"Volnost znamená především možnost vybrat si, který úkol dítě splní dříve a který později. Spolupráce pak například to, že se mohou poradit, když nevědí, kde hledat potřebnou informaci. Samostatnost je základním principem, jenž učí děti, aby se spoléhaly samy na sebe," vysvětlila zástupkyně ředitele školy v Chalabalově ulici v Brně Věra Burešová. Ta má s daltonskou metodou bohaté zkušenosti, neboť ji používá při výuce již několik let.
Pouze jako doplněk
Daltonská metoda, jak ji popisují ti, kdo ji používají, ve školách v žádném případě nenahrazuje klasické vyučování. Pouze je doplňuje. Není tak v rozporu se školními osnovami, které musí každé akreditované školní zařízení používat. "Z pětadvaceti hodin klasické výuky týdně věnujeme například ve třetí a čtvrté třídě tři až čtyři právě daltonské metodě," uvedla Burešová.
Daltonská hodina vypadá tak, že v ní žáci plní několik typů úkolů. Většinou jsou rozděleny podle předmětů. Úkoly zadává učitel a žák má možnost si vybrat, který začne plnit jako první a který si nechá nakonec. Na úkoly má určité časové období a jejich splnění se ověřuje neznámkovaným testem.
"Systém je nastaven tak, aby ani pomalejší žáci nebyli demotivováni svými lepšími spolužáky," řekla Burešová. "Děti si mohou pomáhat. Nejde o to, aby se něco naučily nazpaměť. Nechci po nich například, aby opakovaly všechno o Karlu IV. jako v hodině dějepisu. Zadám jim například, aby si vybraly jednu zajímavost o českém králi a dopodrobna ji zpracovaly," uvedla Burešová. "Řeknu jim, kde mohou informaci hledat, ale pak už záleží jen na jejich samostatné práci."
Schází podrobnější výzkum
Podle prezidenta Asociace českých daltonských škol Vladimíra Moškvana se touto metodou nezabývá dostatek vysokoškolských pedagogů. "Nezabývají se jí, ani aby ji prozkoumali. Jejich postoj k metodě je vlažný," řekl Moškvan. Přiznává však, že si za několik let praktikování daltonu asociace nenechala udělat průzkum, který by hodnotil úspěšnost žáků daltonského plánu na středních školách.
"Podobný výzkum nám chybí. Na stejnou otázku žádá odpověď řada rodičů, kteří chtějí žáka do podobného typu školy přivést," uvedl Moškvan.
Na absenci výzkumu částečně odpovídá výsledek inspekce, kterou do škol s daltonským plánem vyslala Česká školní inspekce Brno. "Sledovala tři ze zmíněných čtyř škol. Její závěr nebyl pro daltony nepříznivý. Žáci byli při výuce aktivní. Počínali si samostatně a spolupracovali. Komunikace mezi učiteli a žáky, i mezi žáky navzájem, byla živá. Ti, kteří splnili úkol, dostávali okamžitě výsledky, bez rozpaků přiznávali chyby či mezery ve vědomostech. Zaostávající žáci dostávali šanci dohánět zameškané učivo, zatímco ti pohotoví a nadaní plnili úkoly navíc," píše ve své zprávě Hana P
DALTONSKÉ ŠKOLY |
Právě v Brně, kde se před několika dny konala mezinárodní konference českých daltonských škol, existují čtyři základní školy, kde se touto metodou učí několik hodin týdně. Jedná se o základní školu v Chalabalově ulici, Křídlovické, Husově a v Mutěnické ulici. Brno se díky tomuto počtu stalo centrem daltonského školství v Česku. |
"Po hospitalizaci bylo zřejmé, že znalosti a dovednosti žáků se neliší od těch, kteří jsou vyučováni tradičními metodami. Ukazuje se však, že daltonská výuka podporuje především vytváření správných hodnotových orientací a postojů. To, že učitelé nezdůrazňují rozdíly mezi žáky, vedlo k preferenci spolupráce před soutěžením," dodala Plšková ve své zprávě.
Díky uvedené kontrolní zprávě má dalton v Brně podporu jak brněnského školského úřadu, tak školského odboru brněnského magistrátu. Podporuje ho také profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze Karel Rýdl.
"Po druhé světové válce byl v souvislosti s ideologickým odmítnutím reformně pedagogické orientace československého vzdělávání zpečetěn i osud daltonského plánu. Pouze v odborné literatuře najdete drobné kritické poznámky na jeho adresu. Ovšem bez jakékoliv snahy o objektivní zhodnocení. Renesanci v možnostech jeho zavádění do praxe přinesla až devadesátá léta a znovuobnovení kontaktů se zahraničními institucemi. Od roku 1995 se takto velmi úspěšně rozvíjí spolupráce mezi čtyřmi brněnskými a několika nizozemskými školami, kde se daltonský plán uplatňuje," řekl profesor Rýdl.