Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Designer: Nové typy vozů metra nejsou bezpečné

  18:42aktualizováno  18:42
Praha - Odborníci už delší dobu polemizují, do jaké míry je bezpečné pražské metro. Zejména v souvislosti s některými tragédiemi v zahraničí padají dotazy, zda by cestující přežili větší požár v metru. Zatímco vedení Dopravního podniku prohlašuje, že metro je bezpečné - protože například v případě požáru dokáže samovolně dojet do stanice - designer Petr Tučný, který se zabývá kolejovými vozidly, tvrdí opak. Nejvíce výtek má ke zcela novému typu vozů, které zatím Pražané znají jen ze zkušebních jízd. Toto metro typu M-1, které vyrábí konsorcium ČKD - Siemens - ADtranz, by mělo začít vozit pasažéry snad někdy začátkem příštího roku.

Petr Tučný však soudí, že výrobci tohoto typu jen opakují chyby starých ruských vozů. Právě ty podle něj zavinily před pěti lety požár v metru v azerbajdžánském Baku, kde zahynuly tři stovky lidí.

"Většina lidí v Baku zemřela proto, že selhala evakuace. Ta je u nového pražského metra stejně nemožná, jako u ruských vozů," stěžuje si Tučný. Z jeho vyjádření vyplývá, že cestující by měli opustit při požáru soupravu přes kabinu strojvedoucího a čelo soupravy do kolejiště, což kvůli nesmyslně aerodynamickému tvaru čela vlaku nejde. "Vlak metra musí být v celé délce plně průchozí, jinak cestující zůstanou zavřeni ve vagonech a není jim pomoci," varuje Tučný, který přednášel o technickém designu i na několika zahraničních vysokých školách.

Podle něj je ovšem závažných závad na novém vozu mnohem více, a proto seznam čytřiadvaceti nejzávažnějších poslal i na ministerstvo dopravy a spojů. Z tohoto úřadu jej však odkázali na Dopravní podnik. "Na ministerstvu mě brali jako nějakého stěžovatele. Já jsem ale odborník a pod dojmem neštěstí z poslední doby pokládám za svou povinnost na závady nového metra upozornit," tvrdí.

Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek však jeho argumenty odmítá a zpochybňuje i samotnou osobu Tučného. Poukazuje na to, že návrh vozů nového metra, na kterém se profesor Tučný se společností Tahip - design v první polovině devadesátých let podílel, byl - až na kolmé čelo předního vozu - velmi podobný vagonům, které nyní vyrání kosorcium ČKD - Siemens - ADtranz.

"Přijde nám pikantní, že nyní kritizuje něco, co ještě nedávno sám navrhoval. Tento profesor na nás z pozice odborníka útočí někdy i docela silnými výrazy, ale my neznáme jediné vozidlo, které by on dokázal dotáhnout až do realizace," konstatuje Houfek.

Pokud jde o průchodnost jednotlivých vozů, na Dopravním podniku se v minulosti diskutovalo o tom, zda mají být vozy v soupravě metra odděleny dveřmi, nebo zda mají vagony na sebe plynule navazovat a být průchozí.

"Ve světě je přibližně polovina vlaků metra průchozích a polovina ne. Závěrečné slovo, jak mají naše nové vlaky vypadat, měli hasiči, kteří trvali na tom, aby existovaly jakési oddělené požární sekce, které by byly průchozí dveřmi, jaké máme dnes," tvrdí generální ředitel

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Hygienici: Školní obědy nutričně nevyhovují, je třeba změnit zákon

Hygienici ze Státního zdravotního ústavu si vzali na paškál školní stravování, aby zjistili, jak se jídelnám daří naplňovat výživová doporučení. Výsledek?...  celý článek

Poznáte místo na snímku?
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Volební model agentury Median (první polovina října 2017)
ANO vede, ale jen s 25 procenty. Do Sněmovny míří osm stran a hnutí

Volební model v poslední den před volbami, kdy mohou média čísla ukazující popularitu stran zveřejnit, říká, že hnutí ANO si udržuje náskok před svými soupeři,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.