Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice po třech desetiletích spojí Prahu s Německem

  13:57aktualizováno  13:57
Dálniční tah D5 mezi Prahou a německými hranicemi je po 29 letech od zahájení stavby definitivně dokončen. Poslední, tříapůlkilometrový úsek s tunelem Valík na obchvatu Plzně, bude otevřen v pátek. Dé pětka měří 151 kilometrů a v Rozvadově navazuje na německou dálniční síť.

ČTĚTE TAKÉ: Do Evropy konečně po dálnici, obchvat Plzně se otevírá

První zmínky o dálnici do Plzně a Německa pocházejí již z konce třicátých let minulého století. Válečné události a poválečná politická situace však odsunuly její výstavbu až do roku 1977.

Tehdy byla zahájena stavba mostu v Berouně a prvního úseku u Prahy. Do provozu byl uveden v roce 1982. O sedm let později končila dálnice u Bavoryně na Berounsku a měřila 29 kilometrů.

Po roce 1989 se stala dostavba západního dálničního tahu jednou z priorit rozvoje silniční sítě. V roce 1995 spojila dálnice D5 Prahu s Plzní. Dva roky nato byl zprovozněn úsek Plzeň - Německo v délce 62 km. Jedná se o dosud nejdelší celistvě otevřený úsek dálnice na českém území.

INFORGRAFIKA: Nový úsek dálnice D5

Pře mezi vedením plzeňské radnice na jedné straně a menšími obcemi a občanskými iniciativami na druhé straně blokovaly výstavbu zhruba dvacetikilometrového obchvatu Plzně téměř deset let. Auta proto musela sjíždět z hotové dálnice před i za Plzní a místo po dálnici jet přes centrum města. Část plzeňského obchvatu byla otevřena až v prosinci 2003.

D5

Od pátku však bude možné dojet po dálnici z Prahy až na Rozvadov. Na posledním otevíraném úseku se nachází i jedna novinka - první český dálniční tunel, který v délce 380 metrů prochází pod vrchem Valík. Testovali ho i hasiči, kteří se připravovali na případ, že by v tunelu hořelo auto. - více zde

Uvádění dálnice D5 do provozu
postup otevírání jednotlivých úseků v celém profilu

20. 10. 1982 / Praha - Rudná 5,8 km
21. 7. 1983 / Rudná - Loděnice 3,2 km
16. 10. 1984 / Loděnice 1,5 km
16. 10. 1984 / Loděnice - Vráž 1,1 km
16. 10. 1984 / Vráž - Beroun-východ 3,1 km
4. 10. 1985 / Beroun-východ - Beroun 2,5 km
29. 8. 1986 / Beroun - Králův Dvůr 2,6 km
29. 9. 1989 / Králův Dvůr - Bavoryně 9,0 km
27. 10. 1993 / Mýto - Klabava 13,2 km
1.9. 1994 / Mýto - křižovatka 0,8 km
29. 6. 1995 / Mýto 2,2 km
26. 10. 1995 / Bavoryně - Klabava - Ejpovice 13,2 km
6. 11. 1997 / Sulkov - Rozvadov 62,6 km
15. 12. 2003 / Útušice - Sulkov 8,3 km
31. 8. 2004 / Ejpovice - Černice 9,8 km
6. 10. 2006 / Útušice - Černice 3,5 km
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Myslivci budou divočáky v zamořené zóně u Zlína chytat do speciálních klecí.
VIDEO: Myslivci začínají chytat divočáky v zamořeném Zlínsku do klecí

Osm odchytových klecí by mělo v nejbližších dnech začít fungovat v části Zlínska, kde se šíří nákaza africkým morem prasat. Myslivci budou dění u důmyslných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.