vystihují styl dnešní doby. Lidé v nich nakupují, protože tam ušetří čas, nákupy jsou vzhledem k množství produktů také levnější," podotýká Kabát. "Design interiéru by měl na zákazníky působit důvěrně známým prostředím. Kromě příjemného vzhledu by tam měli cítit přátelskou, vstřícnou atmosféru," řekla Vesna Popovič, australská návrhářka.

Přestože jsou odborníci o důležitosti designu přesvědčeni, podnikatelé projekt ministerstva obchodu a průmyslu zatím přijímají zdrženlivě. Za letošní rok přišlo do českého design centra pouze čtyřiačtyřicet žádostí. Ani podnikatelé z hlavního města, kde je největší koncentrace obchodu, paradoxně nabízenou pomoc příliš nevyužili a do centra poslali jen devět žádostí. "Ve společnosti panuje nedůvěra v podobné projekty. Každý za vším vidí nějaký podvod. Navíc mnoho malých podnikatelů se utápí v administrativních a operativních problémech. Velkou roli zde hraje i riziko, odvaha podnikatelů dát ze své malé režie peníze do designu," konstatuje Kabát.

"Trend ve velkoměstě, jako je Praha, zatím směřuje k růstu supermarketů, ale úplný zánik malých a středních podnikatelů nenastane. Například v Paříži vedle supermarketů existují stovky malých obchůdků a lidé si tam raději zajdou na snídani, než aby si ji koupili v supermarketu zmraženou," poznamenává Kobosil.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.