Daně jdou na tréninky chování úředníků

  • 2
Havířov - Jak správně vystupovat a dobře působit v médiích se za peníze daňových poplatníků učí mnozí radní, zastupitelé a státní úředníci. Namísto toho, aby využívali vlastní aparáty, najímají si soukromé agentury. Speciální tréninky jako ministr pro místní rozvoj Petr Lachnit si od stejné agentury - R.P.A. Miroslava Tošera - objednala také havířovská radnice. Nechávají se školit i v dalších městech.

Ministr Lachnit se za více než 150 tisíc korun nechal od ostravské soukromé agentury připravit na vystoupení v televizi. Opavské radní a vedoucí odborů připravuje na jednání s novináři firma CMM Consulting Group. Třicet ředitelů  finančních úřadů a další vedoucí si nechalo loni proškolit u firmy B.O.D. 99 Finanční ředitelství Ostrava. Všichni tvrdí, že ceny jsou přijatelné, jejich výši však neuvádějí. Ostravský magistrát, krajský úřad i Městský úřad v Třinci k těmto účelům využívají vlastní zaměstnance, šetří.

Jednodenní rétorické školení pro představitele havířovské radnice zařídila agentura R.P.A. vloni v červnu. "Nové vedení se muselo seznámit se základními pravidly a metodami komunikace," řekla tisková mluvčí radnice Jana Nováková. Agentura, která školení organizovala údajně nabídla nejvýhodnější podmínky. Kolik však daňové poplatníky mediální trénink havířovských představitelů stál, neuvedla. "Nebyla to vysoká částka," domnívá se mluvčí.

Opavský magistrát nemá tiskového mluvčího. Na dotazy novinářů odpovídají vedoucí jednotlivých odborů. Proto pro ně magistrát zorganizoval už dva mediální tréninky u agentury CMM Consulting Group. "Zastupitele neškolí. Radní firma učí, jak se chovat na konkrétních akcích. Jaká pravidla dodržovat při návštěvě významných lidí  a další," řekl tajemník magistrátu Tomáš Elis. Ani on však neuvedl za kolik to agentura dělá. "Jsou to příznivé ceny, měli jsme dobré reference," upřesnil.

Mluvčí Finančního ředitelství Ostrava Ludmila Holubová mediálním tréninkem spolu s členy vedení a řediteli třiceti finančních úřadů sama prošla. "Potřebovali jsme se naučit jednat s médii, vystupovat před kamerou či mluvit do rozhlasu. Neřeknu, na základě čeho byla soukromá firma vybrána, ani cenu tréninku," míní Holubová.

Mluvčí ostravského magistrátu Hana Adamusová uvedla, že mediální tréninky pro radní a zastupitele magistrát neorganizuje. Zajišťuje pouze vstupní informační školení pro nové členy zastupitelstva. "Využíváme k tomu vlastní zaměstnance, nenajímáme žádnou soukromou agenturu," prohlásila Adamusová.

V Třinci také neuvažují o tom, že by z městského rozpočtu platili tréninky, v nichž by se vedení města naučilo vystupovat na veřejnosti a v médiích. "Vím o tom, že ČSSD a ODS některé své členy a zároveň členy zastupitelstva či městské rady takto školí. Náklady hradí ze stranických peněz," řekl starosta Třince Igor Petrov.

Ani hejtman Evžen Tošenovský stejně jako další představitelé kraje a krajští úředníci neprošli speciálním mediálním tréninkem, který by zajišťovala soukromá agentura za peníze daňových poplatníků. "Nabídky máme, ale peníze můžeme investovat i jinak," tvrdí mluvčí Jolanda Pilařová.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video