Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Den s 'létajícím nosorožcem'

  13:15aktualizováno  13:15
Chraplavý hlas z vysílačky potvrzuje souřadnice. Během pěti vteřin duní motory a zpoza kopce se k útoku řítí britská stíhačka. "Mise splněna," zní pak hlášení. Nad Drahanskou vrchovinou končí britsko-české letecké manévry a uzavírají historii 32. základny v Náměšti nad Oslavou.

Desetidenní letecké manévry Flying Rhino (létající nosorožec) měly prověřit především české letecké návodčí, kteří v případě válečných konfliktů přímo z nepřátelského území navádějí piloty na cíle.

Britové, kteří společné cvičení finančně hradili, dorazili do Česka s pěti letouny Harrier, dvěma stroji Hawk a dvěma vrtulníky Lynx. České vzdušné síly do manévrů nasadily letku bitevníků L-159 a starší stroje L-39.

FOTOGALERIE
Podívejte se na fotografie ze cvičení ZDE

Do vzduchu se dostalo na čtyřicet pilotů. Denně plnili zhruba dvě desítky misí. Čeští specialisté spolu s instruktory z Británie pro ně vyhledávali pozemní cíle a ze vzduchu simulovali útoky, při kterých však piloti nepoužívali ostrou munici.

Za cíle sloužily například i nafukovací tanky.

Velké manévry takového rozsahu byly jednou z podmínek pro přidělení certifikátů českým armádním leteckým návodčím, kteří se rok a půl připravovali právě za asistence britských specialistů ze základny v německém Witteringu i v samotné Británii.

Skupinou návodčích přitom disponuje jen základna v Náměšti a při loňských povodních zajišťovala spojení mezi krizovými štáby a záchranářskými vrtulníky.

Cvičení dopadlo dobře. Tři čeští návodčí získali osvědčení, že jsou bojově připraveni, takzvaně Combat Ready.

"Ty tři chlapy můžeme poslat kamkoliv na zeměkouli, kde bude NATO působit. Ovládají všechny alianční procedury a dokáží navést kterýkoliv letoun NATO na určené cíle. Máme špičkové vojáky, kteří mohou v rámci aliance plnit tak náročné bojové úkoly," konstatoval velitel náměšťské základny Martin Hejra.

Tajemství mužů s vysílačkami
Na svahu nad údolím parkuje několik terénních vozidel. Skupina leteckých návodčích právě dokončuje jednu z posledních misí. Během půlhodinky se údolím mihne snad desítka letounů, které vojáci navádějí na pomyslné cíle.

"Musíme zkrátka umět přežít. Výcvik je velmi fyzicky náročný a snad nejdůležitější je znalost cizích jazyků," popisuje své zkušenosti jeden z návodčích. Jméno v žádném případě neprozradí a před objektivem fotoaparátu se intuitivně otáčí zády.

Skupina leteckých návodčích, kvůli kterým se cvičení konalo, vznikla v Náměšti nad Oslavou před dvěma lety. Jejich identitu armáda před veřejností a novináři pečlivě tají. Není divu, v případě válečného konfliktu totiž mají operovat na území nepřítele.

"Jde o bezpečnost především těch kluků," tvrdí velitel Martin Hejra a popisuje modelovou situaci:

"Dejme tomu, že bude v Iráku nějaký problém, nebo v Izraeli nebo kdekoliv jinde. Já tam pošlu chlapa, do cizího města, aby splynul s okolím. Bude navádět z nějaké půdy nebo zaparkovaného auta úderné síly na kolonu nepřátelských vozidel. Dovede přesně zjistit, že třeba ve čtvrtém vozidle je ta VIP osoba, kterou je třeba odstranit."

Právě proto musí tváře, jméno i identita zůstat podle něj v tajnosti. "Jakmile by se objevil v krizové oblasti, všichni by hned viděli - hele, to je on, to je návodčí z České republiky, ten sem přijel pracovat," vysvětluje Hejra.

Všichni čeští návodčí prošli britskou speciální školou. Kromě fyzického výcviku musí zvládnout perfektně Angličtinu a ovládat speciální technické vymoženosti. Doslova nazpaměť například musejí znát veškerou výzbroj zemí NATO a její účinky.

"Ovládají všechna ta zařízení, různé lasery a navigační přístroje. Není to jednoduché," konstatuje Hejra.

Na otázku, kolik návodčích česká armáda v současné době má, však mlčí. "To nemohu říci. Tři máme připravené k boji, další se školí a bude jich víc."

Výcvik českých návodčích plně zajišťuje britská armáda, která do českých vojáků investovala nemalé finanční prostředky.

Základní kurzy absolvují budoucí návodčí přímo ve Velké Británii, přičemž cena jednoho kurzu je až třicet tisíc liber. Do kurzu vždy chodí společně jeden návodčí a bojový pilot. Ten pak v kurzech na britských cvičných letounech Hawk nalétá asi 15 hodin.

Podle velitele Vzdušných sil české armády Jana Vachka se však takové investice rozhodně vyplatí.

"Efektivita šla hodně nahoru a dneska cvičíme s Brity jako rovný s rovným. Naše muže v kurzech vedou lidé, kteří mají opravdové bojové zkušenosti. Britové nevyučují z nějakých učebnic nebo čítanek, ale ze zkušeností například z Iráku."

Poslední tečka v historii
Úspěch českých návodčích však zůstává tak trochu ve stínu nové pozměněné reformy české armády. Mezinárodní cvičení bylo totiž tečkou za třiačtyřicetiletou historií letecké základny v Náměšti nad Oslavou.

