Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Deset otázek a odpovědí o novém úseku Pražského okruhu

  15:14aktualizováno  15:14
V pondělí v poledne se v Praze otevře nový úsek Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Slivencem. Jeho výstavba trvala téměř čtyři roky a vyšla na více než 20 miliard korun. Přečtěte si deset otázek a deset odpovědí o nové silnici.

V pondělí 20. září večer se už řidiči projedou po novém úseku Pražského okruhu | foto:  Radek Cihla, MAFRA

1. Odkud a kam jihovýchodní část vede?
Úsek spojuje dálnici D1 od Brna s plzeňskou dálnicí D5. Na okruh najedou řidiči z D1 u Modletic. Potom pojedou kolem Jesenice, projedou tunelem pod Točnou a překonají dvoukilometrový most přes údolí Vltavy a Berounky. Poté vjedou do druhého tunelu, přejedou Lochkovské údolí a u Slivence se napojí na stávající část okruhu. Úsek měří asi 22 kilometrů.

2. Kdy bude jihovýchodní část okruhu zprovozněna?
Okruh bude otevřen v pondělí 20. září. V 8:30 se sejdou pozvaní hosté a přestřihnou pásku. Řidiči se po okruhu prvně projedou mezi 12. až 14. hodinou.

PRAŽSKÝ OKRUH

Běchovice - dálnice D1
Zahájení stavby - 2013?
Délka - 12,6 km
Cena - 9,3 mld. Kč
dálnice D1 - Jesenice
Zprovoznění - 2010
Délka - 8,8 km
Cena - 5,5 mld. Kč
Jesenice - Lahovice
Zprovoznění - 2010
Délka - 8,3 km
Cena - 7 mld. Kč
Lahovice - Slivenec
Zprovoznění - 2010
Délka - 6 km
Cena - 9 mld. Kč
Slivenec - Třebonice
Zprovozněno - 1984
Délka - 7,2 km
Třebonice - Řepy
Zprovozněno - 2000
Délka - 3,3 km
Řepy - Ruzyně
Zprovozněno - 2001
Délka 2,5 km
Ruzyně - Suchdol
Zahájení stavby - 2016?
Délka - 9,4 km
Cena - 17,2 mld. Kč
Suchdol - Březiněves
Zahájení stavby - 2013?
Délka 6- ,7 km
Cena - 11,1 mld. Kč
Březiněves - Satalice
Zahájení stavby - 2015?
Délka - 13,7 km
Cena - 11,4 mld. Kč
Satalice - Běchovice
Zprovozněno - 1984-93
Délka - 3,2 km

Lidé se ale na okruh mohou podívat už v sobotu 17. září, kdy tam bude Den otevřených dveří (čtěte zde).

3. Kudy se na úsek dostanete a kudy naopak ne?
Řidiči najedou buď u Slivence z již zprovozněného úseku, nebo z dálnice D1 u Modletic. Nájezd bude také v Lahovicích na mimoúrovňové křižovatce se Strakonickou a u Jesenice. Naopak v Komořanech nebo u Písnice sjezdy nebudou. Proti se postavili místní obyvatelé, mají obavy, že by se z hlavních ulic jejich městských částí staly přivaděče okruhu.

4. Jak dlouho se úsek stavěl a kolik stál?

Nový úsek vyšel Ředitelství silnic a dálnic na 21,5 miliardy korun. Stavební povolení bylo vydáno v roce 2006, v červnu toho roku se potom začalo stavět.

5. Jak se změní provoz?
Významnou změnou bude zákaz vjezdu kamionům nad 12 tun na Jižní spojku. Ty pojedou pouze po nové části okruhu. Po něm by mělo projet až 70 tisíc aut denně. Z Jižní spojky by mělo zmizet každé třetí až čtvrté auto a čtyři z pěti kamionů.

6. Komu nový úsek pomůže a komu přitíží?
Oddechnou si zejména obyvatelé Krče, Braníka, Michle a Barrandova. Naopak zhorší se situace na Spořilově. Kamiony, které jedou od Plzně na Hradec Králové, totiž nebudou jezdit přes Barrandov a po Jižní spojce krčským Podzámčím, ale pojedou po okruhu, u Modletic najedou na D1 a začnou se vracet na Prahu. Z dálnice sjedou na Spořilovskou a napojí se na Jižní spojku.

