INFOGRAFIKA:
Mapa nehod
Přibližně tak se před týdnem odehrála nehoda, která nedaleko výjezdu na Loket na dálnici D1 z Prahy do Brna stála život sedmadvacetiletého muže.
Příčinou havárie byl zřejmě mikrospánek řidiče kamionu. Policisté říkají, že hlavním důvodem, proč nehod na D1 i dalších českých dálnicích přibývá, je chování řidičů.
"Stále víc lidí překračuje rychlost. Stalo se, že i když byla část dálnice zledovatělá, řidiči se zde řítili až 180kilometrovou rychlostí," řekl Otto Valeš, vedoucí dálniční policie v Domašově, jednoho z policejních oddělení na D1.
Jak na nehody? Snížit rychlost
Na celé 230 kilometrové délce z Prahy do Brna loni policisté zaznamenali 3349 dopravních nehod, při kterých zemřelo 37 lidí.
Na ostatních českých dálnicích se v roce 2003 stalo výrazně méně havárií například na D5 z Prahy do Plzně jich bylo pouze 927. Přesto policisté, kteří ji "mají na starosti", mluví o agresivním způsobu jízdy řady řidičů. "Hodně nehod se stává na konci kolon. Řidiči jezdí rychle a nestačí už vůz ubrzdit," uvedl Josef Budil, šéf policejního oddělení v Rudné u Prahy.
Dálnice D1 se přesto od ostatních českých autostrád odlišuje. Je z nich nejstarší a podle některých odborníků byla stavěna na jinou rychlost a menší provoz. Během jednoho dne projede v průměru dálnicí 28 tisíc aut, částí u Prahy je to až 76 tisíc.
"D1 byla stavěna na rychlost 120 kilometrů v hodině, dneska tam však téměř každý jezdí přes sto padesát. Počet nehod by určitě snížilo, kdyby v určitých úsecích platila omezená rychlost. V Německu to také v některých lokalitách tak je, přestože jsou tam mnohem modernější dálnice," soudí Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.
Dálnice D1 se také často opravuje. Avšak rozsáhlejší rekonstrukce se neplánuje. "Postupně opravujeme povrch dálnice D1. Jinak splňuje všechny parametry," řekl Jan Hoření, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. "Do budoucna by se mohly objevit na dálnici proměnlivé tabule, které by upozorňovaly na případné omezení rychlosti," dodal.