Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nečas zalhal jen osmnáctkrát, většinou mluvil pravdu, tvrdí Demagog.cz

  11:05aktualizováno  11:05
Odcházející premiér Petr Nečas se podle studentského projektu Demagog.cz v průběhu posledního roku představoval spíše pravdivými výroky. Projekt mapuje důležitá premiérova tvrzení a reakce od března 2012. Poslední analyzované výroky se týkají povodní, aktuální vládní krize se nedotýkají.

Premiér Petr Nečas během rozhovoru pro MF DNES (31. května 2013) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Server Demagog.cz za poslední rok a půl analyzoval 172 premiérových výroků; 121 bylo vyhodnoceno jako pravdivých, 18 lživých, devět zavádějících a 24 výroků je podle projektu neověřitelných. Poslední analýza je z 9. června, neobsahuje tak žádný komentář k aktuální kauze, která vyústila v premiérovu demisi.

Jedny z posledních výroků se týkají povodní. Demagog.cz hodnotil zejména vystoupení Nečase ještě v roli premiéra v diskusním pořadu Otázky Václava Moravce, kde mimo jiné uvedl: "Zaprvé Vltavská kaskáda tak, jak byla projektována, stavěna od třicátých let minulého století až do šedesátých let minulého století, nebyla primárně dělána jako protipovodňové opatření. Je to jeden z úkolů, který plní, ale nikoliv, nikoliv ta soustava přehrad takto byla budována." Tento výrok projekt vyhodnotil jako pravdivý.

Za pravdu projekt označil i další Nečasovy výroky týkající se finanční pomoci uvolněné vládou, investic do protipovodňových opatření či vyhlášení druhého stupně povodňové aktivity. Naopak jako neověřitelný označil projekt výrok o méně častých povodních ve dvanáctém století či jasně určených úsporách, které se neměly nikde dotknout právě protipovodňových opatření.

Nečas osmnáctkrát zalhal, hlavně v číslech

Kde dnes už bývalému premiérovi pravdomluvnost příliš nešla, byla především čísla; ať už ve srovnání s ostatními státy, nebo z pohledu vnitrostátních financí. Celkem projekt vyhodnotil 18 Nečasových výroků jako nepravdivých.

Demagog.cz

Projekt Demagog.cz má za cíl kontrolu tvrzení, která zazní v politických diskuzích. Je to dobrovolná a nezávislá iniciativa navazující na slovenskou verzi Mateje Hrušky a Ondreje Luntera, studentů Masarykovy univerzity v Brně. I díky jejich studiu v Brně bylo logické, že se projekt přenesl do českých souvislostí. 

"Pokud posčítáme mimochodem dluhy státu, veřejných institucí a domácností, tak jsme dokonce druhou nejméně zadluženou zemí v celé Evropské unii." pronesl například Nečas. Jenže podle Demagog.cz umisťují ČR statistiky Eurostatu nejlépe na třetí místo (více lživých výroků a odůvodnění najdete zde).

Podobně Nečas podle projektu přestřelil s výrokem, v němž srovnal současnou míru nezaměstnanosti s tou v dobách sociálnědemokratických vlád. Tvrdil, že tehdy měla Česká republika "jednu z nejvyšších nezaměstnaností v rámci Evropské unie". Demagog.cz se opět odvolává na Eurostat, podle jehož údajů se Česká republika nedostala dále než na 15. místo v hodnocení nezaměstnanosti.

Pouze devět výroků za poslední rok a půl pak bylo vyhodnoceno jako zavádějící. Za neověřitelné označil projekt 24 Nečasových citací. Mimo jiné tvrzení, že "za poslední dva roky od nástupu mé vlády se začaly tyto částky (investice do protipovodňových opatření, pozn. red.) zvyšovat."

Podle projektu je pro rok 2013 uvedena ve státním rozpočtu pouze částka 139 miliard určená na popovodňová opatření. Tuto situaci uvádí v kontextu s vládním programem "Prevence před povodněmi" probíhající od roku 2002, přičemž uvádí, že nyní se pohybujeme ve "druhé etapě" tohoto programu, platné od roku 2010, která byla schválená ještě vládou Jana Fischera. Od nástupu Petra Nečase je naopak podle projektu zřetelné snížení výdajů na protipovodňová opatření.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.