7. Jak bude řízen provoz?
Na okruhu se objeví nové světelné cedule, které budou řidičům radit. Jakmile se stane nehoda, systém okamžitě sníží nejvyšší povolenou rychlost. Zařízení také bude počítat hustotu provozu. Pokud dojde k výsledku, že doprava houstne, sníží rychlost a předejde tak tvorbě kolon.

Součástí vybavení kolem dálnice budou také meteorologické stanice, sčítače aut, váhy kamionů, mýtné brány, SOS hlásky nebo kamery.

8. Kdo na dálnici může najet a jakou se pojede rychlostí?
Všichni řidiči budou muset mít platnou dálniční známku, kamiony musí mít na palubní desce "krabičku" na placení mýtného, stejně jako dosud.
Nejvyšší povolená rychlost bude 130 km/h. "Okruh je veden jako rychlostní komunikace mimo obec," řekl radní Radovan Šteiner. Pokud dojde k nehodě či kolonám, bude snížena. V tunelech se pojede 80 km/h a na Lahovickém mostě 100 km/h.

9. Jaké má stavba unikáty?
Úsek mezi Modleticemi a Slivencem má několik unikátů. Jedním z nich je zhruba dva kilometry dlouhý most, jenž přetíná údolí Vltavy a Berounky. V nejvyšším bodě je 40 metrů nad zemí. Druhý most, který se klene přes Lochkovské údolí, je vysoký 65 metrů a spotřebovalo se na něj 4 700 tun oceli.

Další "perlou" je mimoúrovňová křižovatka v Lahovicích, kde se Pražský okruh kříží se Strakonickou. Křižovatka je vybudována jako obří kruhový objezd. "To proto, aby řidič viděl, kam jede. Když se netrefí na svůj sjezd, tak to klidně může objet," řekl ředitel stavby Jan Paclík z firmy Strabag.

Na trase jsou také tři tunely, které dohromady měří 3,8 kilometru. V nich jsou z bezpečnostních důvodů silnice betonové, ne asfaltové. Kdyby v tunelu totiž začalo hořet, asfalt by způsobil celou řadu problémů, mohl by například začít hořet.

10. Kdy bude dokončen zbytek Pražského okruhu?
V provozu je v současné době zhruba polovina Pražského okruhu. Celkem má měřit asi 82 kilometrů. Zatím se ani nekoplo například v úseku, který vede přes Suchdol mezi Ruzyní a Březiněvsí. Proti trase okruhu protestují místní obyvatelé. Spor skončil u soudu.

Potíže jsou také v Běchovicích na východě Prahy. Tady zase lidé protestují proti křižovatce, která je podle nich zbytečně blízko Běchovic a zhoršila by život v městské části. Navíc by do částí Běchovic zasáhlo ochranné hlukové pásmo dálnice a lidé by si nesměli například ani udělat nástavbu na svůj dům.

Zklidní podle vás nový úsek Pražského okruhu dopravní situaci v metropoli?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 8. října 2010. Anketa je uzavřena.

ANO 10596
NE 1390
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Šikana je i ve hrách, děti si kradou virtuální věci, říká šéf Linky bezpečí

Přibývá telefonátů na Linku bezpečí spjatých s šikanou, která se v poslední době přesunula na internet, a to už i do on-line her. „Kyberšikana je velmi...  celý článek

(ilustrační snímek)
Dětí přibývá a nemá je kdo učit. Školy berou i nekvalifikované

Ředitelé škol, do kterých dorostly silnější populační ročníky, se stále častěji dostávají do obtížně řešitelné situace. K zápisu chodí více prvňáčků a to...  celý článek

Rekonstrukce bitvy na Bílé hoře (23. září 2017)
Na Bílé hoře se opět střetli čeští stavové s císařským vojskem

Bitvu na Bílé hoře z roku 1620 připomněla v sobotu rekonstrukce, jíž se zúčastnilo několik stovek lidí v dobových kostýmech. Nechyběla ani děla a jezdci na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.