Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Analýza debaty pro iDNES.cz: lídři si dali pozor, nepravd bylo minimum

  10:28aktualizováno  10:28
Velká předvolební debata deseti lídrů politických stran, pořádaná deníkem MF DNES a portálem iDNES.cz, nabídla celkem 54 výroků, které zkoumali lidé ze serveru Demagog.cz. Nepravdivých výroků zaznělo minimum, dopustili se jich Tomio Okamura, Andrej Babiš, Miroslava Němcová a Bohuslav Sobotka.

Předvolební debata lídrů stran, kterou v pražské NTK pořádá MF DNES a iDNES.cz. (22. října 2013) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Sestavit z úterní debaty jasné teze, kdo nejčastěji mluvil pravdu či kdo nejčastěji lhal, v zásadě není možné. Důvodem je skutečnost, že počet analyzovaných výroků u jednotlivých osobností kolísá od dvou do dvanácti.

V absolutních číslech nejvíce nepravd (dvě) vyřkli Tomio Okamura a Andrej Babiš. Okamura mylně označil Švýcarsko za nejméně zadluženou zemi v Evropě a označil se za jediného politika, který si chce zkrátit pobyt v parlamentu o rok (sněmovní mandát by mu vypršel o rok dříve než současný senátní). Ovšem když 140 poslanců hlasovalo pro rozpuštění sněmovny, také si zkrátili mandát o rok.

Analýza výroků úterní debaty podle Demagog.cz
  pravdanepravdaneověř.zavádějící
A. BabišANO4241
P. BělobrádekKDU-ČSL2---
J. BobošíkováHlavu vzhůru1-1-
V. FilipKSČM2--1
O. LiškaSZ4 *-1- *
V. MynářSPOZ4-2-
M. NěmcováODS11--
T. OkamuraÚsvit5241
K. SchwarzenbergTOP 092---
B. SobotkaČSSD711-

*) Portál Demagog.cz zaslal opravu, při níž jeden výrok Ondřeje Lišky, původně označený jako zavádějící, označil za pravdivý. Tabulka zobrazuje nový stav.

Babiš zase tvrdil, že v programu mají odmítnutí společné evropské měny, k tomuto tématu se ale ANO v programu nevyjadřuje, uvedl Demagog.cz. Také prohlásil, že si strany za první republiky zajišťovaly loajalitu poslanců pomocí "vázacího aktu".

To si ovšem naběhl. Vázací akt se podepisoval při zahájení spolupráce s StB (přičemž právě Andrej Babiš se na Slovensku soudí s Ústavem paměti národa, podle kterého s komunistickou tajnou službou spolupracoval). Závazek poslanců se jmenuje vázaný mandát. "Nemůžeme však naše hodnocení zakládat na našich domněnkách o tom, co chtěl ten který politik vlastně říct," uvedl Demagog.cz.

Bráno relativně zase nejvíc nepravd - celých 50 % - zaznamenali analytici u kandidátky ODS na premiérku Miroslavy Němcové. Jenže u ní prověřovali jen dva výroky (za nepravdivý označili ten, v němž o necelých 7 % netrefila aktuální počet členů ODS). Obdobně Jana Bobošíková zaznamenala jeden pravdivý a jeden neověřitelný výrok (že se na Jablonecku setkala se zástupcem hnutí ANO, který podporoval přijetí eura - takové výroky se z principu ověřují jen těžko).

Záznam celé debaty

Prohlédněte si celou debatu MF DNES a iDNES.cz

Logika "Miroslava Němcová v polovině případů lhala" by tak říkala, že Pavel Bělobrádek a Karel Schwarzenberg byli ve sto procentech svých výroků pravdiví. Matematicky vzato je to pravda, ale i u nich portál Demagog.cz zkoumal jen dva výroky.

"Celkové počty zkoumaných výroků u jednotlivých lídrů zhruba odpovídají tomu, jak byli lídři v debatě aktivní," komentoval rozdílné objemy zkoumaných dat reportér iDNES.cz Jan Jiřička, který debatě v Národní technické knihovně přihlížel.

Celý rozbor z dílny Demagog.cz

Podívejte se na všechna zdůvodnění

Nejvíce pravdivých výroků v absolutních číslech zaznamenal předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Z devíti tvrzení měl sedm pravdivých, jedno nepravdivé a jedno zavádějící.

Obecně si politici v debatě dávali poměrně pozor. Celkem 57 % výroků, které zkoumal portál Demagog.cz, bylo pravdivých, dalších 24 % pak analytici označili za neověřitelné. Jen 11 % bylo vyloženě nepravdivých a 7 % zavádějících. Nejvíce neověřitelných výroků měli v absolutních číslech opět Okamura a Babiš, tedy dva nejaktivnější diskutéři.

Každý diskutující politik dostal 30 sekund na to, aby vysvětlil, proč by lidé měli dát hlas právě jeho straně. Podívejte se, jak svého času využili:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.