Na ostravské dálnici rychle přibývá řada omezení.

Na ostravské dálnici rychle přibývá řada omezení. | foto: ČTK

Další potíž ostravské dálnice. U praskající zdi se objevily zábrany

  • 20
Dálnice D1 u Ostravy v poslední době více než autostrádu připomíná překážkovou dráhu. Na vozovce se objevují boule, na mostech se musí jezdit pomaleji a nově u jedné praskliny na opěrné zdi stojí zábrany.

"Na vozovce jsou boule způsobené bobtnající struskou. Na třech mostech ve městě nedávno omezili rychlost na šedesátku. A včera mě překvapily nové zábrany v odbočovacím pruhu na rondelu v Ostravě-Přívoze. Co bude dál?" ptá se Anna Navrátilová, která dálnici využívá téměř denně.

Důvodem zábran je asi třicet metrů dlouhá, metr hluboká, ale dva roky stará trhlina. Přesto kvůli ní nyní nesmějí řidiči k opěrné zdi rondelu v odbočovacím pruhu z Místecké ulice na D1 v Ostravě-Přívoze.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nainstalovalo se souhlasem ministerstva dopravy zábrany v odbočovacím pruhu okružního přivaděče ve středu. René Poruba pověřený řízením ŘSD tvrdí, že je to v zájmu bezpečnosti řidičů. "Máme nový statický posudek, který ukázal havarijní závady včetně dlouhé a hluboké trhliny v opěrné zdi rondelu. Opravu žádáme po firmě Eurovia v rámci reklamace," řekl.

Stejně jako v den otevření v prosinci 2007 jsou některé části ostravské dálnice vhodnější spíše pro pěší provoz.

Ostravská dálnice se takřka od otevření potýká s problémy a omezením rychlosti.

Stavební firma se opravám nebrání. Omezení provozu v odbočovacím pruhu ale považuje za zcela zbytečné. "O trhlině víme už dva roky, reklamaci jsme uznali a podle doporučení odborníků a po dohodě s ŘSD ji sledujeme a průběžně opravujeme. Takže současný postup absolutně nechápeme," říká mluvčí firmy Petra Kučerová.

Eurovia: Není to nic neobvyklého, podloží se už stabilizovalo

Podle ní sice firmu mrzí, že se taková závada objevila, ale nevidí na tom nic neobvyklého. "Takové vady se mohou vyskytovat u každé velké stavby, která si sedá na poddolovaném území, kde se navíc přemístily tuny zeminy. Závadu sledujeme, nový statický posudek ŘSD opět neznáme, ale naše měření ve spolupráci s ŘSD neprokázalo další pohyb za poslední půlrok, což naznačuje stabilizaci podloží," říká.

Fotografie z roku 2005 ukazuje stavbu ostravské dálnice nad železniční tratí.

ŘSD si ale prověřuje stav celé ostravské části dálnice a podle Reného Poruby má stále více důkazů, že silnice je postavena nekvalitně.

"Je tam tolik závad, že se dají očekávat nejen další dopravní opatření, ale pravděpodobně i další trestní oznámení," uvedl Poruba. Dodal, že první podnět k prošetření stavby už poslal tento týden krajskému zastupitelství v Ostravě. "Věřím, že policie zjistí, kdo se obohatil na použití nekvalitní ocelárenské strusky, kterou nám stavební firma fakturovala jako kvalitní strusku vysokopecní."

Náměstek primátora žádá od ŘSD včasnější informace

Přibývající problémy na dálnici děsí nejen řidiče, ale i radní města, především Aleše Boháče, náměstka primátora, který má na starosti dopravu. Tomu vadí, že o změnách na dálnici se vedení města nedozvídá s předstihem, ale se zpožděním nebo vůbec. O instalaci zábran se například dozvěděl až včera od MF DNES.

"Je to velmi nestandardní postup," zlobil se. "Jde o hlavní silniční přivaděče do města a my nemáme dostatek informací od Ředitelství silnic a dálnic ani možnosti, jak to řešit," dodal.

René Poruba se včera za opožděné informace omluvil a ujistil, že po Novém roce se situace změní. "Jako rodilý Ostravák situaci chápu, navštívím náměstka a domluvíme se na krizové komunikaci. Situace je opravdu vážná. Od ledna bude zasedat speciální komise, která bude řešit především reklamace na nekvalitních dálnicích v celé zemi," uvedl.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video