Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Více času na žáky, méně na byrokracii. České školství má své desatero

  13:41aktualizováno  13:41
Stát chce školám a učitelům lépe pomáhat, aby měli více času na žáky a výuku. Hodlá také zvýšit zájem dětí o technické obory, prestiž kantorské profese i kvalitu vysokých škol. Deset kroků ke zkvalitnění českého školství představili v úterý ve Sněmovně premiér Petr Nečas a ministr školství Petr Fiala.

Ministr školství Petr Fiala a premiér Petr Nečas představili deset kroků ke zkvalitnění českého školství. (5. února 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle Nečase patří mezi největší problémy českého školství zhoršující se výsledky žáků v matematice a čtenářské gramotnosti, rozdíly ve znalostech dětí z různých regionů, nízká prestiž učitelské profese a slabý zájem žáků o technické obory. Spolu s Fialou představili deset kroků, které mají situaci ve školství zlepšit. 

"Přítomnost pana premiéra je dokladem, jaký tato vláda význam přikládá vzdělávání," uvedl Fiala. Nečas už dříve zmínil školství jako jednu z hlavních priorit svého kabinetu pro zbytek jeho funkčního období.

10 kroků ke kvalitnímu školství

předškolní, základní a střední školství
1. stejná kvalita výuky pro všechny děti
2. větší zájem dětí o matematiku a technické obory
3. stát musí školám pomáhat, ne je jen hlídat
4. učitel jako respektované a ctěné povolání
5. méně byrokracie, více času na výuku

vysoké školství
1. profilace vysokých škol
2. péče o kvalitu vzdělávání
3. podpora spolupráce a integrace škol
4. autonomie a otevřenost vysokých škol
5. stabilita a rozvoj vysokých škol

Polovina z navržených kroků se promítne v chystané novele vysokoškolského zákona. Týkají se větší rozmanitosti škol (rozdělení studijních programů na profesní, akademické a výzkumné), změn v akreditačním procesu (akreditovat se nebudou jednotlivé obory, ale celé školy), většího zastoupení zahraničních studentů i pedagogů i lepší spolupráce univerzit. Fiala na brífinku uvedl, že vládě materiál předloží v květnu.

"Vysokých škol je velký počet, nechceme je uměle slučovat, ale vytvořit podmínky, aby pro ně bylo výhodné spolupracovat nebo se integrovat. Chceme také zavést kontraktové financování. Domluvit se se školou, jaké cíle chce dosáhnout a dát ji peníze na tři roky dopředu," uvedl Fiala.

V rámci předškolního, základního a středního školství chce ministerstvo snížit pomocí vyhlášek administrativní zátěž ředitelů škol i učitelů. Prestiž učitelského povolání má zvýšit chystaný kariérní řád, fungovat by měl od roku 2015. Učitelům mají usnadnit práci i modelové školní vzdělávací programy (jedná se o osnovy, které si každá škola vytváří na základě rámcových vzdělávacích programů).

Nečas zdůraznil, že je nutné zvýšit zájem dětí o matematiku, přírodní a technické obory. "Vzdělávací soustava dokáže znechutit dětem matematiku velmi rychle. Nelze jen biflovat vzorečky. Nesmíme být pouhou montovnou, ale musíme se zaměřit na ekonomiku taženou inovacemi," zmínil premiér.

Fiala k tomu doplnil, že by situaci v technickém školství měly zlepšit projekty hrazené z evropských dotací. "Je to například Projekt pospolu, v kterém budou školy spolupracovat s firmami," uvedl ministr a připomněl, že vláda v lednu schválila seznam opatření jeho úřadu na podporu technického školství.

Chládek: S kroky souhlasím, ale chybí návrhy řešení

Dalším z navržených kroků je poskytnout všem dětem stejnou kvalitu výuky. Ministr chce zavést jednotný státní příspěvek na žáka, v současné době se liší kraj od kraje. "Motivem není šetřit, ale dát dětem stejné šance na vzdělání," podotkl Fiala.

O změnách ve financování regionálního školství (jedná se o předškolní, základní, střední a vyšší odborné vzdělávání) začal resort jednat s vedením krajů před dvěma týdny. Reforma by měla být hotová do června, změny se promítnou v příštího roce.

Podle Fialy se všech deset představených kroků těší podpoře koaličních i opozičních stran. "Změny mají dlouhodobější charakter, vždy přesahují horizont jedné vlády," doplnil Nečas.

Stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek uvedl, že většinu zmíněných kroků podporuje. "Byly to ale pouze vyjmenované málo konkrétní body, u kterých chyběly návrhy řešení. Scházelo tam předškolní vzdělávání a učňovské školství," uvedl Chládek s tím, že je připraven s Fialou o návrzích diskutovat. Ministra kritizoval za to, že s ČSSD dosud nekonzultoval novelu vysokoškolského zákona.

Ministerstvo školství začalo také v půli ledna připravovat Strategii vzdělávací politiky do roku 2020, která má přinést ucelenou koncepci českého školství. Vláda dostane materiál ke schválení pravděpodobně v listopadu (více o chystané strategii čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.