Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zúžená D1 jako magnet na nehody. Řidiči tam bourají až pětkrát častěji

  0:05aktualizováno  0:05
Statistika hovoří jasně. Zatímco v průměru připadá letos na jeden kilometr dálnice D1 mezi Prahou a Brnem 3,6 nehody, na řadě míst v opravovaných úsecích dálnice se jich odehrálo už mnohem více. Podle odborníků je na vině špatná disciplína řidičů, rozptýlení pracemi na silnici, ale i nedostatečný dohled ze strany silničářů a policie, píše se ve čtvrteční MF DNES.

Nehoda v zúžené části D1 znamená často kolonu na několik hodin. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Dálnice mezi Prahou a Brnem měří zhruba 200 kilometrů. Od začátku roku se v tomto úseku odehrálo už 735 dopravních nehod. To znamená 3,6 nehody na jeden kilometr.

Úplně jiné číslo ale ukazuje statistika třeba ze 30. kilometru D1 - ten se nachází kilometr za začátkem prvního zúžení ve směru na Brno u Hvězdonic, doprava je tam vedena ve dvou zúžených pruzích. Nehod už tam letos policie napočítala osmnáct.

Častým místem dopravních nehod bývají ale zejména úplné začátky a konce opravovaných úseků, kde se auta ze tří pruhů zipují do dvou a naopak. Třeba na 34. kilometru, kde končí zúžení u Ostředku, došlo ke 12 nehodám. Na 178. kilometru, kde končí zúžení u Ostrovačic, se zas bouralo jedenáctkrát.

Řidiči v těchto místech často nedokáží vhodně reagovat na provizorní podmínky jízdy a vlivem zmatku a nervozity dochází ke střetům. Jako třeba v pondělí u Hvězdonic na Benešovsku, kde na konci opravovaného úseku „slisovaly“ dva kamiony osobní auto.

„My nehody neovlivníme, je to o disciplíně řidičů,“ brání stavaře Iveta Štočková ze společnosti Eurovia, která se na opravách dálnice podílí. Omezení provozu však nehody zjevně přitahují. Přitom i malá kolize může na frekventované komunikaci způsobit několikahodinové zdržení pro tisíce cestujících.

Proč chybí kamery?

Podle Miloslavy Pošvářové, bývalé šéfky kvality na Ředitelství silnic a dálnic, kterou si nedávno na obdobnou práci najal podnikatel Radim Jančura (více čtěte zde), jsou na vině v prvé řadě řidiči. „Problém je, že neumějí po užších úsecích jezdit. Kamiony v širokém pruhu překračují vodorovné dopravní značení a často přesahují do zúženého pruhu, kde jezdí osobní auta. Řidiči osobních aut se často zaleknou, brzdí, další za nimi troubí,“ uvádí Pošvářová v rozhovoru ve čtvrteční MF DNES.

Zlepšení by ale podle ní mělo přijít i od silničářů a policistů, kteří by podle odbornice na dopravní stavby měli na rizikových úsecích na provoz více dohlížet. „Chce to více postihů pro řidiče kamionů, provádět kontroly a vůbec bych se nebránila umístění kamer. Stojí to pár korun a na informačních portálech jsou stejně kamery umístěny. Tak v čem je problém? Když řidiči budou vědět, že je sledují kamery, budou se chovat jinak,“ míní Pošvářová.

Aktuální dopravní omezení se týká pěti úseků dálnice D1 v celkové délce 28,9 kilometru. Každá z oprav je podle přehledu omezení Ředitelství silnic a dálnic plánována na tři až čtyři měsíce.

Současné uzavírky na D1
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.