Takto vypadala socha, kterou muzeum vystavovalo zhruba rok, pak ji zničilo. Přesto za to musí zaplatit 50 tisíc korun.

Takto vypadala socha, kterou muzeum vystavovalo zhruba rok, pak ji zničilo. Přesto za to musí zaplatit 50 tisíc korun. | foto: Repro: iDNES

Dcera sochaře vyhrála spor o Golema. Muzeum jí musí zaplatit 50 tisíc korun

  • 20
Městský soud v Praze rozhodl v jednom ze tří sporů o autorská práva k soše Golema. Podle něj dědička po sochaři Jaroslavu Horejcovi musí dostat 50 tisíc korun od pražského muzea voskových figurín. Žalovala ho za to, že muzeum v minulosti používalo dvě sochy, které se podobaly Golemovi z filmů Císařův pekař a Pekařův císař.

Právě Horejc totiž vtiskl podobu filmovému Golemovi. A Dományová, která je jeho dcerou, si na ni dělá právo. To jí soud nakonec bez její přítomnosti po pěti letech sporu přiznal především kvůli knize Ondřeje Suchého s názvem Werichův Golem a Golemův Werich. V ní je fotka režiséra Martina Friče s modelem Golema.

"To je poprvé, kdy bylo prokázáno, co vytvořil pan Horejc," konstatoval soudce Martin Valehrach. Horejcovo autorství Golema totiž soud nikdy nezpochybňoval, neměl ale za doložené, jak jeho socha vypadala a zda byla její podoba pak skutečně použita ve filmech. Nedochovaly se totiž ani nákresy, ani její model. S fotkou zmenšeniny ale tyto pochybnosti padly.

Přesto Dományová u soudu uspěla jen částečně. Po muzeu požadovala 100 tisíc korun. Soud jí přiznal polovinu částky. "Vystavované sochy nebyly plagiátem, ale používaly silné autorské prvky," uvedl v odůvodnění rozsudku Valehrach.

Sochy vystavené muzeem v Praze a Karlštejně se totiž podobou velmi blížily filmovému Golemovi. Obři byli přepásaní železem a měli šém uprostřed čela.

LEGENDA

Jedním z nejslavnějších je pražský golem, kterého údajně konce 16. století stvořil židovský rabín Jehuda Löw ben Becalel.

Účelem stvoření měla být ochrana židovského ghetta před křesťany, kteří ho pravidelně napadali.

Rabín měl sochu golema zničit v roce 1593. Nevyňal mu šém v průběhu židovského svátku a golem začal být agresivní.

Podle legendy byl golem uložen na půdě Staronové synagogy. Nicméně ani při několika průzkumech se jeho tělo nenašlo.

První zobrazení pražských golema pochází pravděpodobně od Mikoláše Alše.

Zdroj: Wikipedie

Rozsudek zatím není pravomocný. "Zvažujeme, že se odvoláme," prohlásil po vynesení verdiktu právní zástupce Dományové Rudolf Leška. Podle něj by mohla Dományová uspět s odvoláním proti formulaci, že sochy nebyly plagiátem.

Odvolání naopak neplánuje muzeum. "Pro mě je to epizoda, jsme bohatá firma, zaplatíme 50 tisíc a bude to," řekl jeho majitel Zdeněk Kočík.

S přiznanou částkou ale Kočík nesouhlasí. "Je nemorální. Za originál díla Salvadora Dalího platíme 1,20 za dílo a den. V těchto intencích bychom zaplatili za vystavení sochy 450 korun za rok," podotkl.

Kdo chce mít golema jako hliněného obra, musí platit

Soudní spor, který už jednou skončil odvoláním, se vede kvůli podobě golema. Podle soudu byl golem před Horejcem zobrazovaný jako urostlý, oblečený muž. Až Horejc z něj udělal hliněné monstrum.

Advokát Horejcovy dcery práva k soše přirovnává k těm, která požívá například Mickey Mouse, Ferda Mravenec nebo Švejk.

Majitel muzea voskových figurín Zdeněk Kočík naopak tvrdil, že golem je postavou z legend, jejíž podoba byla vžita dávno před Horejcem. "To je jako by někdo tvrdil, že má autorské právo na podobu čerta nebo anděla," řekl iDNES.cz již dříve Kočík.

Rozsudky mohou padat jako kostky domina

U Městského soudu v Praze jsou v tuto chvíli další dvě žaloby. Jedna o 50 tisíc, druhá o 200 tisíc. Projednávání obou bylo pozastaveno, protože rozhodnutí v těchto věcech se bude odvíjet od úterního rozsudku nad muzeem voskových figurín. Dományová tak má téměř jisté, že část peněz z dalších dvou sporů vysoudí.

Její advokát Vyskočil již dříve uvedl, že další žaloby jsou na spadnutí. Dományová si postupně fotí situace, kdy je Golem využíván komerčně. Nyní připravuje například žalobu na firmu, která sošku prodávala jako suvenýr na pražských vánočních trzích. Jiná zase obra vystavovala u vjezdu do firmy.

Dományová vedla již několik sporů s dalšími společnostmi. Podle Vyskočila se většinou vše řešilo mimosoudním vyrovnáním. Peníze Dományové přiznala například společnost Golem nebo barrandovské filmové ateliéry.

Řada společností kvůli tahanicím raději "svého" golema skryla a veřejně ho vůbec neukazuje. Mezi ně patří například ministerstvo průmyslu a obchodu, které vlastní sochu vytvořenou v minulosti pro výstavu Jsem robot - čtěte také Golem pomalu mizí z muzeí a ulic. Vyhánějí ho autorská práva.

uvězněný golem

Vyobrazeného nebo vysochaného golema používá řada institucí. K úternímu rozsudku se ale některé oslovené vyjadřovat nechtějí a vlastnictví golema komentují opatrně. Obávají se, aby jejich výroky nevyvolaly další soudní tahanice.

Golem, s. r. o.: golema vystavovala společnost na recepci jako maskota firmy, Dományové za to zaplatila již desítky tisíc korun.

"Můžu jen říct to, že jsme použili obecně užívaný motiv. Kdybychom věděli, že někdo vlastní ochrannou známku, tak bychom v roce 1991 prezentaci firmy založili úplně na jiném motivu. Na základě tlaků jsme mimo jiné museli změnit logo společnosti," řekl majitel firmy Luděk Novotný.


Ministerstvo průmyslu a obchodu "zdědilo" sochu po státním Design Centru, které si ji nechalo vyrobit na výstavu Jsem robot.

"Nechceme spojovat sochu golema, kterou máme na ministerstvu, se soudním sporem soukromé firmy. S námi žádný veden není. Socha je v evidenci majetku a my se řídíme platnými právními předpisy. Nevyužíváme ji pro vystavování veřejnosti a socha ani není veřejně přístupná," uvedl mluvčí ministerstva Pavel Vlček.


Nejlepší videa na Revue