Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

K popravě mladíka v Íránu vedla americká depeše zveřejněná na WikiLeaks

  13:30aktualizováno  13:30
V úterý popravený Íránec Madžíd Džamali Faší byl zřejmě obviněn na základě americké depeše zveřejněné na WikiLeaks. Faší údajně předloni v lednu spáchal atentát na íránského profesora fyziky, aby pomohl pozdržet tamní jaderný program.

Zpráva z WikiLeaks možná posloužila íránskému režimu jako důkaz pro obvinění a popravu podezřelého. Ilustrační foto | foto: AP

Faší byl zadržen asi měsíc poté, co byla na WikiLeaks publikována depeše z americké ambasády v Ázerbájdžánu. V té se mluvilo o expertovi na asijská bojová umění. A právě Faší navštívil zakavkazskou zemi v rámci kickboxerského turnaje.

"Taková depeše mohla vzbudit v íránských představitelích podezření," uvažuje odborník na Írán z birminghamské univerzity Scott Lucas. "Anebo druhá možnost - depeše mohla být později využita jako usvědčující důkaz..."

Vedoucí Institutu pro íránská studia Ali Ansari na univerzitě v St. Andrews byl prý vždycky k publikování uniklých depeší skeptický: "Tyto informační úniky, které byly publikovány bez nějakého ověřování, jsem od začátku považoval za nezodpovědnost nejvyššího rázu...," sdělil britskému deníku The Times. 

Útoky proti jaderným expertům

Atentát na Mohamádího byl jedním ze série útoků proti íránským jaderným expertům. Paradoxní je, že Mohamádí na jaderném programu přímo nespolupracoval a podle některých informací sympatizoval s opozičním hnutím. Jako poslední byl letos v lednu zavražděn Mustafa Ahmádí Rošan, odborník na obohacování uranu. Vrazi přijeli k jeho automobilu na motorce a připevnili na něj magnetickou bombu (o atentátu více zde).

WikiLeaks jméno autora depeše samozřejmě upravila, ale samotnou informaci 09BAKU687 popsala jako "diplomatické hlášení o osobě s licencí na trénink bojových sportů". Zpráva je datována k 1. září 2009, tedy několik dní poté, co Faší do Baku skutečně na turnaj dorazil.

K uniklé depeši byla dodána informace, že režim v Íránu se snaží místní sportovní klub využít k tréninku svých revolučních gard, aby mohly být lépe potlačovány případné demonstrace. A po tom byla v roce 2009 po Ahmadínežádovu podezřelém znovuzvolení skutečně poptávka...

Ačkoli z uniklé depeše nebylo jasné, zda se jedná skutečně o Madžída Dažamaliho Fašího, informace mohla režimu minimálně posloužit k jeho pohodlnému obvinění, odsouzení a posléze i popravě (čtěte zde). Vyjádření mluvčího slavného internetového webu se redakci The Times nepodařilo sehnat.

Írán tvrdí, že Spojené státy a Izrael se snaží jeho jaderný program ochromit tajnými operacemi. V posledních letech zemřelo při atentátech nejméně pět íránských jaderných vědců.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hranice mezi Irskou republikou a Severním Irskem je dnes neviditelná. (25....
Hranice v Irsku by měla po brexitu zůstat neviditelná, přeje si Londýn

Mezi Irskem a Severním Irskem by po odchodu Británie z Evropské unie neměla být žádná viditelná hranice. Britská vláda uvádí, že chce nepřerušovanou hranici,...  celý článek

Denise Morrisonová, šéfka potravinářského gigantu Cambell Soup, byla členkou...
Trump rozpustil své poradní sbory, kvůli jeho výrokům je opouštěli členové

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou poradních sborů poté, co je začali opouštět šéfové velkých firem. Ty pobouřily komentáře amerického...  celý článek

Kim Čong-un zkoumá plány útoku na Guam
Velmi moudré rozhodnutí. Trump chválí Kima za odklad útoku na Guam

Za „velmi moudré a logické rozhodnutí“ pochválil ve středu americký prezident Donald Trump severokorejského vůdce Kim Čong-una, který prozatím odložil plány...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.