Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Daltonská metoda žákům svědčí

  21:30aktualizováno  21:30
Brněnský kraj - Když se řekne daltonské školství, většina lidí - a především rodičů - se nedůvěřivě zeptá: nejde o nějakou podivnou výchovnou metodu, která by žákům mohla ublížit? Učitelé, používající klasickou výuku, navíc někdy pronášejí na adresu daltonské metody (dále dalton) výrazy "netradiční" a tedy nedůvěryhodné. Vyučující, kteří mají s takzvaným daltonským plánem či metodou osobní zkušenosti, však tvrdí, že jde o způsob, kterým se děti učí samostatnosti, spolupráci a volnosti.

"Volnost znamená především možnost vybrat si, který úkol dítě splní dříve a který později. Spolupráce pak například to, že se mohou poradit, když nevědí, kde hledat potřebnou informaci. Samostatnost je základním principem, jenž učí děti, aby se spoléhaly samy na sebe," vysvětlila zástupkyně ředitele školy v Chalabalově ulici v Brně Věra Burešová. Ta má s daltonskou metodou bohaté zkušenosti, neboť ji používá při výuce již několik let.

Pouze jako doplněk
Daltonská metoda, jak ji popisují ti, kdo ji používají, ve školách v žádném případě nenahrazuje klasické vyučování. Pouze je doplňuje. Není tak v rozporu se školními osnovami, které musí každé akreditované školní zařízení používat. "Z pětadvaceti hodin klasické výuky týdně věnujeme například ve třetí a čtvrté třídě tři až čtyři právě daltonské metodě," uvedla Burešová.

Daltonská hodina vypadá tak, že v ní žáci plní několik typů úkolů. Většinou jsou rozděleny podle předmětů. Úkoly zadává učitel a žák má možnost si vybrat, který začne plnit jako první a který si nechá nakonec. Na úkoly má určité časové období a jejich splnění se ověřuje neznámkovaným testem.

"Systém je nastaven tak, aby ani pomalejší žáci nebyli demotivováni svými lepšími spolužáky," řekla Burešová. "Děti si mohou pomáhat. Nejde o to, aby se něco naučily nazpaměť. Nechci po nich například, aby opakovaly všechno o Karlu IV. jako v hodině dějepisu. Zadám jim například, aby si vybraly jednu zajímavost o českém králi a dopodrobna ji zpracovaly," uvedla Burešová. "Řeknu jim, kde mohou informaci hledat, ale pak už záleží jen na jejich samostatné práci."

Schází podrobnější výzkum
Podle prezidenta Asociace českých daltonských škol Vladimíra Moškvana se touto metodou nezabývá dostatek vysokoškolských pedagogů. "Nezabývají se jí, ani aby ji prozkoumali. Jejich postoj k metodě je vlažný," řekl Moškvan. Přiznává však, že si za několik let praktikování daltonu asociace nenechala udělat průzkum, který by hodnotil úspěšnost žáků daltonského plánu na středních školách.

"Podobný výzkum nám chybí. Na stejnou otázku žádá odpověď řada rodičů, kteří chtějí žáka do podobného typu školy přivést," uvedl Moškvan.

Na absenci výzkumu částečně odpovídá výsledek inspekce, kterou do škol s daltonským plánem vyslala Česká školní inspekce Brno. "Sledovala tři ze zmíněných čtyř škol. Její závěr nebyl pro daltony nepříznivý. Žáci byli při výuce aktivní. Počínali si samostatně a spolupracovali. Komunikace mezi učiteli a žáky, i mezi žáky navzájem, byla živá. Ti, kteří splnili úkol, dostávali okamžitě výsledky, bez rozpaků přiznávali chyby či mezery ve vědomostech. Zaostávající žáci dostávali šanci dohánět zameškané učivo, zatímco ti pohotoví a nadaní plnili úkoly navíc," píše ve své zprávě Hana P

DALTONSKÉ ŠKOLY

Právě v Brně, kde se před několika dny konala mezinárodní konference českých daltonských škol, existují čtyři základní školy, kde se touto metodou učí několik hodin týdně. Jedná se o základní školu v Chalabalově ulici, Křídlovické, Husově a v Mutěnické ulici. Brno se díky tomuto počtu stalo centrem daltonského školství v Česku.

lšková z České školní inspekce v Brně.

"Po hospitalizaci bylo zřejmé, že znalosti a dovednosti žáků se neliší od těch, kteří jsou vyučováni tradičními metodami. Ukazuje se však, že daltonská výuka podporuje především vytváření správných hodnotových orientací a postojů. To, že učitelé nezdůrazňují rozdíly mezi žáky, vedlo k preferenci spolupráce před soutěžením," dodala Plšková ve své zprávě.

Díky uvedené kontrolní zprávě má dalton v Brně podporu jak brněnského školského úřadu, tak školského odboru brněnského magistrátu. Podporuje ho také profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze Karel Rýdl.

"Po druhé světové válce byl v souvislosti s ideologickým odmítnutím reformně pedagogické orientace československého vzdělávání zpečetěn i osud daltonského plánu. Pouze v odborné literatuře najdete drobné kritické poznámky na jeho adresu. Ovšem bez jakékoliv snahy o objektivní zhodnocení. Renesanci v možnostech jeho zavádění do praxe přinesla až devadesátá léta a znovuobnovení kontaktů se zahraničními institucemi. Od roku 1995 se takto velmi úspěšně rozvíjí spolupráce mezi čtyřmi brněnskými a několika nizozemskými školami, kde se daltonský plán uplatňuje," řekl profesor Rýdl.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reportér MF DNES s falešným receptem a lékem Hypnogen, který mu vydali v jedné...
Lék na falešný recept sežene každý. MF DNES uspěla ve všech lékárnách

Stačí obyčejné razítko, tiskopis objednaný na internetu a poznámka, že nemáte zdravotní pojištění. Všech deset lékáren, které MF DNES při redakčním testu...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.