Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pouta Saúdské Arábie povolují, post šéfredaktora listu obsadila žena

  14:16aktualizováno  14:16
Piliře striktně patriarchální společnosti Saúdské Arábie se pomalu bortí. Anglicky píšící list Saudi Gazette povede žena, odhodlaná bojovnice za ženská práva Sumaja Džabarti. Stane se tak vůbec první ženou v zemi, která se postaví do čela některého z tamních médií.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Byla jsem příjemně překvapená," komentovala své povýšení Džabarti v telefonickém rozhovoru pro list The Wall Street Journal. "Nemyslela jsem si, že by naše země byla připravena na to mít v čele deníku ženu. Ale věřím, že to o něčem vypovídá. Nemyslím si, že to je náhoda," prohlásila.

Navzdory tomu, že většina deníků vycházejících v Saúdské Arábii je vlastněná soukromníky, v otázkách personálního složení mají poslední slovo státní úředníci. Tímto je tak téměř vyloučeno, že by se v tisku objevily informace, které by režim považoval za nevhodné.

Zatímco drtivá většina saúdských listů vychází v arabštině a podléhá přísné cenzuře, dvojice anglicky psaných deníků se vždy těšila o poznání větší svobodě a mohla se věnovat i tématům, která byla v ostatních médiích tabu. S ohledem na jazykovou bariéru zkrátka dlouhé prsty cenzorů na anglicky psané listy nedosáhly a mohli v nich působit i liberálněji smýšlející redaktoři.

Jak ale sama Džabarti říká, problém není ani tak v zásazích cenzorů, ale spíše v mentalitě lidí. Ještě když působila na pozici zástupkyně šéfredaktora, často se jí její podřízení ptali na to, jestli vůbec smějí použít v textu slova jako "sex", ale třeba také "vepřové", jenž muslimové nekonzumují. 

Co do svobody tisku patří Saúdská Arábie k jedněm z nejrestriktivnějších zemí. V žebříčku 180 zemí světa, který minulý týden sestavila organizace Reportéři bez hranic, se umístila na 164. místě (jak to vypadá se svobodou tisku v dalších zemích světa, se můžete přehledně podívat zde).

Džabarti vystřídá na postu dosavadního šéfa deníku Khalída Almínu, po jehož boku v médiích působí už téměř 13 let. Když před dvěma lety vedl konkurenční list Arab News, Džabarti jmenoval svou zástupkyní, čímž už tehdy zdolala jedno prvenství: stala se první Saúdkou, která v kariérním žebříčku tamního mediálního světa vyšplhala tak vysoko.

Poté, co její šéf přesedlal do deníku Saudi Gazette, Džabarti jej následovala, stejně jako řada dalších jeho spolupracovníků. A už tehdy se šuškalo, že by ji rád viděl do budoucna na nejvyšší pozici.

Nová šéfredaktorka doufá, že její dosazení na nejvyšší post jednoho z tamních deníků inspiruje další ženy v Saúdské Arábii a otevře jim dveře na cestě do vyšších pozic v mediálním světě jedné z nejuzavřenějších zemí světa.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kanadské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o azyl. Do země letos přišly...
Kanada slíbila pomoc uprchlíkům, teď nestíhá vyřizovat žádosti o azyl

Kanada platí za jednu z nejvstřícnějších zemí k uprchlíkům. Ochota pomoct však vládě pomalu začíná přerůstat přes hlavu. Úřady nestíhají vyřizovat žádosti o...  celý článek

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.