Ze situační zprávy, kterou tento měsíc vypracovali jeho úředníci, vyplývá zcela jasně, že na ministerstvu podporují variantu západně od Jílového s přemostěním u Luk pod Medníkem. Podle této zprávy by se mělo u Jílového začít stavět v roce 2005.
Aktivisté občanských sdružení, spojeni s představiteli obcí, však nadále sbírají podpisy pod protestní petice a pořádají shromáždění občanů. Jejich šance se však výrazně zmenšily, a to zejména poté, co se radní Středočeského kraje rovněž přiklonili k takzvané posázavské variantě.
"Dálnice někde Sázavu přemostit musí. Ideální řešení neexistuje. Snažili jsme se proto vybrat to nejméně bolestivé," prohlásil hejtman kraje Petr Bendl. Středočeši tak podpořili původní vládní návrh trasy. Zároveň nedoporučili vedení rychlostní silnice z dálniční odbočky Mirošovic k Benešovu. "Z technických důvodů to není možné," tvrdí náměstek hejtmana Karel Vyšehradský.
Návrh Středočechů počítá s odbočením dálnice z velkého dopravního okruhu u Jesenice. Právě s tím však Posázavští nesouhlasí. Podle starostky Jílového Květy Halanové by se nenávratně zničil jeden z mála zachovalých přírodních koutů jižně od Prahy. "My se ještě nevzdáváme, dokud se tady nezačne kopat, budeme bojovat," dodala Halanová.
Ředitelství silnic a dálnic čeká na stavební povolení a k tomu potřebuje schválení územních plánů pražského regionu a Benešovska. Ty mají být zpracovány do tří let.
Podle výsledků některých odborných studií by ani rozšířená dálnice z Mirošovic do Prahy nebyla schopna zvládnout obrovské množství aut ve směrech na Brno a na České Budějovice.
Ministerstvo životního prostředí se chystá posoudit i rozšíření silnice první třídy mezi Mirošovicemi a hranicí taborského okresu na čtyřpruhovou rychlostní komunikaci. Tato oponentní studie by měla být hotova do konce července.
Teprve pak se ministerstvo vyjádří, kterou trasu z hlediska ochrany životního prostředí doporučí. Názory úředníků z životního prostředí však nemusí být směrodatné, jsou pouze doporučující, a nikoliv závazné.