Při nehodě patrového autobusu u Nažidel 8. března 2003 zemřelo na místě 17 lidí, další dva v nemocnici a poslední v roce 2005.

Při nehodě patrového autobusu u Nažidel 8. března 2003 zemřelo na místě 17 lidí, další dva v nemocnici a poslední v roce 2005. | foto: MF DNES

Úsek smrti u Nažidel se za deset let nezměnil. Přibylo deset mrtvých

  • 25
Je to přesně 10 let a nezměnilo se vůbec nic. Silnice smrti u Nažidel na Českokrumlovsku, kde 8. března 2003 havaroval autobus s českými lyžaři, je stejná jako tehdy. Včetně smrtelného prudkého klesání, kde se stala nejtragičtější silniční nehoda v dějinách České republiky.

Patrový autobus značky Neoplan se tehdy vracel večer z lyžování v Rakousku. Mezi Dolním Dvořištěm a Kaplicí řidič, najatý brigádník Pavel Krbec, nezvládl řízení a dvacet minut po dvacáté hodině vjel na můstku přes Hněvanovický potok do protisměru. Autobus se převrátil a spadl ze sedmimetrového srázu. V horní části vozu sedělo čtyřicet lidí.

Sedmnáct zemřelo na místě, dva v nemocnici a jeden člověk na těžké následky havárie v roce 2005. Dalších 34 lidí bylo zraněno těžce i lehce.

Řidič Pavel Krbec dostal osm let, ale po pěti letech ho z vězení pustili.

Ačkoliv podle tachografu překročil autobus rychlost a jel 118 kilometrů v hodině i v prudkém dvanáctiprocentním klesání, odborníci začali okamžitě hovořit o tom, že místo je potřeba předělat.

Na místo přispěchal i tehdejší hejtman Jan Zahradník (ODS), zasahovaly tam desítky hasičů a zdravotníků - jedním z nich byl i současný ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, tehdy lékař záchranky.

Za deset let se však na nebezpečném úseku hlavní silnice E55 změnilo jediné: přibyla značka zákaz předjíždění a dvojitá čára.

Plány přitom byly velkolepé. Hejtman Zahradník už měsíc po nehodě věřil, že co nevidět by se mohla stavět nová rychlostní silnice.

"Mohli bychom ještě v tomto pololetí předložit krajským zastupitelům návrh územního plánu Českokrumlovsko s rychlostní komunikací," říkal.

Na stavbu bezpečné silnice nejsou peníze

O dva roky později se dokonce scházela komise odborníků z Ředitelství silnic a dálnic a Státního fondu dopravní infrastruktury, aby debatovala o lepším spojení Českých Budějovic a Rakouska. Výsledek znáte: dodnes se žádná rychlostní silnice nestaví.

Úředníci jen krčí rameny. Na stavbu prý zatím nebyly peníze, ač všichni ji vidí jako jediné řešení. "Jediné kvalitní. Všechny ostatní by byly plýtváním penězi a nedostatečným řešením," říká vedoucí krajského odboru dopravy Jiří Klása.

Na stavbu 12 kilometrů z Kaplice do Nažidel vydal stavební úřad územní rozhodnutí v roce 2008. Kdy se však začne stavět, je ve hvězdách. "Probíhá obnovení dohod s vlastníky pozemků a majetkoprávní příprava stavby," komentuje stav Martin Höfler z Ředitelství silnic a dálnic.

Podle dopravních odborníků přitom patří kopec u Nažidel mezi největší pasti na řidiče v Jihočeském kraji. Kvůli nepřehledným horizontům, u kterých jsou cedule smrtky s kosou, zde platí sedmdesátka. Ale...

"Klesání svádí k rychlejší jízdě, a když najednou potřebuje začít řidič autobusu nebo kamionu prudce brzdit třeba kvůli zvěři, tak větší hmotnost vozu zapříčiní rozhoupání soupravy a pak vše může skončit tragicky," říká František Špale, ředitel jihočeské pobočky Besipu a předseda Automotoklubu v Českých Budějovicích.

Policie má o úseku u Nažidel jasno. Nebezpečný úsek v každé denní či noční době plný nepřehledných zatáček a kopců.

"V zimě je tam horší klimatická situace než v jiných úsecích z důvodu lesních masívů a polí, odkud je navátý sníh na silnici. V létě se tvoří stíny z alejí stromů podél silničních příkopů. Řidiči osobních vozidel nemají moc šancí předjíždět kolony náklaďáků, chybí předjížděcí pruhy. Od Nažidel tam došlo k několika desítkám dopravních nehod a zemřelo celkem deset lidí," vypočítává mluvčí jihočeské policie Milan Bajcura.

Poslední tragédie se stala loni, kdy od Velešína k hranicím jela polská rodina a šofér vozu vjel do protisměru přímo pod cisternu. Zemřeli tři lidé.

Jasná je tak pouze jediná věc: minimálně několik let budou řidiči z celého Česka jezdit po nebezpečné silnici do Rakouska a každý v průměru desátý střet může dál končit smrtí.

Tragická nehoda se stala tři kilometry od hranic s Rakouskem.

Tragická nehoda se stala tři kilometry od hranic s Rakouskem.


Video