Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

BBC zásobuje britské soudy. Neplatiči poplatků tvoří osminu všech pří

  20:08aktualizováno  20:08
Britská BBC přitvrzuje vůči neplatičům koncesionářských poplatků. A s trochou nadsázky řečeno zásobuje britské soudy. Muži v taláru řeší ve Spojeném království případy neplatičů poplatků za sledování televize a rádia jako na běžícím pásu. A případů přibývá. Loni tvořily 12 procent ze všech trestních stíhání.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

U takzvaných magistrátních soudů (čili soudů nižší instance) loni skončilo víc než 180 tisíc obyvatel Spojeného království. Tedy skoro 3 500 lidí týdně. A to kvůli tomu, že nezaplatili roční koncesionářský poplatek 145,5 libry, který je určen na financování veřejnoprávní rozhlasové a televizní společnosti BBC.

Na vysoká čísla upozornil deník The Daily Telegraph na svém webu. Novináři vypočítali, že soudy loni řešily zhruba 1,48 milionu všech kriminálních případů. Neplatiči rozhlasových a televizních poplatků z nich tedy tvořili něco kolem 12 procent. Většinou dostali pokutu.

Za nezaplacení poplatků hrozí v Británii až tisícilibrová pokuta (asi 30 tisíc Kč). Kdo však odmítne zaplatit, může putovat i do vězení a bude mít záznam v trestním rejstříku. Za mříže si přitom v posledních sedmi letech muselo jít sednout nejméně sedmdesát lidí. Na jak dlouho, už list neuvádí.

Jak je to v Česku

Neplatiče televizních a rozhlasových poplatků řeší i české soudy. Ovšem v mnohem menší míře, než v Británii. "V roce 2012 se na okresních soudech v civilním řízení vyřídilo celkem 358 886 věcí. Z toho 6 739 případů se týkalo koncesionářských poplatků," přiblížil pro iDNES.cz ředitel tiskového odboru ministerstva spravedlnosti Robert Schuster. Případy týkající se koncesionářských poplatků tedy tvořily 1,8 % všech případů.

Jejich neplatičům v Česku hrozí pokuta, přinejhorším pak exekuce. "Soud jim může uložit uhradit dlužnou částku spolu s náklady soudního řízení a případného následného vykonávacího řízení (exekuce)," vysvětlil Schuster.

Jak podotkl ředitel odboru rozhlasových poplatků Ondřej Beran, Český rozhlas zatím soudní řešení pohledávek provádí pouze u právnických a fyzických podnikajících osob. U domácností se to teprve připravuje.

Přitom v případě jiných neplatičů (třeba u elektřiny, plynu, pokut za parkování atd.) britské zákony tak přísné nejsou. Benevolentnější jsou i u různých menších krádeží v obchodě, vandalství či u výtržností, za které provinilci dostávají pokutu 80 liber, podotýká The Daily Mail.

Oba deníky přitom upozorňují na to, že BBC přitvrdila vůči neplatičům a vylepšila možnosti, jak je odhalit. Najímá si firmu, která systém poplatků spravuje a také je vymáhá. Ta své pracovníky vysílá přímo do domácností na kontrolu.

Někteří politici nicméně začínají volat po tom, aby i s nezaplacenými koncesionářskými poplatky bylo zacházeno pouze jako s přestupky (jako u již zmíněných neplatičů jiných poplatků). A soudy se tak mohly zaobírat vážnějšími případy.

"Věřím, že by se z nezaplacenými koncesionářskými poplatky mělo zacházet stejně jako třeba s nezaplacenými parkovacími lístky. Je absurdní, že jsou soudy zahlceny tak malými prohřešky," míní třeba Malcolm Pearson ze Strany nezávislosti Spojeného království (UKIP), jež je jinak známá svou protiimigrantskou politikou.

BBC v poslední době postihlo několik skandálů, z nichž nejznámější je asi ten s dnes již zesnulým komikem a moderátorem Jimmym Savilem, který v minulém století zneužil údajně stovky dětí. Tehdejší vedení stanice o tom údajně vědělo a nic proti tomu neudělalo. Další moderátor BBC Stuart Hall pak za zneužívání mladých dívek dostal letos třicet měsíců vězení.

V souvislosti s vymáháním poplatků ovšem některé Brity rozčiluje čerstvější skandál, který se týká financování. Ukázalo se totiž, že BBC zřejmě dávala svým vrcholným manažerům mnohem vyšší odstupné, než na jaké měli nárok. Celý případ už zaujal i britskou policii, která zvažuje, že vše prošetří.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.