První úsek D8 začínal v místech, kde se dnes dálnice stáčí mírně vlevo na

První úsek D8 začínal v místech, kde se dnes dálnice stáčí mírně vlevo na estakádu. Necitlivě odřízl historické náměstí v Trmicích od přilehlého zámku. | foto: Václav Kulič

Dálnici D8 je 20 let. A stále není dokončená

  • 41
Právě před dvaceti lety, 6. listopadu 1990, vyjela auta na první otevřený úsek dálnice D8. Celé dálniční spojení mezi Prahou a německou dálnicí A17 přitom není ani po takové době kompletní.

Vůbec první úsek dálnice D8 vznikl mezi Trmicemi a Řehlovicemi na Ústecku. Jako jediný vznikl v předstihu. Blízký hnědouhelný lom měl totiž podle tehdejších plánů postupovat na Chabařovice a zničit mimo jiné i silnici z Ústí do Teplic. Proto bylo potřeba rychle postavit náhradu.

Slavnostní kolona projíždí při otevření úseku D8 23. července 1993 křižovatkou Úžice.

Slavnostní kolona projíždí při otevření úseku D8 23. července 1993 křižovatkou Úžice.

Těchto prvních 4,5 kilometru vznikalo šest let, od roku 1984 do roku 1990. Dodnes úsek končí prudkou zatáčkou u Řehlovic a silnice dál pokračuje jako rychlostní komunikace na Teplice. Dálnice bude hotová, teprve až se tento první úsek symbolicky spojí s poslední nedokončenou částí přes České středohoří.

stavba d8

1990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km

1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km

1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km

1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km

2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km

2006: Trmice - Německo; 23,3 km

Nedokončeno: Lovosice - Řehlovice; 16,5 km

Teprve po dokončení prvního úseku začal vznikat druhý ze Zdib do Úžic, přestože jeho stavba měla podle původních plánů začít již v roce 1981. Nebyly ale peníze.

Dálnice D8 zpočátku vznikala po osamocených, oddělených kusech. Teprve pátý úsek dokončený v roce 2001 umožnil plynulou jízdu po dálnici z Prahy do Lovosic v délce 48 kilometrů.

Tak to zůstalo dodnes, i když byl od té doby dokončen úsek z Trmic až do Německa. Zbývajících 16,5 kilometru stále chybí.

Dálnice D8 je součástí plánovaného evropského dopravního koridoru z Berlína přes Prahu, Bratislavu, Budapešť a Sofii do Istanbulu. Vláda v listopadu 1993 přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002. Nyní se mluví o dokončení v roce 2014.

Nečekanou hravost předvedli stavaři v listopadu 2007, kdy při dokončení dalšího úseku dálnice D8 předvedli balet strojů v rytmu valčíku.

Nečekanou hravost předvedli stavaři v listopadu 2007, kdy při zahájení posledního úseku dálnice D8 předvedli balet bagrů v rytmu valčíku.

Plány nabouraly protesty ekologických organizací proti části trasy vedoucí přes CHKO České Středohoří. Poprvé se ekologové ozvali v květnu 1995. Spory nevyřešilo ani to, že ministerstvo životního prostředí udělilo v červenci 2000 dálnici výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny.

Podporujete rychlou dostavbu dálnice D8?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 27. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 2906
Ne
Ne 258

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video