Základna zahájila v lednu 1960. V roce 1998 ji prezident Václav Havel přidělil čestný titul Biskajská, hostovali na ní i veteráni západního odboje. V roce 2002 byla vyzbrojena novými letouny L-159.

Měla se stát jednou z nejmodernějších základen taktického letectva a zaměstnávat asi 1600 lidí. Počátkem června však oznámil nový ministr obrany Miroslav Kostelka, že v rámci úspor ve státním rozpočtu a především nižším výdajům na obranu dojde k jejímu omezení.

Letouny by měly po opravě letiště vystřídat bitevní vrtulníky a jejich elitní piloti ze základny u Přerova. O práci mají přijít stovky lidí.

Podle velitele základny Martina Hejry bude ale výcvik pokračovat. "Asi 30 pilotů zůstane v Náměšti, deset přijme základna v Čáslavi, někteří si našli místo u civilního letectva."

Součástí nové základny budou podle něj jak piloti s deseti letouny L-39 tak právě i skupina leteckých návodčích, kteří budou pokračovat ve výcviku. "Nemůžeme si dovolit takový luxus. Výcvik návodčích stál spoustu milionů a my teď neřekneme dost," míní Hejra.

Britové: My se vrátíme!
Po parkovišti základně kráčí dvojice britských generálů. Oba jsou spokojeni - manévry dopadly nadmíru dobře, shodují se. K omezení provozu základny v Náměšti se ani jednomu nechce cokoliv popisovat.

Na otázku jen gentlemansky odvětí: "Osud této základny je pouze česká národní věc, kterou nám nepřísluší komentovat."

Nicméně velitel I. obrněné britské divize z německého Witteringu, generál Peter Wall by se svými vojáky rád přijel cvičit do Náměšti znovu.

"Podmínky a logistické zabezpečení jsou tady vynikající. Je pravděpodobné, že se sem opět podíváme," uvažuje. Hlavní přínos vidí osobně v tom, že britské jednotky mohly vůbec poprvé cvičit v takovém rozsahu v jim zcela neznámé oblasti.

Jeho kolega, generál britského Královského letectva, Dave Maron přikyvuje. "Britské a české letectvo mají velmi silnou historickou společnou linku. Rádi bychom spolupráci prohloubili. Další návštěva je otázkou jednání v nejbližších měsících."

Osobně ho jako pilota zajímaly během cvičení pochopitelně především letadla a po deseti dnech v Náměšti tak mohl důkladně porovnat nový český bitevník L-159 s britským cvičným letounem Hawk.

"Obě letadla jsou si velmi podobná, co se týče výkonu. Nicméně, každý stroj může přispět do společného boje něčím jiným. Nejdůležitější jsou ale lidé v kokpitech a musím říci, že čeští piloti jsou velmi zkušení," stroze hodnotí Maron své dojmy.

"Jsme vděčni místním lidem, kteří tolerovali určité nepohodlí, které jsme jim způsobili," dodává vzápětí rychle ještě britský generál. Kromě letadel Hawk totiž přiletěli Britové do Náměšti s pěti mohutnými stroji Harrier, kvůli jejichž nezaměnitelnému burácení přišla na základnu za deset dní cvičení jediná stížnost na zvýšený hluk z malé vesničky Okříšek na Třebíčsku.

Naopak spokojeni mohli být hoteliéři a majitelé pensionů, u kterých se dobu cvičení ubytovaly asi tři stovky britských vojáků. "Nám to nevadí. Jsme na to zvyklí. Býval tady větší hluk, když ještě lítaly 'sůčka'," popisuje naopak trojice dělníků před prodejnou potravin v obci Sedlec, která přímo sousedí se základnou i letištní rozjezdovou dráhou.

natoaktual.cz - Informační a zpravodajský portál o NATO

Technik připravuje letoun Hawk na další start. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Personál doplňuje palivo cvičným letounům. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Český bitevník L-39 krátce před startem do další mise. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Technik pečlivě čistí kabinu letounu. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Britský Harrier v akci nad Drahanskou vrchovinou. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Čeští návodčí navádějí piloty na cíle určené ke zničení. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Britští specialisté vyhodnosují úspěšnost navedení letounů na cíle. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Generál britského Královského letectva Dave Maron počítá s tím, že by se příští rok opět vypravil se svými piloty cvičit na základnu do Náměšti. (Flying Rhino 2003, Náměšť nad Oslavou)

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americké stroje F-22 Raptor na základně Lakenheath v Británii
Superstíhačky jsou zpátky v Evropě. Raptory se zapojí do několika cvičení

Hned šest superstíhaček F-22 Raptor vyslaly Spojené státy o víkendu znovu do Evropy v rámci balíčku na odstrašení Ruska. Jde o teprve třetí nasazení těchto...  celý článek

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Obraně se politici věnují povrchně, vyplývá z analýzy programů stran

Většina stran a hnutí se obranné politice věnuje spíše povrchně. Když už se téma obrany v programu stran objeví, je často propojeno s dalšími tématy, které...  celý článek

První z darovaných amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk v barvách afghánských...
Máme černé jestřáby, radují se Afghánci. USA dodají impozantní flotilu

Afghánské letectvo dostalo darem první dva nové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Je to zatím jen symbolická "ochutnávka" pomyslného vzkříšení afghánských vzdušných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.