Další zpoždění Temelína

Už definitivně je jasné, že klíčový termín, kdy měl Temelín začít komerčně vyrábět elektřinu, nebude dodržen. Podle smlouvy mezi firmou ČEZ a generálním dodavatelem Škodou Praha měl být první blok do 3. května schopen "nepřetržitého průkazného chodu" po dobu 144 hodin. "Je jasné, že termín dokončení energetického spouštění nebude splněn. Zpoždění činí zhruba dva měsíce," přiznal ředitel Škody Lubomír Kovařík.

Také směnový inženýr z Temelína Jiří Tyc soudí, že testy nemohou být do začátku května ani teoreticky ukončeny.

"Nestihne se to v žádném případě," řekl Tyc a odhadl, že Temelín bude uveden do provozu v srpnu nebo září. Technici od slavnostního spuštění elektrárny bojují se závadami. Temelín dosud vydržel nepřetržitě bez poruch jen přes dva dny a dosáhl výkon 55 procent.

Nyní se horečně jedná, jak odvrátit drastické pokuty v řádech stamilionů korun, které firmě Škoda Praha hrozí. Ředitel Škody Praha Kovařík připustil, že pokuta za nesplněný termín je pro jeho firmu závažná. "Jednáme s ČEZ, jak tuto situaci řešit," řekl. Pokud by totiž firma vysokou sankci dostala, znamenalo by to pro ni existenční potíže.

Šéf pražské Škody Kovařík nicméně jakékoliv podrobnější informace o výši či splatnosti pokuty odmítl sdělit s tím, že jsou součástí smlouvy, a tedy i obchodního tajemství. "Navíc zatím jsme sankci nedostali, takže dopad na firmu je spekulace," dodal.

Bližší informace odmítá i mluvčí Temelína Milan Nebesář. "Škodě Praha penále hrozí, ale upřesňovat nic nebudu. Jsou to záležitosti mezi námi," řekl Nebesář.
Kovařík pouze upozornil, že pokud na placení sankce skutečně dojde, bude k ní přistupovat "v rámci plné ochrany společnosti".

"Budeme zvažovat, jaký podíl má na zpoždění termínu naše firma a jaký podíl mají jednotliví finální dodavatelé, a podle toho pak vůči nim budeme postupovat. Budeme se chovat tržně," zdůraznil ředitel.

Mezi ČEZ a Škodou Praha také podle něho existuje garanční fond, na kterém jsou vklady, jejichž výši nechtěl upřesnit a jež mají sloužit jako určitá záruka při neplnění termínů.

Škoda Praha má uzavřeny smlouvy na dílčí dodávky pro Temelín s celkem jedenácti dodavateli. Ti pak mají další dohody s řádově desítkami až stovkami menších firem.

K hlavním dodavatelům pražské Škody patří například její plzeňská jmenovkyně Škoda holding, firma EZ Praha, Modřanská potrubní, ZVVZ Milevsko či Vítkovice. "Nikdo s námi o žádném podílu na sankcích nejednal," upozornil mluvčí plzeňské Škody Karel Samec.

Podle zdrojů blízkých generálnímu dodavateli elektrárny nicméně jednání s ČEZ povedou k tomu, aby se pokuta co nejvíce snížila. Škoda Praha se základním jměním přes pět set milionů korun a loňskou ztrátou přes 330 milionů korun totiž stejně není schopna případnou pokutu zaplatit.

Navíc obě firmy mají jako majoritního vlastníka stát, který zdůvodňoval držení podílu ve Škodě Praha právě jako záruku za bezproblémové dokončení Temelína. Se souhlasem státu jakožto hlavního majitele také loni nakoupil ČEZ zhruba čtvrtinu akcií Škody Praha, takže je jejím druhým největším majitelem a nemá zájem na poškození své dcery.

Za zpožděním prvního bloku Temelína jsou opakované potíže s nepřípustnými vibracemi turbíny a potrubí. Plzeňská Škoda Energo dokonce musí nechat vyrobit nové ventily, které vymění za současné, vyrobené ještě podle ruského projektu.

"Pokud bude výměna ventilů úspěšná, věřím, že další zkoušky už půjdou hladce," řekl směnový mistr z Temelína Tyc. Ventily se mají měnit v červnu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video